دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳

در شهرستان زابل برگزار شد؛

همایش «مادران قصه‌گو»

همایش «مادران قصه‌گو» - زابل

همایش «مادران قصه‌گو» با حضور استاد داشنگاه پیام‌نور زابل و جمعی از مادران عضو کتابخانه‌های عمومی این شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان، همایش «مادران قصه‌گو» با هدف نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در میان کودکان و مادران با حضور هاشمی استاد دانشگاه پیام‌نور، محمدصالح حیدری رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی زابل و جمعی از مادران عضو کتابخانه‌های عمومی شهرستان زابل برگزار شد.

استاد دانشگاه پیام‌نور زابل در ابتدای این همایش با اشاره به لزوم ایجاد علاقه مطالعه در میان کودکان اظهار داشت: برای ایجاد علاقه به مطالعه در میان کودکان باید به توانایی‌های آنها توجه ویژه‌ای داشته باشیم و حس کنجکاوی کودک را تحریک کرد.

وی ادامه داد: کتاب آیینه‌ای است که بخش اعظم ره‌آورد تمدن‌های ماندگار تاریخ را به نمایش می‌گذارد و کتابخوانی مقدمه ورود آگاهانه شخص در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: کودک نیازمند آموختن زبان مادری و مطالب آموزنده و جدید از دنیای اطرافش است. کودک به عزت نفس و اعتماد به نفس نیاز دارد و کتاب راهنمای خوبی برای او در این زمینه است.

وی اضافه کرد: اگر روزانه (هرچند اندک و کوتاه) برای فرزندتان کتاب بخوانید، این کار موجب می‌شود ارتباط عاطفی عمیقی میان شما و او برقرار شود و بداند فردی دوست‌داشتنی است و برای والدینش مهم و ارزشمند است.

هاشمی با اشاره به خانواده به عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماعی که در رشد و تربیت کودکان نقش اساسی دارد، تصریح کرد: .همه فعالیت‌های تربیتی از خانواده آغاز می‌شود: لالایی‌ها، قصه‌گویی، بردن کودک به نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های کتاب و عضو کردن کودک در کتابخانه می‌تواند از جمله مهمترین فعالیت‌های تربیتی خانواده باشد.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به نقش کتابخانه‌های عمومی در تربیت کودکان گفت: کتابخانه‌ها وظیفه دارند برای هرچه پربارتر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی کنند و کتابخانه را به کانون فزهنگی برای بروز خلاقیت‌های ادبی، هنری، علمی و فنی کودکان و نوجوانان مبدل کنند. فرزندان طبقات محروم و متوسط جامعه که از امکانات مالی مطلوبی برخوردار نیستند با استفاده از خدمات کتابخانه‌های عمومی، بخت بیشتری برای بر کنار ماندن از آسیب‌های اجتماعی خواهند داشت.

محمدصالح حیدری رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی زابل نیز در بخش دیگری از این همایش توسعه و غنی‌سازی منابع مخصوص کودکان اعم از توزیع کتاب‌های جذاب و دارای تصاویر رنگی، بسته‌های آموزشی، طراحی فضای شاد کودکانه، استفاده از رنگ‌های شاد و روشن برای نقاشی دیوارها، پوسترهای کارتونی و علمی و ارتباط مستمر و متقابل با مراکز آموزشی و دعوت مستمر از آنها برای شرکت در جشن‌های کتاب و بازدید از کتابخانه را از اقدامات صورت گرفته در خصوص جذب مخاطبین عنوان کرد.

گفتنی است این همایش با تقدیر و اهدای کتاب به مادران حاضر در این برنامه پایان یافت.