سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳

طراح شایسته تقدیر مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» مطرح کرد؛

لزوم بهره‌برداری از مشارکت جامعه طراحان در خدمات کتابخانه‌ای

كتابخانه عشايري .jpg

زهرا نژاد بیگلری با تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای توجه به نقش و تاثیرگذاری طراحی در فعالیت‌های فرهنگی گفت: این حرکت و نتایج آن نشان خواهد داد که دعودت از طراحان در چنین فعالیت‌هایی تا چه حد می‌تواند در رسیدن این سازمان‌ها به اهداف خود تاثیرگذار باشد. رویکردی که کمتر مورد توجه بوده و استمرار آن باعث انگیزه بیشتر طراحان جوان خواهد شد.

گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، زهرا نژاد بیگلری، از طراحان شایسته تقدیر در مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» درباره برگزاری این رویداد گفت: من معمولا در مسابقات معمار شرکت نمی‌کنم، ولی زمانی که با فراخوان این مسابقه روبه‌رو شدم، بسیار ترغیب شدم که در این مسابقه شرکت کنم، چرا که پرداختن به جامعه عشایر برایم بسیار جالب بود. همه می‌دانیم که در جامعه عشایر افراد توانا و مستعد بسیاری زندگی می‌کنند که متاسفانه امکانات چندانی در اختیار آنها نیست، به خصوص در حوزه فرهنگی؛ در صورتی که امکانات فرهنگی بنیادی ترین عامل برای تامین نیازهای روحی فرد و رشد و تکامل او در جامعه است.

وی برگزارکنندگان این رویداد را از دیگر انگیزه‌های خود برای شرکت در این مسابقه ملی دانست و گفت: از آنجا که متوجه شدم برگزار کننده این مسابقه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین مجموعه فبلب به عنوان مجموعه‌ای شناخته شده و معتبر میان جامعه طراحان هستند، این امید در من شکل گرفت که طرح‌های ارائه شده در حد برگزاری یک مسابقه نخواهد باقی نخواهد ماند و به عملی شدن آن می‌توان امیدوار بود. به عبارتی دغدغه مند بودن نهاد کتابخانه‌ها برای ارائه خدمات فرهنگی به جامعه عشایر و اعتبار مجموعه فبلب میان طراحان، باعث شد تیم‌های طراحی بسیاری در این رویداد شرکت کنند.

این طراح با تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای توجه به نقش و تاثیرگذاری طراحی در فعالیت‌های فرهنگی گفت: این حرکت نهاد و نتایج آن نشان خواهد داد که دعودت از طراحان در چنین فعالیت‌هایی تا چه حد می‌تواند در رسیدن این سازمان‌ها به اهداف خود تاثیرگذار باشد. این رویکرد که کمتر مورد توجه بوده، بسیار قابل توجه است و استمرار آن می‌توان باعث انگیزه بیشتر طراحان جوان باشد.

نژاد بیگلری در ادامه درباره طرح ارائه شده خود در مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» توضیح داد: هدف ما در این مسابقه طراحی یک کتابخانه سیار بود که امکانات آن در حدی باشد که حتی بتوان آن را طی یک روز چند بار باز و بسته کرد. از آنجا که در طراحی‌ها توجه به مسائل عملکردی و اجرایی همواره برای من در اولویت قرار داشته، باعث شد من به طراحی یک سازه آکاردئونی رو بیاورم و در ادامه چرخ‌هایی زیر این سازه‌های آکاردئونی پیش بینی کردم که بتوان در کمترین زمان و با صرف کمترین انرژی و با کمترین تعداد نفرات سازه کتابخانه باز و بسته شود.

این طراح ادامه داد: همچنین تلاش کردم که در این طرح یک سری عناصر چند عملکردی داشته باشم. یعنی اینگونه نباشد که برای هر عملکرد یک عنصر یا سازه طراحی نشود، بلکه یک عنصری طراحی کنیم که پاسخگوی چند عملکرد مختلف باشد. به عنوان مثال دیواره‌های انتهایی این سازه آکاردئونی(دیواره کانکس اصلی)، وقتی باز می‌شود، به صفحه نمایش، تخته، و حتی صفحه نقاشی بچه‌ها تبدیل می‌شود و یا حتی می‌شود به عنوان محل نصب قفسه کتابخانه نیز استفاده شود. همچنین سازه‌هایی در این طرح دیده شده که هم می‌تواند به عنوان قفسه کتاب و هم به عنوان نیمکت برای نشستن افراد مورد استفاده قرار گیرد.

وی «ایجاد حس تعلق در مخاطب» را از دیگر موارد مورد توجه خود در طراحی این کتابخانه عنوان کرد و گفت:  تلاش کردم مخاطب ما در این طرح یعنی عشایر، با سازه مورد نظر احساس غریبه‌گی نکنند و حس نکنند که این سازه چیزی جدای از محیط زندگی آنها است که بخواهند در مقابل آن موضع بگیرند. تلاش کردم در وهله اول طرح را به گونه‌ای نشان دهم که گویی این مکان متعلق به خودشان است. بر این اساس از همان المان‌هایی که در سیاه چادر ها مورد استفاده قرار می‌گیرد بهره بردم. این موضوع یک حس دعوت کنندگی هم در کودکان و در خانواده ها ایجاد می‌کند تا در رویدادهای فرهنگی که در این مکان قرار است برگزار شود، شرکت کنند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 15 =