یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹

در کتابخانه‌های عمومی پاسارگاد برگزار شد؛

پنجمین نشست کتاب‌خوان مردادماه

 نشست کتاب‌خوان  - پاسارگاد

اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان پاسارگاد با برگزاری نشست کتاب‌خوان پذیرای جمعی از اعضای کتابخانه‌های عمومی شهید خبازی سعادت‌شهر و آل‌طه اکبرآباد این شهرستان شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، پنجمین نشست کتاب‌خوان مردادماه شهرستان پاسارگاد با حضور جمعی از اعضای کتابخانه‌های عمومی شهید خبازی سعادت‌شهر و آل‌طه اکبرآباد و شماری از علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

در این نشست دَه تَن به معرفی و ارائه کتاب‌های خوانده شده خود پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:

«خورشید می‌ماند» نوشته کامران پارسی‌نژاد/ ارائه توسط: مجتبی شیروانی  

این کتاب رمان روایتی داستانی از زندگی شیخ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری است که با قلم روان نوشته شده و فصل‌های کوتاه، توصیفات، فضاسازی‌های زیبا و استنادات تاریخی آن را به اثری متمایز تبدیل کرده است. شیخ‌بهایی از اندیشمندانی است که در بنیان نهادن مذهب شیعه در ایران و استوار کردن آن مخصوصاً از قرن هفتم هجری به‌بعد تلاش‌های چشمگیری داشته است.

«عباس‌دست‌طلا» نوشته محبوبه مرادی‌پور/ ارائه توسط: سلمان جهانگیر

ماجراهای کتاب از زمانی کمتر از دو ماه از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز می‌شود. داستانی از زندگی سراسر کار و تلاش و زحمت حاج عباسعلی باقری. عباس دست طلا مروری کوتاه است بر زندگی‌اش و دودلی‌های او برای حضور در جبهه‌ها، از زمانی می‌گوید تصمیم می‌گیرد برای دو هفته به جبهه برود و ببیند در آن جا چه کاری از دستش بر می‌آید.

«در و صدف» نوشته محمد شجاعی/ ارائه توسط: طاهره گرائی 

در و صدف کتابی اجتماعی است که به مسئله حجاب می‌پردازد. با توجه به بحث‌برانگیز بودن موضوع حجاب در بین طرفداران در داخل و خارج کشور و گاه سهل‌انگاری و یا جهل برخی مسلمانان در این باب، نگارنده سعی بر این دارد که خواننده را به تفکر و تأمل در چرایی و چگونگی این تکلیف الهی دعوت کند. این کتاب در بخش‌های مختلف مباحث دینی، اجتماعی و سیاسی به رشته تحریر درآمده است.

«قصه ما مثل شد» نوشته محمد میرکیانی/ ارائه توسط: زهرا مهریزی

مجموعه پنج جلدی کتاب قصه ما مثل شد شامل صد و ده قصه حکایت و مثل است. نویسنده این ضرب‌المثل و قصه‌ها را از کتاب‌ها و منابع مختلف انتخاب و بازنویسی کرده است. ایشان در تالیف کتاب سعی کرده‌اند ساده یکدست و خلاصه بنویسند چراکه این کتاب برای مخاطبین نوجوان تالیف شده است برای نگارش این مجموعه فاخر از منابعی همچون مثنوی معنوی، گلستان و بوستان سعدی، کلیله و دمنه، مرزبان‌نامه، اسرارنامه، امثال حکم و الهی‌نامه استفاده شده است.

«مرزهایی برای کودکان» نوشته رابرت مکنیزی/ ارائه توسط: محمد ایزدی

کتاب مرزهایی برای کودکان حاوی راه‌کارهایی در زمینه ایجاد حد و مرزهایی برای کودکان سرسخت یا اصطلاحاً «کله‌شق» بین ۲ تا ۱۲ سال به منظور تعلیم و تربیت بهتر آنهاست که نویسنده بر اساس تجربیات خود به نگارش درآورده است. این کتاب به خوانندگان کمک می‌کند که این تطابق و تناسب میان ابزارها و خلق و خوی کودکان خود را بهبود بخشند.

«ایرانگردی استان‌ها و شهرستان‌ها» نوشته حسن‌زنده‌دل/ ارائه توسط: فردین یوسفی

این کتاب اطلاعات لازم و مورد نیاز ایرانگردان به طور عام را به رشته تحریر درآورده است. همچنین ضمن شرح جغرافیا و تاریخ هر استان و شهرستان، فهرستی از آثار قابل بازدید آن‌ها، همراه با نقشه‌های لازم کشوری، استانی و نقشه‌های مراکز استانی به انضمام عکس‌های آثار دیدنی در کتاب گنجانده شده است.

«رازهایی درباره زنان» نوشته باربارا دی آنجلیس/ ارائه توسط: طیبه نیرومند

رازهایی درباره زنان کتابی جامع درخصوص روان‌شناسی زنان است. نگارنده در این کتاب از منظر علمی به ویژگی‌های روحی زنان پرداخته است. دی‌آنجلس در تعریف این کتاب ذکر می‌کند که این کتاب علاوه بر کمک به زنان در شناخت خود به مردها کمک خواهد کرد تا با شناخت بهتر زنان آن‌ها را بهتر درک کنند.

«آشنایی با قرآن» نوشته شهید مرتضی مطهری/ ارائه توسط: مهدی نعمتی

مجموعه آشنایی با قرآن سلسله مباحث تفسیری استاد شهید در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است. جلد اول این مجموعه مقدمه و پیش درآمدی بر این سلسله مباحث محسوب می‌شود که در آن به مسائلی همچون زبان قرآن، مخاطب‌های قرآن، عقل از دیدگاه قرآن و ... پرداخته شده است. ویژگی ممتاز این مباحث، توجه به مسائل و موضوعات فکری و اجتماعی روز در حین تفسیر آیات قرآنی است که موجب تازگی و زنده بودن این مباحث گردیده است.

«علم در مصر باستان» نوشته جرالدین وودز/ ارائه توسط: علیرضا زارع

این کتاب یک جلد از مجموعه «تاریخ علم برای نوجوانان» است که به بررسی دانش‌های مصر باستان می‌پردازد. در این کتاب آمده است مصریان باستان فقط با ساده‌ترین ابزارها توانستند اهرام بزرگی را بسازند که هنوز هم این اهرام انسان‌ها را به اندیشیدن وامی‌دارند. آنان شیوه‌ای برای شمارش و اندازه‌گیری پدید آوردند و حتی می‌توانستند گذر زمان را ببینند، هم‌چنین برای بیماری‌ها و آسیب‌های گوناگون، درمان‌هایی پی‌ریزی کردند و پزشکان مصری، کالبدشناسی، داروشناسی و جراحی را به فرهنگ‌های دیگر رساندند. این موارد از جمله دستاوردهای علمی مصریان باستان است.

«علم در ایران باستان» نوشته حسن سالاری/ ارائه توسط: ابوالفضل زارع

این کتاب نیز یک جلد از مجموعه «تاریخ علم برای نوجوانان» است که به بررسی علوم و دانش‌های در ایران باستان می‌پردازد. سالاری در این کتاب از نقش ایرانیان باستان در پیشرفت کشاورزی و رام‌کردن اسب برای سوارکاری و ذوب فلزهایی مانند مس و ساختن آلیاژهایی ماند مفرغ می‌گوید و یادآور می‌شود که کهن‌ترین دانشگاه و بیمارستان جهان در سرزمین ایران بنیان‌ نهاده شد و برخی نوآوری‌های ایرانی مانند آسیابادی، انگیزه‌ی دانشمندان و نوآوران امروزی برای ساختن نیروگاه‌های بادی شده است.

گفتنی است سلسله نشست‌های «کتاب‌خوان» هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شود و در آن کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی، به معرفی کتاب‌های موردنظر خود می‌پردازند.