دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰

معرفي برگزيدگان جشنواره كتابخواني رضوي در كرمانشاه

كرمانشاه

همزمان با ولادت حضرت امام علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) از برگزيدگان ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان كرمانشاه تقدير شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه، آیین اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی و تقدیر از برگزیدگان آن ۲۴ مرداد، همزمان با ولادت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) و با حضور مرتضی محمدزاده، مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ معصومه حسنی خونسار، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان؛ خدام حرم مطهر رضوی، کتابداران و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیرکبیر برگزار شد.

در اين مراسم مرتضي محمدزاده، مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن اشاره به نحوه برگزاری و روند اجرای جشنواره، از چهار ویژگی مهم آن، شامل تفکیک کتاب‌ها بر اساس گروه هاي سنی، امکان شرکت خانوادگی، تشکیل دبیرخانه‌های ستادی در ۳۱ استان کشور و امکان مشارکت افراد فارسی زبان خارج از کشور ياد كرد. تعداد ۲۳۵۳۸۲ نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند که از این تعداد ۱۴۲۷۴۱ نفر در بخش مکتوب و ۹۲۶۴۱ نفر در بخش الکترونیک مشارکت داشتند.

مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بيان اينكه ۴۵ هزار و ۲۹۳ نفر موفق به كسب امتياز كامل در بخش‌هاي کودکان، نوجوانان و بزرگسالان شدند، ‌ تصريح كرد: میزان تقدیرها حدود دو درصد از این تعداد است، که شامل ۸۳۹ نفر در بخش فردی، ۸۰ خانواده و ۲۴۸ نفر کتابدار (در هر استان ۸ نفر کتابدار) است.

وی استقبال چشمگیر مردم از این مسابقه را نشان از توجه و علاقه مردم به مطالعه دانست و افزود: ۴۰ درصد بزرگسالان، ۳۵ درصد نوجوانان و ۲۵ درصد کودکان آمار شرکت‌کنندگان در این مسابقه بود.

محمدزاده هدف از برگزاري اين قبيل برنامه‌ها را توسعه و ترویج بحث کتابخوانی دانست و تأکید کرد: امسال که توسط دبیرکل محترم نهاد به عنوان سال خواندن نامگذاری شده است، وظیفه ما مضاعف خواهد بود و باید بیشتر به حوزه توسعه و ترویج کتابخوانی توجه داشته باشیم؛ لذا همکاران در کتابخانه‌ها نباید كار خود را صرفا به تحویل و دریافت کتاب محدود کنند؛ با توجه به اینکه شما سربازان این جبهه فرهنگی و در خط مقدم آن هستید، توقع نهاد بیشتر است.

در ادامه، حسنی‌خونسار، دبیر ستاد استانی جشنواره کتابخوانی رضوی به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های این جشنواره در استان كرمانشاه پرداخت.

وی به حضور گسترده تمامی اقشار جامعه اعم از شیعه و سنی و گروه‌های مختلف سِنی اشاره کرد و گفت: جشنواره رضوی فرصتی برای انس دوباره با آستان قدس رضوی بود و مشارکت گسترده در این جشنواره حاکی از زمینه و ظرفیت قابل توجه مطالعه و فعالیت‌های گروهی کتابخوانی در کشور است.

دبیر ستاد استانی جشنواره کتابخوانی رضوی به مشارکت ۲ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی و ۷ برگزيده استاني، ۱ خانوار و ۳ تن از كتابداران اشاره و گفت: اميد است با تلاش همکاران در ادامه شاهد ارتقای هر چه بیشتر سطح فعالیت‌های فرهنگی در استان باشیم.

ادامه این مراسم با حضور خدام و پرچم حرم مطهر رضوی و بیان خاطره و ذکر امام هشتم همراه و در پایان از برگزیدگان استانی جشنواره کتابخوانی رضوی تقدير شد.