چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵

در کتابخانه عمومی واجارگاه برگزار شد؛

محفل انس با قرآن کریم با محوریت تفسیر سوره مبارکه «ماعون»

محفل انس با قرآن کریم

همزمان با هفته کتاب محفل استانی انس با قرآن کریم با موضوع اهمیت و ضرورت تدبر در قرآن با محوریت سوره مبارکه ماعون با حضور جمعی از شیفتگان آیات وحی به میزبانی کتابخانه عمومی شمسی موسوی واجارگاه شهرستان رودسر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، محفل انس با قرآن کریم با محوریت تفسیر سوره مبارکه «ماعون» سه شنبه(۲۵ آبان) با حضور زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ زهرا اخوان، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رودسر؛ صفرعلی احدی، مفسر، مربی و قرآن پژوه مطرح استان، اعضای کانون قرآن و عترت کتابخانه های عمومی استان و جمعی از شیفتگان آیات وحی به میزبانی کتابخانه عمومی شمسی موسوی واجارگاه شهرستان رودسر برگزار شد.

معلم و فعال قرآنی در این ویژه برنامه فرهنگی که به مناسبت فرارسیدن بیست و نهمین دوره هفته کتاب، ضمن اشاره به برکات فراوان تلاوت و تدبر در آیات نورانی قرآن کریم گفت: تدبر در قرآن به معنای درک و فهم منسجم در آیات الهی است که زمینه فهم و درک علوم قرآنی را در جامعه بیشتر می‌کند.

صفرعلی احدی با بیان اینکه در چندین آیه از قرآن کریم نظیر سوره نساء، محمد، مومنون و بقره از تدبر در قرآن سخن گفته شده، گفت: فرد مومن باید از حوزه تلاوت و قرائت به سمت گسترش تدبر و عمل به قرآن پیش رفته و نباید در مرحله روخوانی و روانخوانی متوقف شود چون روخوانی مقدمه‌ای برای فهم، تدبر و عملی کردن آیات قرآن است.

این مفسر قرآن با بیان اینکه کلام، گفتار و رفتار بندگان وقتی با کلام خدا یکی شود، جامعه به سمت خدایی شدن پیش می‌رود، ادامه داد: تعمق، تدبر و عمل به مفاهیم آیات منور قرآنی از نیازهای امروز جامعه است.

احدی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه راه برون رفت از تمام مسائل و مشکلات جامعه توجه و عمل به قرآن است، گفت: راز نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی و قرآنی تدبر در کلام وحی است.

پژوهشگر حوزه علوم قرآنی در ادامه با تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه «ماعون»، ادامه داد: این سوره سیمای افراد منفی را معرفی می کند و انسان را از این اینگونه شخصیت برحذر می دارد.

صفرعلی احدی با بیان اینکه خداوند در ایـن سـوره، نـخـسـت پـیـغـمـبـر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) را مخاطب قرار داده و اثرات شوم انکار روز جزا را در اعمال منکران بازگو می کند، اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در علم اخلاق از آن بحث می‌شود، موضوع «غفلت» است.

این معلم قرآنی افزود: علمای اخلاق، در آثار و تألیفات خود مباحث مبسوطی را در این زمینه مطرح کرده‌اند و به عوامل غفلت‌زا در انسان اشاره کرده اند. غفلت عبارت است از این‌که پرده‌ای بر فکر و قلب انسان بیفتد که او از یک واقعیت و حقیقتی دور بماند، همچنانکه در قرآن کریم نیز در این باره آمده است: «برخی از انسان‌ها ‌با آن‌که دل دارند ولی نمی‌فهمند، چشم دارند، اما بینایی ندارند، گوش دارند، ولی با آن نمی‌شنوند، آن ها همان کسانی هستند که غافل‌اند.»
این مفسر قرآن در ادامه به عوامل غفلت زا در انسان نیز اشاره و دنیاگرایی، تسلط شیطان، هواپرستی، آرزوهای دراز، سطحی‌‏‌نگری را از مهم ترین عوامل به وجود آمدن غفلت عنوان کرد.

صفرعلی احدی در پایان صحبت های خود با قدردانی از برگزاری محفل انس با قرآن کریم به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و به میزبانی کتابخانه عمومی شمسی موسوی واجارگاه، حضور در این محفل نورانی در هفته مزین به نام کتاب را امیدبخش توصیف کرد.

زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در ادامه این نشست ضمن قدردانی از خیر نیک اندیش حمیدرضا صادقی پور و همسر ایشان شمسی موسوی در ساخت و تجهیز کتابخانه عمومی واجارگاه اظهار امیدواری کرد که نشست ها و محفل فرهنگی و قرآنی غنی تر و بیشتری در این مرکز فرهنگی برگزار شود.

گفتنی است، تقدیر از ۷ فعال قرآنی و قاری استانی و اجرای تواشیح و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید پایانبخش این محفل انس با قرآن کریم بود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 4 =