چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲

مشاور امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

لزوم بهره برداری از آثار ارائه شده کارتون کتاب در فضاهای شهری و رسانه ای

نيرومند

مشاور امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه دوسالانه کارتون کتاب گفت: آثار ارائه شده در دوره های پیشین دوسالانه کارتون کتاب پیش از این به شکل های مختلف حتی انیمیشن تولید شده است؛ رسانه ملی ما باید این تولیدات را در زمان های مختلف پر تکرار پخش کند؛ چراکه تأثیرگذاری پیام با تکرار آن بیشتر می شود. امید دارم با توجه به همسویی و هم افزایی موجود بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما، این امکان فراهم شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمدحسین نیرومند، مشاور امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه پنجمین دوسالانه کارتون کتاب ضمن تقدیر از دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و بانیان برگزاری دوسالانه کارتون کتاب، درگذشت کامبیز درم‌بخش و اصغر کفشچیان مقدم را به جامعه کاریکاتوریست های کشور تسلیت گفت.

وی با اشاره به رویکرد مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در جایی فرموده اند «من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان‏ می‏‌افتم، قلباً غمگین و متاسف می‏‌شوم»؛ ایشان همچنین فرموده اند«مردم ما مطالعه کردن بلد نیستند، به قلب من فشار می آید. از این بابت چقدر خسارت می بینیم».

نیرومند با تأکید برلزوم توجه به حوزه ترویج کتابخوانی، اظهار داشت: وظیفه هنرمند، تولید اثر است، اما این اثر باید امکان ارائه پیدا کند. پیام هنرمند، باید مورد توجه قرار گیرد. انتخاب کاریکاتور برای فرهنگسازی، به واسطه آشنایی زدایی و پیش داوری مردم که با دیدن کاریکاتور لبخند به لبشان می نشیند، انتخاب هوشمندانه ای است.

وی تصریح کرد: اگر کاریکاتور لبخند بر لبان مخاطب ننشاند، کاریکاتور نیست. با این حال مطلوب این است که کاریکاتور حاوی نقدی باشد که لبخندی به همراه آورد. بنابراین کاریکاتوریست باید در ساختار روایتی، موضوع را به گونه ای انتخاب کند که قابلیت لبخند نشاندن بر لبان مخاطب داشته باشد. علاوه بر این، لازم است که پیام کاریکاتور فهمیده شود. گاهی طراحی اثر بسیار شخصی می شود در حالی که کاریکاتور به عنوان هنر ارتباطی به دنبال انتقال مفهوم است؛ بنابراین کاریکاتوریست باید اثر خود را قابل فهم کند. مجموع این عوامل یعنی جذابیت، نشاندن لبخند بر لبان مخاطب و فهم پیام، باعث گرایش مخاطب به موضوع مد نظر هنرمند می شود و چنانچه اثر خلاقانه طراحی شده باشد، به یاد ماندنی و اثرگذار خواهد شد.

مشاور امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: خلاقیت، لازمه ماندگاری یک اثر است. خلاقیت، به راننده تاکسی شباهت دارد که مقصد را نمی داند و این مسافران هستند که مسیر را مشخص می کنند. بنابراین شما طراحی ایده ای را آغاز می کنید ولی در نهایت به چیز دیگری می رسید. بدیع و منحصر به فرد بودن سوژه، بسیار حائز اهمیت است. تمامی این مراحل بر عهده هنرمند است.

وی ادامه داد: پس از خلق اثر توسط هنرمند، باید سیستمی برای نمایش آثار وی وجود داشته باشد. متأسفانه یکی از مشکلات ما در حوزه کتاب، مسئله توزیع است و بسیاری از آثار به دست مخاطب نمی رسد. در حوزه آثار تجسمی هم اینگونه است. روزنامه ها و نشریات ما نیز از ظرفیت های تصویر برای القای مفهوم و ارائه پیام چندان استفاده نمی کنند. سیستمی باید امکان انتشار پیام به شیوه های مختلف را فراهم کند. آثار ارائه شده در دوره های پیشین دوسالانه کارتون کتاب پیش از این به شکل های مختلف حتی انیمیشن تولید شده است؛ رسانه ملی ما باید این تولیدات را در زمان های مختلف پر تکرار پخش کند؛ چراکه تأثیرگذاری پیام با تکرار آن بیشتر می شود. امید دارم با توجه به همسویی و هم افزایی موجود بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما، این امکان فراهم شود که بتوانیم قالب های متنوعی از مباحث مرتبط با کتاب شامل انیمیشن های کوتاه، فیلم های کوتاه، کاریکاتور و ... ارائه و به این واسطه قلب مقام معظم رهبری را کمی شاد کنیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 9 =