یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲

برگزیده مسابقه «طراحی کتابخانه عشایری»:

توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نیازهای فرهنگی جامعه عشایر قابل تقدیر است

برگزیده سوم مسابقه «طراحی کتابخانه عشایری»

احسان لسانی، برگزیده سوم مسابقه «طراحی کتابخانه عشایری» ضمن تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای راه اندازی این مسابقه، به تشریح روند طراحی ویژه تیم خود برای ساخت یک کتابخانه عشایری پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، احسان لسانی، برگزیده سوم مسابقه «طراحی کتابخانه عشایری» در گفتگویی درباره مشارکت در این مسابقه ملی عنوان کرد: زمانی که من و همکارم در این پروژه، آقای محمد حسین اقلیدس پس از مطالعه فراخوان، با طرح مسئله مسابقه «طراحی کتابخانه عشایری» مواجه شدیم، یک مطالعه کلی درباره جامعه عشایری انجام دادیم با گستردگی، ویژگی‌های منحصر بفرد و اهمیت این جامعه شدیم. مطالعه زندگی عشایر این نکته را گوشزد می‌کند که نباید و نمی‌توان از جامعه‌ای که نقشی پررنگ در تاریخ و فرهنگ این سرزمین داشته غافل بود.

وی افزود: در مطالعه اولیه به این نتیجه رسیدیم که به دلیل این گستردگی و تنوع اقلیمی و فرهنگی در جامعه عشایر، نمی‌توانیم پاسخ ساده و راحتی به این مسئله یعنی طرح یک کتابخانه عشایری داشته باشیم. بر این اساس بررسی درباره نوع استفاده مخاطبان از این کتابخانه‌ها در مناطق عشایری را آغاز کردیم و بر اساس موقت بودن این کتابخانه‌ها تصمیم گرفتیم از سازه‌های کششی و فشاری که خود عشایر برای ساخت و برپایی سیاه چادرهای خود استفاده می‌کنند بهره ببریم.

لسانی در این باره توضیح داد: اتودهای فراوانی برای رسیدن به طرح مطلوب زدیم، اما در نهایت این نتیجه رسیدیم که گاهی ساده ترین جواب می‌تواند بهترین جواب باشد. بر این اساس مطالعاتی را درباه سیاه‌ چادرهای عشایری انجام دادیم و به یک تقسیم بندی سه گانه از حریم‌های موجود در سیاه چادرهای رسیدیم؛ بر این اساس در این کتابخانه‌ها ۳ بخش «خصوصی»، «نیمه خصوصی» و «عمومی» را طراحی کردیم. همچنین از خود سیاه چادر نیز در طراحی بخش‌های بیرونی کتابخانه استفاده شد.

این طراح با تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ورود به ارائه خدمات فرهنگی به جامعه عشایر با همراهی جامعه طراحان، گفت: زمانی که فراخوان این مسابقه منتشر شد، می‌دیدیم که برخی افراد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کردند که جامعه عشایری بجای کتابخانه دغدغه‌های مهم دیگری مانند معیشت و رفاه دارند. اما اگرچه لازماست جامعه عشایر در بخش‌های مختلف مورد توجه بیشتری قرار گیرند، اما در این میان ورود نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای انجام وظیفه و رسالت فرهنگی خود، آن به بصورت اصولی و حرفه‌ای شایسته تقدیر است.

توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نیازهای فرهنگی جامعه عشایر قابل تقدیر است

گفتنی است طرح علی لسانی و محمد حسین اقلیدس به عنوان اثر رتبه سوم در مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» انتخاب و تقدیر شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 2 =