چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵

در همدان صوت پذیرفت؛

تقدیر از برگزیدگان ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی

اختتامیه جشنواره رضوی همدان

ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی در همدان و در ميان استقبال مخاطبين به كار خود پايان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی همدان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اين استان در اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به سیاست‌های توسعه‌ فرهنگي نهاد کتابخانه‌هاي عمومي كشور، اظهار کرد: گسترش کتابخوانی و تربیت کتابخوانان یکی از مهم‌ترين اهداف نهاد کتابخانه‌هاي عمومي كشور است و بر همين اساس، امسال به‌عنوان «سال خواندن» نامگذاری شده است.

دکتر زارعی با اشاره به اهميت برگزاري جشنواره كتابخواني رضوي در راستاي تحقق توسعه خواندن در كشور گفت: اين جشنواره در راستاي آشنايي بيشتر مردم با فرهنگ رضوي، همچنين رشد كتابخواني از اواخر مرداد ماه سالجاري، آغاز به‌كار كرد.

دکتر زارعی با اشاره به جلسات متعدد اداره كل كتابخانه‌های همدان در راستای برگزاری این جشنواره گفت: در نخستین روزهای آغاز فعالیت جشنواره در همدان، روسای ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان نیز با هدف تسهیل و موج‌آفرینی در برگزاری جشنواره، اقدام به بسیج ظرفیت‌های شهرستان کردند، بدین ترتیب پس از تشکیل انجمن در ۹ شهرستان به ریاست فرمانداران، اقدامات این جشنواره در استان پیگیری شد.  

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با سیره پاک ائمه معصومین(ع) به‌ویژه حضرت امام رضا(ع)، شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی مرتبط با فرهنگ رضوی و کمک به تولید و انتشار گسترده این آثار از اهداف اصلی این جشنواره بود.

وی ضمن تقدير از حمايت مستمر بانك كشاورزي براي برگزاري گسترده اين جشنواره در استان، درباره اهمیت تبلیغات این حركت فرهنگي گفت: استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی، صدا و سیما و رسانه‌های مکتوب و مجازی برای تبلیغات جشواره از اقدامت استان همدان در راستای گسترش این حرکت فرهنگی در همدان بود. همچنین وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس‌ها)، مسیرهای پرتردد، و مناطق گردشگری نیز، محملی مناسب برای معرفی این جشنواره است که مورد استفاده قرار گرفت.

دبیر استانی ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی با بیان اینکه «بیشترین آمار شرکت‌کننده در این مسابقه مربوط به کودکان است» بیان کرد: در جشنواره كتابخواني رضوي همدان، چهارصد نفر به تمام سوألات، پاسخ درست دادند که از ۲۸ نفر از برگزیدگان آنها به قید قرعه تقدیر می‌شود.

وی با تشکر از همکاری دستگاه‌های فرهنگی برای اجرای این مسابقه افزود: این جشنواره با بسیج همگانی انجام شد و یکی دیگر از اهداف ما از برگزاری چنین برنامه‌هایی، ترویج مطالعه در فضای مکتوب و مجازی برای ارائه منابع و هدایت عموم مردم به فضای کتابخوانی است.

وی با قدردانی از استقبال گسترده مردم تصریح کرد: استقبال خوب مردم از منابع مسابقه با توجه به توزیع آن از طریق کتابخانه‌ها، نشان از جايگاه كتابخانه و ارزش كتاب در ميان مردم استان دارد.

زارعی با اشاره به تهیه و توزیع ۲ هزار لوح فشرده در سراسر استان، افزود: استقبال مردم از منابع بارگذاری شده در سایت اینترنتی اداره کل نیز قابل‌توجه و مطلوب بود.

در ادامه حجت‌الاسلام سیدمحمدحسینی، یکی از اساتید حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت برگزری جشنواره کتابخوانی با موضوع امام رضا(ع) گفت: امام رضا(ع) را امام رئوف می‌دانند زیرا رأفت و مهربانی در رفتار و زندگی ایشان قابل مشاهده و ملموس است.  

حسینی با بیان ویژگی‌هاي شیعیان واقعی، ادامه داد: شیعیان واقعی همه اوامر خداوند را مي‌پذيرند و اجرا می‌کنند و یکی از مهمترین فریضه‌های تعيين شده توسط خداوند، امر به معروف و نهی از منکر است كه بايد درباره مطالعه كتاب‌هاي مفيد و دوري از مطالب مضر نيز رعايت شود.

گفتني است؛ تقدير از برگزيدگان مسابقه و کتابخانه‌های فعال در جشنواره کتابخوانی رضوی، بخش نهايي اين آيين بود؛ همچنين در اين مراسم از مدیران روابط عمومی  بانک کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی و سپاه انصار الحسین(ع) همدان نيز به عنوان مسئولان روابط عمومی فعال در گسترش جشنواره کتابخوانی رضوی، تقدیر شد.