یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵

به مناسبت دهه فجر؛

دیوان تصحیح شده فانی در کتابخانه علامه دهخدا رونمایی شد

رونمایی دیوان شعر فانی دهخدا درگزین

به مناسبت فرارسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، مراسم عصر کتاب به منظور رونمایی از دیوان فانی تصحیح شاعر درگزینی در کتابخانه علامه دهخدا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، به مناسبت  فرارسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، مراسم عصر کتاب با رونمایی از کتاب «تصحیح اشعار دیوان نصرالله خان اصلانی» متخلص به فانی، به قلم بهمرام بهرامی رشید، عضو انجمن ادبی فانی شهرستان درگزین برگزار شد. این آیین به همت انجمن ادبی فانی شهر قروه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کتابخانه های شهرستان درگزین با حضور فرماندار، امام جمعه شهرستان درگزین، شعرا، نویسندگان، هنرمندان و اهالی قلم از سراسر استان همدان در کتابخانه علامه دهخدا شهر قره برگزار شد. همچنین در این برنامه طرح المان مزار این شاعر نیز توسط احمد ستاری رونمایی شد.

کمیل خواستان، فرماندار شهرستان درگزین با تأکید بر اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه گفت: سال آینده اعتبار ویژه ای جهت خرید منابع استانی و تقویت بخش استان شناسی کتابخانه های شهرستان لحاظ خواهد شد.

حجت الاسلام خلیل ربیعی، امام جمعه شهرستان درگزین نیز این اقدام بزرگ را در تصحیح دیوان فانی و معرفی آثار گذشتگان ستود و کتاب «صعود چهل ساله» را که مقایسه چهل سال انقلاب با قبل از انقلاب در حوزه های مختلف است، معرفی کرد.

دیوان تصحیح شده فانی در کتابخانه علامه دهخدا رونمایی شد

جهانبخش یوسفی فاتح، مسئول انجمن زلال شمس ضمن ذکر ویژگی های خاص فانی او را آیینه تمام نمای تاریخ دوران خود دانست که صریح اللهجه و خودساخته بود، اظهار داشت: مقدمه ۵۷ صفحه ای کتاب، حجم و نوع کار و بخش های مختلف آن مثل اعلام، واژه نامه و تشریح اشعار ترکی این شاعر کاری بسیار سخت بوده که ضمن داشتن اشکالات کوچک بسیار دقیق و خوب انجام گرفته است.

بهمرام بهرامی، رشید مصحح این اثر ارزشمند نیز با  تشریح چگونگی مطرح شدن موضوع تصحیح اشعار فانی و آغاز این کار، گفت: در ابتدا تصور می شد جمع آوری و تصحیح این اشعار کار خیلی سختی نباشد اما هرچقدر بیشتر جلو می رفتم، بیشتر حساسیت و پیچیدگی کار برایم روشن می شد. چون فانی نسخه های مختلفی از اشعار نداشت تا به کمک نسخه های مختلف اشعار معیوب اصلاح شود. بنابراین مجبور بودیم از طریق مقایسه زبان فانی در موقعیت های مشابه، تکیه‌کلام‌های شاعر، وزن عروضی شعرها، هم آوایی و همنشینی کلمات و ارتباط عمودی ابیات راز بخش های و عیوب شعر رمزگشایی و اصلاح شود.

وی افزود: نخستین و تنها نسخه اشعار فانی در سال ۱۳۵۳ توسط محسن اصلانی به صورت خانوادگی و به شکل جزوه شعر ماشین تایپ تکثیر شده بود که به علت اشتباهات تایپیست، عدم توانایی خوانش دست خط شاعر، اغلاط تایپی، پخش شدن جوهر ماشین تایپ و ... به اندازه ای بهم ریخته چاپ شده که گاه مخاطب را از خوانش اشعار منصرف می کند. اما در عین حال همین دیوان همچون گنجی تنها منبع و نسخه به جا مانده از شاعر است که اگر نبود شاید فانی هم امروز فانی شده بود.

مصحح دیوان اشعار فانی در خصوص حفظ آثار این شاعر فقید، عنوان کرد: تعدادی از اشعار و ابیات در زمان چاپ نسخه ماشین نویس با توجه به مسائل اجتماعی، قومی و نزدیکی به زمان حیات فانی از ردیف چاپ خارج شده بود که اکنون نیز در دسترس ما نیست. با این حال تمام اشعار این نسخه تصحیح و برای چاپ آماده شد.

بهرامی رشید با بیان اینکه پنج سال تصحیح اثر به درازا کشید، گفت: در این پنج سال سه بار تمام اشعار بیت به بیت بررسی و تصحیح و دوبار ویراستاری شد. ویراست اول کتاب که همراه با بررسی دقیق ابیات صورت گرفته بود، توسط شاعر توانای شهرستان درگزین و استان همدان محمدتقی جعفری تفضل انجام شد و ویراست دوم که بسیار دقیق و همه جانبه بود توسط استاد غلامحسین مراقبی، نویسنده، محقق و روزنامه نگار مطرح کشور انجام شد.

وی تأکید کرد: در نهایت دیوان حاضر در پنج بخش شامل  مقدمه (فزون پژوهی)، اشعار فارسی که بر اساس قالب های شعری طبقه بندی و فصل بندی شد، اشعار ترکی که به صورت کامل در بخش زیر نویس از لحاظ گرامری و ادبی بررسی شد، بخش اعلام که شامل مکان ها، اشخاص و اسامی خاص مطرح شده در دیوان اشعار است و در نهایت واژه نامه مختص کلمات به کار رفته در اشعار این شاعر بزرگ. آخرین بخش از کتاب منابعی است که در نگارش توضیحات و مقدمه کتاب به کار رفته است.

در پایان این مراسم با حضور مسئولین از دیوان فانی که به دو شکل جلد معمولی و جلد سخت چاپ شده است، رونمایی شد.

دیوان تصحیح شده فانی در کتابخانه علامه دهخدا رونمایی شد

دیوان تصحیح شده فانی در کتابخانه علامه دهخدا رونمایی شد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 0 =