چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵

با حضور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد؛

کتابخانه‌های عمومی «صدیقه الزهرا» و «مرحوم علی همتی» در استان اصفهان افتتاح شدند

کتابخانه‌های عمومی «صدیقه الزهرا» و «مرحوم علی همتی»

کتابخانه‌های عمومی «صدیقه الزهرا» روستای حسین آباد و «مرحوم علی همتی» خالدآباد در استان اصفهان با حضور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد افتتاح و به بهره‌برداری رسیدند.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه خیرساز «صدیقه الزهرا» در روستای حسین‌آباد بخش مهردشت از توابع شهرستان نجف‌آباد به همراه کتابخانه عمومی مرحوم علی همتی خالدآباد از توابع بخش بادرود شهرستان نطنز روز سه‌شنبه هفتم مهر با حضور محمد اله‌یاری فومنی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، بهروز صادقی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اصفهان و جمعی از مسئولین افتتاح و به بهره برداری رسیدند.

اله یاری صبح سه‌شنبه در مراسم افتتاح کتابخانه مرحوم علی همتی خالدآباد از توابع شهرستان نطنز با اشاره به اینکه کتابخانه‌های خیرساز در کشور جایگاه ویژه‌ای دارند، اظهار داشت: مشابه عمل خانواده مرحوم همتی  فراوان در کشور اتفاق می‌افتد و ما همیشه شاهد حضور چشمگیر خیران در عرصه‌های مختلف هستیم.

وی در ادامه افزود:‌ نقش افراد خیر در ایجاد کتابخانه و فضاهای مناسب مطالعه در مناطق مختلف شهری و روستایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد ضمن قدردانی از تلاش‌های خیرین در جهت ایجاد فضاهای مطالعه در مناطق مختلف اضافه کرد: در این خصوص توسعه کتابخانه‌ها در کشور همواره یکی از برنامه‌های مهم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

اله‌یاری با اشاره به اهمیت ورود کتابخوانی به عرصه گفتمان فرهنگ عمومی و همچنین لزوم نهادینه کردن سنت اهدای کتاب در کشور، یادآور شد: در حال حاضر در کشور ۳۲۰۰ کتابخانه عمومی فعالیت دارند که بیش از ۷۰۰ بابِ آن در مناطق روستایی است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۸۶ کتابخانه نهادی و عمومی در اصفهان فعالیت می‌کنند و از این لحاظ، استان اصفهان رتبه دوم کشور را دارا می باشد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد در پایان گفت: در شرایطی که شبکه توزیع کتاب در کشور گسترده نیست و مردم دسترسی به  کتاب  ندارند، وجود کتابخانه‌های عمومی تا حدودی امکان دسترسی عادلانه مردم به کتاب را فراهم می‌کند.

گفتنی است کتابخانه عمومی خالدآباد توسط خانواده خیراندیش همتی به یادبود فرزند مرحومشان و با ۴۰۰میلیون ریال هزینه اولیه و بخشی از اعتبارات دولتی راه اندازی شد. این کتابخانه در زمینی به وسعت هزار و ۶۰۰ متر مربع و زیر بنای ۵۰۰ مترمربع با حدود ۵ هزار جلد کتاب در طبقه فوقانی شهرداری خالدآباد واقع شده است.

محمد اله‌یاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد همچنین در آیین افتتاح کتابخانه صدیقه الزهرا(س) که عصر روز سه‌شنبه در روستای حسین‌آباد بخش مهردشت از توابع شهرستان نجف‌آباد برگزار شد، با اشاره به واگذاری حق انتفاع سی‌ساله این کتابخانه به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان داشت: بسیار جای مسرت است شاهد افتتاح طرح‌هایی فرهنگی در مناطق محروم هستیم. رویدادی که نشان‌دهنده بلوغ این مناطق در توسعه مراکز فرهنگی است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از بانو حجرالاسودی خیر کتابخانه‌ساز خاطرنشان کرد: با توجه به کتابخانه‌هایی که امروز در اصفهان افتتاح شدند، باید به احترام بانی‌یانِ خیر آن تمام قد بایستیم و با صدای رسا این حرکت را به رسانه ها اطلاع‌رسانی کنیم.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد در ادامه گفت: اینکه مردم برای توسعه مراکز فرهنگی نظیر کتابخانه‌ها از همه چیز گذشت می‌کنند، مایه خرسندی است. از اینکه در یک روستا، فردی از دیه خود گذشت کرده و آن را برای ساخت کتابخانه اختصاص می‌دهد و یا بانویی که در خارج از کشور به سر می برد اما برای ساخت کتابخانه در یک روستا دغدغه دارد، بیانگر چیزی جز حس انسان‌دوستی و توجه به فرهنگ نیست.

وی در پایان تصریح کرد: همه کسانی که برای توزیع عادلانه امکانات فرهنگی و گسترش فضاهای کتابخانه‌ای در کشور تلاش می‌کنند، مورد احترام هستند و امیدواریم که این حرکت‌ها ادامه پیدا کند.

بهروز صادقی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اصفهان نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: باید در زمینه توسعه فضاهای کتابخانه‌ای کار فرهنگی صورت گیرد. همچنین باید توجه به مناطق محروم در راس برنامه‌ها باشد. من از دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور به دلیل بذل توجه به این مسئله کمال تشکر را دارم.

واقف خیراندیش کتابخانه صدیقه الزهرا(س) در روستای حسین‌آباد بخش مهردشت از توابع شهرستان نجف‌آباد صدیقه حجرالاسودی است. این کتابخانه با هزینه‌ای معادل  ۵۸۰ میلیون تومان و در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع که متعلق به مهدیه صاحب‌الزمان بوده، احداث و به بهره برداری رسیده است.

همچنین کتابخانه شهدای غواص واقع در روستای جندان بخش بن رود شهرستان اصفهان نیز  با حضور بخشدار، امام جمعه شهر ورزنه، امیر هلاکویی معاون مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اصفهان و علی جعفرپور رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اصفهان افتتاح شد.

این کتابخانه با بخشی از بودجه اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان که به جهت ساخت در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد، با مساحت ۴۹۵ متر و زیربنای ۴۰۰ مترمربع ساخته شده و دارای مخزن و دو سالن مطالعه است.

گفتنی است این کتابخانه بر اساس ماده ۲۰ قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت دائمی به نهاد کتابخانه های عمومی کشور واگذار شده است.