شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷

طراح شایسته تقدیر مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» عنوان کرد؛

برگزاری یک مسابقه طراحی برای ارائه خدمتی واقعی به جامعه عشایر

249i-2.jpg

سمانه طغیانی دولت آبادی برگزاری مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» را گامی موثر برای ارائه یک خدمت واقعی به جامعه عشایر دانست و گفت: انگیزه من برای شرکت در این مسابقه این بود که طرح‌های برتر ارائه شده به مرحله ساخت می‌رسند؛ اتفاقی که در اغلب مسابقات طراحی در مرحله طرح متوقف می‌ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سمانه طغیانی دولت آبادی، از طراحان شایسته تقدیر در مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» درباره برگزاری این رویداد گفت: موضوع این مسابقه برای من بسیار تازه و جدید بود. برگزاری یک مسابقه طراحی برای ساخت یک کتابخانه به عنوان  مکانی فرهنگی اجتماعی با محوریت زندگی عشایر که باید از یک سو سازه‌ای جدید و از سوی دیگر منطبق با شرایط زندگی عشایر باشد، برای من و بسیاری دیگر از همکارانم موضوع بسیار جذابی است.

وی افزود: انگیزه اصلی من برای شرکت در این مسابقه این بود که در فراخوان اعلام شده بود که طرح‌های برتر ارائه شده به مرحله ساخت می‌رسند؛ اتفاقی که در اغلب مسابقات طراحی در مرحله طرح متوقف می‌ماند. بر این اساس باید به تمامی جزئیات اجرایی مانند حمل و نقل، استقرار، نوع بهره‌برداری و غیره فکر می‌شد و باید به صورت همه جانبه برای همه سوالات مطرح پاسخ مناسبی پیدا می‌کردیم. چرا که این مسابقه برای ارائه یک خدمت واقعی طراحی و برگزار شده بود.

این طراح معماری با اشاره به برخی ویژگی‌های این مسابقه ملی گفت: یکی از نکات مهم و برجسته این رویداد حمایت از شرکت کنندگان بود؛ اینکه نمایندگان آنها در تمامی مراحل مسابقه با ما تماس می‌گرفتند و ضمن حمایت، پاسخگوی سوالات ما بودند اتفاقی بود که تا کنون در هیچ یک از مسابقاتی که شرکت کرده‌ام، تجربه نکرده بودم.

وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته برای طراحی کتابخانه مورد نظر خود گفت: پیش از شرکت در این مسابقه این تصور می‌کردم که مدل زندگی عشایری تنها در یک مدل خاص خلاصه می‌شود، اما پس از مطالعات لازم برای ساخت یک کتابخانه عشایری متوجه شدم که سبک زندگی عشایر و وسایل و تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می‌دهند، به تناسب محل جغرافیایی زندگی آنها دارای تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای است.

طغیانی دولت آبادی افزود: از آنجا که این طرح باید قابلیت جابجایی و حمل و نقل می‌داشت، یک کانکس را درنظر گرفتم که اجزای آن قابلیت بازشوندگی داشته باشد. ما همواره فضای کانس‌ها را به عنوان یک باکس محدود درنظر می‌گرفتیم، اما وقتی در و دیواره‌های این کانکس با استفاده از لولا باز می‌شوند، فضای جدید و متفاوتی را ایجاد می‌کنند که آن را برای این کتابخانه درنظر گرفتم. با توجه به اینکه شکل چادرهای عشایری مختلف با هم متفاوت است، از یک سازه قیچی سان استفاده کردم که می‌تواند در مواقع مختلف  متناسب با شرایط جغرافیایی و شرایط آب و هوایی متنوع، قابلیت باز و بسته شدن داشته باشد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 13 =