چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴

در کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل صورت گرفت:

معرفی مقاتل معتبر عاشورایی در نشست کتاب‌خوان ویژه محرم

معرفي مقاتل معتبر

هم‌زمان با نخستین روز از ماه محرم و ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) و با حضور جمعی از اندیشمندان استان، کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل میزبان نشست کتاب‌خوان ویژه محرم شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی اردبیل، این نشست که صبح روز دوشنبه ۱۲ مهر، هم‌زمان با اول محرم، با هدف مرور مقاتل معتبر عاشورایی و با حضور شفیع شفیعی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل؛ رباب عزیزخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و جمع کثیری از کتاب‌دوستان و عاشقان امام حسین(ع) و هیئت‌های مذهبی برگزار شد، ۴ عنوان از از معتبرترین مقاتل عاشورایی را با مخاطبین به اشتراک گذاشت.

در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوروزی(مدیر حوزه‌های علمیه استان اردبیل)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعادتی (از وعاظ مشهور استان)،   مالک رضایی (استاد دانشگاه و از فرمانداران سابق استان) و یونس افسر (استاد دانشگاه و محقق علوم قرآنی و اسلامی) هر کدام در ابتدا به فلسفه قیام عاشورا، نقش مقاتل عاشورایی در زنده نگه‌داشتن این نهضت و اعتبارسنجی اسناد قیام امام حسین(ع) اشاره داشته و به معرفی کتاب‌های موردنظر خود پرداختند.

«تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا (ع)» نوشته جمعی از نویسندگان(تحقیق و تنظیم کتاب: مهدی پیشوایی) / معرفی توسط: حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوروزی(مدیر حوزه‌های علمیه استان اردبیل)

این کتاب با هدف ارائه‌ی گزارش جامع و مستند از تاریخ قیام عاشورا برای پویندگان علمی کشور به‌ویژه طلاب و خطبا نوشته از منابع قابل اتکا و اعتماد موجود درپیش از قرن هفتم، نوشته شده شده است. سیری در مقتل‌نویسی و تاریخ‌نگاری عاشورا از آغاز تا عصر حاضر، امام حسین (ع) و معاویه، نهضت عاشورا از آغاز تا ورود امام حسین (ع) به کربلا و امام حسین (ع) در کربلا، عنوان چهار بخش اصلی جلد اول این کتاب است.

حوادث پس از عاشورا، اهل‌بیت(ع) در مسیر شام، تداوم نهضت حسینی به رهبری امام سجاد(ع)، پیامدهای قیام عاشورا، مباحث پیرامونی نهضت عاشورا، پژوهشی در اربعین سیدالشهدا(ع)، فلسفه‌ عزاداری امام حسین(ع)، پرسش و پاسخ‌های عاشورایی، و شرح‌حال و زندگینامه اصحاب امام حسین(ع) نیز عناوین جلد دوم این کتاب را به خود اختصاص می‌دهند.

«دانشنامه امام حسین(ع) تألیف آیت‌الله ری‌شهری/ معرفی توسط: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعادتی (از وعاظ استان)

این مجموعه ۱۴ جلدی، شامل بیش از چهار هزار نقل به دو زبان فارسی و عربی است که باملاحظه دقیق آیات قرآنی و هزاران گزارش روایی و تاریخی، و نقد، پالایش و تنظیم کارآمد آنها توانسته است در معرّفی یکی از مهم‌ترین چهره‌های آسمانی و تاریخ‌ساز، خلأیی بزرگ را مرتفع کند.

 ۱۵ بخش اصلی دانشنامه امام‌حسینی(ع) عبارت از: زندگی خانواده سیدالشهدا(ع)، فضیلت‌ها و ویژگی‌های امام‌حسینی(ع)، دلایل امامت امام‌حسینی(ع) و فرزندانش، امام حسین(ع) پس از پیامبر اکرم(ص) تا شهادت پدر، امام حسین(ع) پس از شهادت پدر تا قیام عاشورا، خبر دادن پیشاپیش شهادت امام حسین(ع)، خروج امام حسین(ع) از مدینه تا رسیدن به کربلا، از رسیدن امام حسین(ع) به کربلا تا شهادت ایشان و وقایع پس از شهادت امام حسین(ع).

«حماسه حسینی» نوشته علامه شهید مرتضی مطهری/ معرفی توسط:  مالک رضایی(استاد دانشگاه و از فرمانداران سابق استان)

این کتاب، مشتمل بر سخنرانی‌ها و یادداشت‌های نویسنده، پیرامون واقعه کربلا و تحریفات تاریخی صورت گرفته در نقل آن، است. جلدهای اول و دوم این مجموعه، شامل سخنرانی‌های شهید مطهری و جلد سوم شامل یادداشت‌های او درباره واقعه کربلا است.

این کتاب تاکنون بیش از ۵۰ بار در ایران تجدید چاپ‌شده و به چندین زبان ترجمه‌شده است.

«اللهوف علی قتلی الطفوف» تألیف سید بن طاووس/ معرفی توسط: یونس افسر(استاد دانشگاه و محقق)

این کتاب، شرح قیام امام حسین(ع) از حرکت ایشان از مدینه، تا بازگشت اسرا به وطن است. از مشخصه‌های این کتاب، داستانی آن است و این ویژگی، لهوف را به جهت ترتیب و شکل ساختاری، از کتاب‌های دیگر روایی جدا می‌کند.

هرچند روایات این کتاب مانند بسیاری از کتب تاریخی دیگر، بدون ذکر سلسله اسناد نقل‌شده است، اما بیشتر اندیشمندان گذشته و حال آن را مورد اعتماد می‌دانند.

بخش‌های این کتاب عبارتند از: مقدمه؛ شامل مطالبی در عظمت واقعه عاشورا، مقام امام حسین(ع) و ارزش گریه و عزاداری بر آن حضرت، بیان انگیزه نگارش کتاب توسط مؤلف و...، مسلک اول شامب: تولد و زندگی امام حسین(ع) تا قبل از واقعه عاشوراست؛ مسلک دوم شامل: وقایع روز عاشورا تا زمان شهادت امام حسین(ع)، مسلک سوم شامل: وقایع بعد از شهادت امام از عصر عاشورا و فرستادن اسیران و سرِ شهدا و به کوفه و ماجرای اسارت اهل‌بیت تا برگشت آنان به مدینه و بیان حالات امام سجاد(ع) در فراق پدرشان.

گفتنی است؛ این نشست با برگزاری مراسم تعزیه و نمایش شبیه‌خوانی غارت خیمه‌های کاروان امام حسین(ع) و نی نوازی  توسط یکی از هیئت‌های مذهبی اردبیل، خاتمه یافت.