چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲

حسین خراسانی عنوان کرد؛

طراحی کتابخانه عشایری یک موضوع معاصر و نوین است

حسین خراسانی طراحي كتابخانه عشاير

حسین خراسانی، برگزیده دوم مسابقه «طراحی کتابخانه عشایری» دعوت و به مشارکت طلبیدن متخصصین حوزه‌های مرتبط از جمله جامعه طراحان در این رویداد ملی را گامی اصولی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تامین نیازهای فرهنگی جامعه عشایر دانست و از آن به عنوان یک اقدام الگوساز یاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حسین خراسانی، برگزیده دوم مسابقه «طراحی کتابخانه عشایری» در گفتگویی درباره مشارکت در این مسابقه ملی عنوان کرد: برای مشارکت در این مسابقه در وهله اول موضوع ارائه شده، یکی از موضوعات خاص در حوزه معماری بود. چرا که اغلب پروژه‌هایی که به مسابقه گذاشته می‌شوند معمولا موضوعات عمومی و شهری را دربرمی‌گیرند، اما تا آنجا که من اطلاع دارم پرداختن به معماری عشایری بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: به خصوص اینکه سبک زندگی کوچ نشینی نیز به صورت عام موضوع قابل توجهی است و معماری سازه‌ای که قابل حمل و پویا باشد یک موضوع به روز و فناورانه معاصر است که امروز بسیاری از محافل معماری در دنیا در حال کار و تحقیق روی آن هستند. یعنی برخلاف آنچه که در نگاه اول به نظر می‌رسد، طراحی کتابخانه عشایری یک موضوع معاصر و نوین است که این موضوع یکی از دلایل ما برای مشارکت در این مسابقه بود.

خراسانی درباره طرح ارائه شده از سوی گروه خود گفت: ما در طراحی کتابخانه عشایری خودمان از معماری خود عشایر که با سیاه چادر شناخته می‌شود الهام گرفتیم و تلاش کردیم فراتر از فرم و متریال، آن ساختار، فضا و رابطه‌ای که بین درون و بیرون سیاه چادر وجود دارد را مورد توجه قرار دهیم. چراکه حد فاصل درون و بیرون مکان زندگی عشایر را یک پرده نازک تشکیل داده فردی که درون سیاه چادر قرار دارد این احساس را ندارد که ارتباطش با محیط بیرون بطور کامل قطع شده است و در واقع طبیعت به درون خانه امتداد پیدا می‌کند. بر این اساس سبک زندگی عشایر دائما میان درون و بیرون این فضا در حال حرکت است.

این طراح ادامه داد: البته از سوی دیگر سبک زندگی امروز عشایر نیز مورد توجه ما بوده، سبکی که امروزه بخشی از آن بر اساس پارامترهای فناورانه بنا شده است. در واقع استفاده از خودرو، گوشی‌های هوشمند، رسانه‌ها و غیره بخشی از واقعیت زندگی امروزی عشایر هستند. بر این اساس تلاش کردیم در کنار طراحی سازه‌ای کتاب محور، پا را فراتر بگذاریم و یک فضای چند منظوره با توجه ویژه به برآورده کردن نیاز کودکان طراحی کنیم. به طوریکه کلاس درس، وسیله و فضای بازی، سینمای صحرایی بخشی از این فضای چند منظوره هستند.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های این طرح ارائه شده گفت: ضمن اینکه سازه طراحی شده می‌تواند بر اساس شرایط و جمعیت هر ایل تغییر کند و متناسب با نیاز آنها در اختیارشان قرار بگیرد. این امکان باعث می‌شود تا عشایر بتوانند در فصول و مناسبت‌های مختلف و حتی در برپایی بازارچه‌های خود، با گردهم آوردن چند سازه از این کتابخانه عشایری، فضای مورد نیاز خود را ایجاد کنند.

حسین خراسانی تاکید کرد: این اقدام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برگزاری مسابقه طراحی یک کتابخانه برای جامعه عشایر از جهات مختلف اقدام ارزشمند و جالب توجهی است. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با دعوت از متخصصین در حوزه‌های مرتبط، گامی اصولی برای تامین نیازهای فرهنگی و اجتماعی یکی از مهمترین اقشار کشور برداشته است. اینکه برای هر طرح‌های مورد نظر از بعد اجتماعی به سراغ جامعه‌شناسان برویم، از بعد طراحی به سراغ طراحان برویم و از بُعد پژوهشی به سراغ دانشگاهیان و محققان برویم، می‌تواند یک اقدام الگوساز برای سایر اقدامات مشابه در دستگاه‌ها و حوزه‌های دیگر باشد.

طراحی کتابخانه عشایری یک موضوع معاصر و نوین است

طراحی کتابخانه عشایری یک موضوع معاصر و نوین است

گفتنی است طرح ارائه شده از سوی حسین خراسانی و الهه مرادی به عنوان اثر رتبه دوم در مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» انتخاب و تقدیر شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 9 =