یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷

بهار کتابخانه‌های عمومی به روایت مدیران‌کل استانی نهاد

رضاقلیزاده: تحولات فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی شتاب چندین برابری داشته است

مدیرکل کتابخانه ها

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل با اشاره به توسعه بسترهای کتابخانه‌ای و تحولات فرهنگی در حوزه فضای مجازی و ترویج کتاب و کتابخوانی، فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این حوزه‌ها را پر شتاب توصیف کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، پروانه رضاقلیزاده، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل فرارسیدن سال ۱۴۰۱ را به کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی در بخش های مختلف ستادی و کتابخانه ای و همچنین دست اندرکاران حوزه های فرهنگی و کتابخوانی و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی تبریک گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

توسعه زیرساخت های کتابخانه ای با به روزترین فن آوری ها و تجهیزات کتابخانه ای و الکترونیکی از موفقیت های بزرگ نهاد در سال های اخیر است. کتابخانه های عمومی به عنوان یکی از فراگیرترین نهادهای متولی فرهنگ در سال های اخیر در نقاط مختلف شهرها و بعضی از روستا ها گسترش یافته اند و دایره فعالیت های فرهنگی و دسترسی قشر های مختلف مردم به کتاب و کتابخوانی را تسهیل کرده است.

در حوزه توسعه زیرساخت های کتابخانه ای پروژه های متعدد کتابخانه ای از بدو تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور در استان اردبیل ساماندهی و راه اندازی شده و امسال نیز علاوه بر راه اندازی اولین «پیشخان کتاب یار مهربان» در شهرستان پارس آباد، اولین کتابخانه عمومی مستقل در شهرستان گرمی که به همت بنیاد علوی تاسیس شده همزمان با هجدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور افتتاح خواهد شد. همچنین کتابخانه عمومی دکتر خیراندیش در روستای تلکه از توابع شهرستان پارس آباد نیز امسال به بهره برداری خواهد رسید.

با شیوع ویروس منحوس کرونا در سال های اخیر و محدودیت در ارائه خدمات حضوری در کتابخانه ها، تحولی عظیم در مسیر فعالیت کتابخانه های عمومی شکل گرفت به نحوی که این نهاد فرهنگی به همت کارکنان خلاق و فعال خود به یکی از کانون های مهم  تولید محتوای مجازی در حوزه کتاب و کتابخوانی تبدیل شد و از زمان شیوع این ویروس، سالانه قریب به ۱۰ هزار برنامه فرهنگی، کتابخوانی و مسابقات فرهنگی، برنامه های آموزشی، نقد و بررسی کتاب و معرفی کتاب و سایر برنامه های کتابخوانی در فضای مجازی اجرا می شود.

یازدهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی نیز به عنوان یکی از مهم ترین رویداد های ملی در حوزه ترویج فرهنگ منور رضوی و همچنین معرفی مهم ترین منابع در خصوص ائمه اطهار(ع) و به ویژه سبک زندگی رضوی و امام رضا(ع) با مشارکت قریب به ۳۰ هزار نفر (به صورت مجازی) در استان اردبیل، سی ام دی ماه به کار خود پایان داد و این دوره از جشنواره نسبت به سال های گذشته بیشترین میزان شرکت کننده را داشته است.

کتابخانه های عمومی استان اردبیل در راستای تبادلات فرهنگی و همچنین همگرایی با اهالی فرهنگ و کتاب در کشور های مختلف به ویژه کشور های همجوار، برنامه های متعددی را به همت محفل ادبی شمس عطار اردبیل و با حضور مجازی اهالی فرهنگ و شاعران ترک زبان در کشور های ترکیه، آذربایجان، گرجستان، آلمان، روسیه و عراق اجرا کرد که این برنامه ها برای اولین بار در کتابخانه های عمومی استان اردبیل برگزار شد. مجموعه این فعالیت ها موجب شد محفل ادبی شمس عطار اردبیل به عنوان محفل ادبی منتخب کشوری در هفته کتاب سال جاری انتخاب شود.

در آستانه ورود به قرن جدید، کارکنان کتابخانه های عمومی استان با بهره گیری از تجربیات ارزنده خود در طول سالیان گذشته و با استفاده از بستر های موجود کتابخانه ای، با عزمی راسخ در جهت تداوم برنامه های فرهنگی و تحقق اهداف و چشم انداز های نهاد کتابخانه های عمومی کشور به فعالیت پرشتاب خود ادامه خواهند داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 7 =