چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵

طراح شایسته تقدیر در مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» عنوان کرد؛

ارائه فضایی متفاوت و جذاب برای ایجاد کتابخانه عشایری

طرح كتابخانه عشايري  (1).jpg

سینا رضایی نوایی از برگزیدگان مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» ضمن تشریح ایده و طرح ارائه شده خود در این مسابقه ملی، بر لزوم حمایت از برگزاری چنین رویدادهایی در حوزه فرهنگ تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سینا رضایی نوایی، از طراحان شایسته تقدیر در مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» درباره برگزاری این رویداد گفت: طی این سال‌ها همواره در مسابقات طراحی مختلف شرکت داشته‌ام، اما هم موضوع طراحی برای ساخت یک کتابخانه عشایری توسط نهاد کتابخانه‌ها از یک سو و مشارکت مجموعه فبلب در این مسابقه به عنوان یک مجموعه شناخته شده در میان جامعه طراحان، انگیزه مضاعفی برای حضور در این مسابقه به من داد.

وی افزود: همچنین از این جهت که این موضوع به نوعی یکی از حوزه‌های کمتر پرداخته شده در حوزه طراحی معماری بوده، مشارکت در این مسابقه برای هر طراح، یک چالش جذاب محسوب می‌شود. به همین دلیل انتشار پوستر و فراخوان این جشنواره بسیار مورد توجه من و همکارانم قرار گرفت.

رضایی نوایی در ادامه با اشاره به مطالعات صورت گرفته برای دست‌یابی به طرح مورد نظر خود توضیح داد: در طراحی کتابخانه مورد نظرم به عمد از المان‌های زندگی عشایری استفاده نکردم و تلاش نکردم سازه‌ای بر اساس محیط و فضای عشایری که مردم این مناطق همیشه در آن زندگی کرده‌اند، طراحی کنم. تصمیم گرفتم فضایی متفاوت و جدید خلق کنم که برای مردم عشایر دارای جذابیت‌های ویژه‌ای باشد. بر این اساس با استفاده از امکانات و تجهیزات جدید بخش‌هایی مانند «گنبد ستاره شناسی» برای رصد و آشنایی با اجرام آسمانی، «گنبد موسیقی» برای ارائه محصولات صوتی و بخش «سینمای صحرایی» که با پرده نمایش و باندهای پخش صدای بزرگ، محصولات صوتی و تصویری را برای مراجعان پخش می‌کند، را در این طرح ارائه کردم.

این طراح معماری گفت: در این طرح بسیاری از امکانات و تجهیزات در قالب پکیج‌هایی پیش‌بینی شده که پس از باز شدن به عنوان میز و صندلی، قفسه کتاب و سایر امکانات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع قابلیت‌هایی، حمل آسان، چون کم حجم بودن سازه و امکان تغییر و چیدمان سازه بر اساس نیاز خاص عشایر را ایجاد می‌کند. بازدید از مناطق عشایری که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای طراحان برگزیده حاضر در این مسابقه درنظر گرفته شد، ضمن ایجاد انگیزه مضاعف به فعالان در این عرصه، به تکمیل و اعمال اصلاحات لازم در طرح‌های برگزیده و همچنین ارتباط طراحان با یکدیگر بسیار کمک کرد.

سینا رضایی نوایی با اشاره به لزوم حمایت از برگزاری چنین مسابقه‌هایی به خصوص در حوزه فرهنگی گفت: در دنیا همواره طراحی های مهم و بزرگ را به مسابقه می‌گذارند. از ابتدای شروع ایده پردازی برای طراحی این کتابخانه، درنظر داشتم طرحی ارائه کنم که در سطح بین‌المللی قابل ارائه باشد، چرا که سبک زندگی عشایری و کوچنده بودن، تنها مختص به کشور ما نیست و می‌توان ایده‌ها و طرح‌های کاربردی خود را در سطحی گسترده تری ارائه کنیم.

ارائه فضایی متفاوت و جذاب برای ایجاد کتابخانه عشایری

ارائه فضایی متفاوت و جذاب برای ایجاد کتابخانه عشایری

ارائه فضایی متفاوت و جذاب برای ایجاد کتابخانه عشایری

ارائه فضایی متفاوت و جذاب برای ایجاد کتابخانه عشایری

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 9 =