یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱

به مناسبت روز شعر و ادب پارسی؛

محفل مجازی قند پارسی به میزبانی کتابخانه های عمومی گیلان برگزار شد

image-20210918144313-2.jpeg

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در نشست مجازی قند پارسی به مناسب روز ملی شعر و ادب فارسی گفت: این مجموعه تلاش دارد تا با برپایی برنامه هایی چون محفل قند پارسی شرایطی فراهم کند که جامعه و به ویژه نسل نو به داشته های خویش راغب‌تر شده و با استعداد و نوآوری بر اعتلای آن بیفزایند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، نشست مجازی «قند پارسی» همزمان با ۲۷ شهریور و بزرگداشت روز شعر و ادب پارسی با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ فریبرز جمالزاد فلاح، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان؛ معصومه غیوری، استادیار گروه ادبیات فارسی دانشگاه گیلان؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری ها، جمعی از دانشجویان دانشگاه و مسئولین اداره کل کتابخانه های عمومی استان و نیز با استقبال کتابداران و دوستداران شعر و ادب فارسی با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و سازمان جهاد دانشگاهی استان از طریق پلتفرم شبکه مجازی اسکای روم این اداره کل برگزار شد.

غیوری: کشورمان به تلاش بزرگان ادبیات پارسی چون مولانا، فردوسی، حافظ و سعدی در جهان شناخته شده است
 
استادیار گروه ادبیات فارسی دانشگاه گیلان به عنوان سخنران این نشست مجازی با گرامیداشت روز شعر و ادب پارسی و نیز تشکر از مجموعه اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در برگزاری این محفل فرهنگی، اظهار داشت: اگرچه کشورمان به تلاش بزرگان ادبیات پارسی چون مولانا، فردوسی، حافظ و سعدی در جهان شناخته شده است اما متاسفانه ما نسبت به حفظ زبان و ادبیاتمان سهل‌انگار شده ایم.
 
معصومه غیوری بیان کرد: اگرچه خواندن ادبیات سرشار از لذت است و بزرگ ترین وظیفه آن آگاهی رسانی است، اما باید بدانیم که جایگاه و توجه مخاطب است که ارزشمندی تولیدات ادبی را مشخص می کند، که متاسفانه به دلیل افزایش مشغله های زندگی، تولید آثار فاخر ادبی کمرنگ شده است.
 
وی اظهار داشت: اگرچه استفاده از فضای مجازی را نمی شود کتمان کرد، اما باید تاکید کرد که کنترل این فضا درمان گر نیست و بهره مندی از این فضا باید مدیریت شود.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه فیلتر برای محقق آسیب زننده است ادامه داد: فضای مجازی شمشیر دولبه‌ای است و بایستی به طور هدفمند از ان استفاده کرد تا در مسیر پر بار کردن زندگی بهره گرفت؛ در صورت اعتماد و مدیریت، این فضا می تواند زمینه ای برای خلاقیت و شکوفایی استعدادهای نسل نو باشد.
 
باید از زبان فارسی در راستای ارتقای دیگر شاخه های فرهنگی و هنری بهره جست
 
غیوری ادامه داد: زبان و ادبیات فارسی بسیار گسترده است اما امروز در تئاتر و موسیقی با تکرار، روند رو به فرود را طی می کنیم؛ این در حالی است که بایستی به اعتلای زبان فارسی کمک کرد و از آن در راستای ارتقای دیگر شاخه های فرهنگی و هنری بهره جست.
 
وی در پاسخ به این سوال که چگونه آموختن ادبیات را شروع کنیم، توصیه کرد: بایستی جست و جو گر بود و علایق را پی گرفت، ضمن اینکه در استفاده از فضای مجازی اطلاعات را دسته بندی کرد و از تولید محتواهای آگاهانه بهره جست.
 
این استاد دانشگاه اضافه کرد: به کوشش کریم کوچکی زاد نویسنده کتاب تاریخ موسیقی گیلان، آنچه از موسیقی پیشین این سرزمین سراغ است بیشتر به روایت و افسانه می ماند و پژوهش های گیلان شناسان بیشتر در زمینه چند ترانه محلی دور می زند و یا اینکه به سفر استاد ابوالحسن خان صبا در سال ۱۳۰۵به رشت اشاره دارد.
استاد صبا در طول اقامت چند ساله در گیلان، نسبت به تصمیم گیری های خود در خصوص جمع آوری فولکلور و اشعار پراکنده گیلکی که اغلب با صدای بعضی محلی های گیلان خوانده می شد، جدی بودند زیرا در ردیف های پر ارج خویش آهنگ های گیلکی مانند زرد ملیجه، گوسفند دوخوان، شرفشاهی را بطور کامل و پر نشاط گنجانده اند.
زنده یاد استاد فریدون پورضا، زنده یاد اکبرپور، ناصر مسعودی، ناصر وحدتی، محمد بشرا، تیمور گورگین، عزت الله صمصام و ... نامدارانی هستند که فولکلور گیلان را کاویده اند و جرعه جرعه از آن به یادگار نهاده اند.
کرمی: ایرانیان و به تبع آن گیلانیان زاده شعر و موسیقی هستند
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان نیز در نشست قند پارسی به موضوع عجین شدن زندگی ایرانیان و گیلانیان با ادبیات پارسی تاکید کرد و گفت: نمی شود با این موضوع شعارگونه برخورد کرد اما زندگی همه ما با ادبیات پیوند خورده است.
 
پریسا کرمی اضافه کرد: ایرانیان و به تبع آن گیلانیان زاده شعر و موسیقی هستند چنان که از کودکی با اشعار و نوایی لالایی مادران خو می کنند و در همه لحظات زندگیشان با شعر به پند و اگاهی بخشی عجین می شود تا دم آخر حیات نیز به شعر شاعران نوای حزین به خاک سپرده می شوند.
 
کرمی افزود: بزرگان ما با ادبیات فاخر ، سرزمینمان را به جهان شناسانده اند و حیف است که این غنا در فرزندانمان رسوخ نکند.
 
وی اظهار داشت: این نهاد تلاش دارد تا با برپایی برنامه هایی چون محفل قند پارسی شرایطی فراهم کند که جامعه و به ویژه نسل نو به داشته های خویش راغب تر شده و با استعداد و نوآوری بر اعتلای آن بیافزایند.
 
گفتنی است، امضای تفاهم نامه همکاری میان اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و سازمان جهاد دانشگاهی با حضور پریسا کرمی و فریبرز جمالزاد فلاح، رئیس این مجموعه و نیز شعرخوانی و داستان خوانی دو تن از دانشجویان این مرکز از دیگر بخش های این محفل فرهنگی مجازی بود.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 2 =