یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

به همت کتابخانه‌ عمومی استاد موذن پور؛

کارگاه «ضرورت پاسداشت زبان فارسی» برگزار شد

كارگاه «ضرورت پاسداشت زبان فارسي» برگزار شد

کارگاه مجازی «ضرورت پاسداشت زبان فارسی» همزمان با سالروز پاسداشت زبان و ادب فارسی و بزرگداشت شهریار به همت کتابخانه‌ عمومی استاد موذن پور آران و بیدگل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، همزمان با روز پاسداشت شعر و ادب فارسی و بزرگداشت شهریار، کارگاه مجازی «ضرورت پاسداشت زبان فارسی» به همت کتابداران کتابخانه‌ عمومی استاد عباس موذن پور شهرستان آران و بیدگل با حضور علی خوشه چرخ، محقق و مدرس دانشگاه برگزار شد.

علی خوشه چرخ عضو انجمن بین المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی در ابتدا به دلایل و عوامل ماندگاری نام شهریار در عرصه ادب فارسی پرداخت و گفت: از علل ماندگاری نام شهریار، پرجاذبه و روان بودن شعر او، تسلط وی بر قالب‌های گوناگون شعر، اثرپذیری شهریار از حافظ در سرودن غزل و عشق و ارادت شهریار به اهل بیت علیهم السلام خاصه امام علی علیه السلام را می‌توان نام برد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه زبان و ادب فارسی و ضرورت پاسداشت زبان شیرین فارسی که همان زبان مادری ما است، گفت: این امانت گران‌بها، میراثی است که سینه‌به‌سینه و نسل‌به‌نسل به دست ما رسیده است. اهمیت آن زمانی بیشتر می‌شود که حماسه‌سرای ایران باستان، فردوسی می‌گوید «بسی رنج بردم در این سال سی/ عجم زنده کردم بدین پارسی».

خوشه چرخ ادامه داد: زبان فارسی آیینه هویت ما ایرانیان در جهان است و باید همه ما در حفظ و مراقبت و سالم‌نگاه‌داشتن آن به‌هیچ‌وجه کوتاهی نکنیم. زبان پرظرفیت، شیرین و رسای پارسی توانسته است، بخش عظیمی از سرزمین‌های جهان را تحت نفوذ معنوی خود قرار دهد و برای ملت‌ها، فرهنگ و دین و معرفت به ارمغان آورد.

مدرس کارگاه تصریح کرد: این حقیقتی انکارناپذیر است که این میراث جاودان و گرانقدر، امروز در محاصره تهدیدات داخلی و خارجی است و بی شک تنها راه برای جلوگیری از تحلیل رفتن وضعیت زبان فارسی در جهان و گسترش آن، برنامه‌ریزی راهبردی و علمی است.

خوشه چرخ در پایان با بیان ویژگی‌های برجسته زبان فارسی نسبت به سایر زبان‌ها گفت: فارسی دوستی در ایران به قوم خاصی تعلق ندارد؛ چراکه خود عامل همبستگی اقوام، گروه‌ها و طبقات اجتماعی مختلف جامعه است. دوام این زبان در طول تاریخ مدیون شاعران و نویسندگان اقوام مختلف بوده است. از طرفی سنت و رسوم که مهم‌ترین بخش هر فرهنگ است، به وسیله زبان حفظ شده و به آیندگان منتقل می‌شود. بنابراین می‌توان گفت میان فرهنگ و زبان رابطه مستقیمی وجود دارد و هر یک دیگری را تقویت می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: زبان هویت هر ملت است و زبان فارسی نشان داده به حدی قدرتمند است که به راحتی در میان سایر اقوام و ملل نیز نفوذ پیدا می‌کند و هویت و اصالت خود را بر همگان عیان می‌سازد. از طرفی نگرش مردم هر جامعه از زبان و فرهنگ آن جامعه نشأت می‌گیرد و آثار برجای مانده از این زبان به خوبی می‌تواند افکار، باورها و نگرش‌های ایرانیان در ادوار مختلف تاریخ را نشان دهد.

گفتنی است، این کارگاه در فضای اسکای روم و به صورت مجازی با حضور کتابداران شهرستان و جمعی از اب دوستان برگزار شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 0 =