سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱

توسط مردم دیار کریمان در سال گذشته انجام شد؛

اهدای بیش از ۱۴ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان کرمان

اهدای کتاب ساوجبلاغ

کارشناس منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان از اهدای ۱۴۴۵۲ نسخه کتاب، توسط مردم به کتابخانه‌های عمومی این استان در سال ۱۳۹۴ خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کرمان، ملیحه حاج ملک با بیان این مطلب افزود: اهدای کتاب که به صورت فردی و گروهی در کتابخانه‌های عمومی سطح استان انجام می‌گیرد، نشان‌دهنده علاقه مردم به کتاب و کتابخانه است.

وی افزود: به منظور ارج نهادن به این حرکت زیبای فرهنگی، کتب اهدایی، پس از دریافت و بررسی محتوایی، برای استفاده اعضاء به کتابخانه‌های عمومی ارسال می‌شود.

وی یکی از اهداف حوزه منابع کتابخانه‌های عمومی را دسترس‌پذیری نشریات برای اقشار مختلف عنوان کرد و گفت: به منظور نیل به این هدف در سال گذشته بیش از ۵۰۰۰ نسخه نشریه از سطح کتابخانه‌ای عمومی استان جمع‌آوری و به کتابخانه‌های مشارکتی و سایر مراکز فرهنگی استان ارسال شده است.

حاج ملک، تعامل با ارگان‌های فرهنگی را از دیگر اولویت‌های حوزه منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی دانست و تصریح کرد: اهدای کتاب به مساجد و مراکز آموزشی و فرهنگی و ارائه نظرات کارشناسی و مشاوره در انتخاب منابع به آنان از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا است.

وی، وجین منابع مازاد و فرسوده را یکی از ضرورت‌های کتابخانه‌های عمومی دانست و با اشاره به انجام سالیانه عملیات وجین در کتابخانه‌های عمومی استان افزود: در سال گذشته تعداد ۲۰۵۶۲ نسخه کتاب از کتابخانه‌های عمومی استان، وجین و به منظور ساماندهی و ایجاد مرکز مبادله کتاب به مرکز استان، ارسال شده است.

وی ادامه داد: تأمین منابع مورد نیاز کتابخانه‌های عمومی نهادی و مشارکتی و تجهیز کتابخانه‌های عمومی جدیدالتأسیس از اهداف ایجاد مرکز مبادله کتاب است.

کارشناس منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی زنجان با اشاره به اهمیت بخش کودک در کتابخانه‌های عمومی و نگاه ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ایجاد، توسعه و تجهیز این بخش در کتابخانه‌ها به عنوان یک سیاست راهبردی، یادآور شد: با توجه به این اصل مهم در سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ نسخه کتاب کودک و نوجوان به منظور غنی‌سازی و تأمین منابع موردنیاز بخش‌های کودک کتابخانه‌های عمومی خریداری و ارسال شد.

وی تزریق منابع بومی و استانی به کتابخانه‌های عمومی را یکی از راهکارهای حمایت از ناشران و نویسندگان استانی دانست و افزود: با توجه به نیاز کتابخانه‌های عمومی به منابع استانی و همچنین حمایت از نویسندگان بومی، علاوه بر ایجاد بخش کرمان‌شناسی در کلیه کتابخانه‌های عمومی، موجودی منابع بوم‌شناسی استان و نیازمندی‌های کتابخانه‌های عمومی این منابع گردآوری و خرید آنان در دستور کارقرار گرفته است.

حاج ملک، با اشاره به راه‌اندازی و رونمایی سامانه نجم (نرم‌افزار جامع منابع) گفت: راه‌اندازی این سامانه با هدف ساماندهی فرایند ارتباط میان معرفی‌کنندگان آثار اعم از ناشران، پدیدآورندگان، اعضا، کتابداران و کارشناسان منابع سراسر کشور، ارائه مشاوره به ناشران با توجه به نیازهای اطلاعاتی اقشار و گروه‌های مختلف و اجرای طرح مجموعه‌سازی مشارکتی به منظور تأمین منابع مورد نیاز اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی، بوده و در برنامه‌های سالجاری اداره کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار دارد.

کارشناس منابع استان کرمان، استفاده از امکانات و تجهیزات فناوری اطلاعات و فضاهای مجازی را از دیگر اقدامات در راستای ارتقاء فرهنگ کتابخوانی دانست و با اشاره به ایجاد کانال تلگرامی کتاب، کلید قصر دانایی(@manabee) تصریح کرد: معرفی منابع برتر کتابخانه‌های عمومی؛ معرفی نورسیده‌ها، تازه‌های کتاب و منابع طرح ۵۰ کتاب برگزیده سال، درج اخبار فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها ومعرفی امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای از اهداف راه‌اندازی این کانال است.