دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱

در شیراز فارس برگزار شد؛

نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی هنر

نشست کتاب‌خوان تخصصی هنر فارس

نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی هنر به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی این استان، پرفسور جعفر مهراد، جمعی از هنرمندان و شماری از علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی در خانه سنتی منطقی‌نژاد شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی هنر فارس به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس روز یکشنبه بیست و هشتم شهریور با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی این استان، پرفسور جعفر مهراد، داریوش نویدگویی، بهزاد رحیم‌خانی، عباس بیاتی، رامین کشاورز، هادی رمضان‌پور، علی عباسی اسبق و جمعی از علاقه‌مندان کتاب و هنر در خانه سنتی منطقی‌نژاد شیراز برگزار شد.

سعیده ابراهیمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ابتدای این نشست با بیان اینکه توجه بیشتر به هنر و هنرمندان معنای زیستن در شیراز و فارس است، اظهار داشت: علاقه به هنر در فارس به دلیل تاریخ درخشان این سرزمین بیشتر به چشم می‌خورد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه افزود: دو مقوله کتاب و هنر از هم‌جدایی ناپذیرند. زیرا از یک سو هر کتابی یک اثر هنری به‌حساب می‌آید و از سوی دیگر هر اثر هنری را باید کتابی برشمرد که جهانی بزرگ را به مخاطبان القاء می‌کند.

ابراهیمی نشست‌های کتاب‌خوان را از حرکت‌های فرهنگی مهم‌ و برجسته جامعه دانست و گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس براساس رسالت ذاتی خود نشست‌های کتاب‌خوان را در سطوح مختلف برگزار کرده است.  

وی به برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان ویژه «جهان‌نمای شعر» و «شاهچراغ‌(ع)» در شیراز، اشاره کرد و یادآور شد: علاوه بر کتاب‌خوان تخصصی هنر که امروز برپا شد، تا پایان سال، سه نشست کتاب‌خوان تخصصی «زبان و ادبیات فارسی»، «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» و «سلامت و بهداشت» نیز به همت این اداره‌کل برگزار خواهد شد.

ابراهیمی توجه به فرهنگ و هنر را وظیفه اصلی تمامی نهادهای فرهنگی دانست و افزود: امیدوارم با حمایت سازمان‌های مربوطه، جریان‌های فرهنگی در استان فارس بیشتر و پررنگ‌تر شود.

در ادامه این مراسم پنج کتاب برگزیده توسط اساتید و پیشکسوتان حوزه هنر معرفی شد که خلاصه آن به شرح زیر است:

«متد بازیگری» نوشته کنستانتین استانیسلاوسکی/ ارائه‌دهنده: هادی رمضان‌پور (تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون)


کتاب متد بازیگری اثر استانیسلاوسکی بازیگر و مدیر تئاتر روس به ترجمه مهین اسکویی، یکی از کتاب‌های مرجع در حوزه بازیگری تئاتر و سینماست. استانیسلاوسکی خود مبدع متد اکتینگ است و در این کتاب نیز این روش را توضیح داده است. نویسنده در این کتاب سه‌جلدی اصول اساسی ادبیات زبان و ادبیات بدن در بازیگری و همخوانی آن با تئوری گویای صحنه‌ای، گویشی و میمیک را تشریح کرده است.

«سی و شش وضعیت نمایشی» نوشته ژوژ پولتی/ ارائه دهنده: عباس بیاتی (پیشکسوت تئاتر و سینما فارس)


کتاب «سی‌و شش وضعیت نمایشی» آخرین اثر پولتی نویسنده فرانسوی است که در سال ۱۹۰۹ به زبان فرانسوی نوشته شده، اما پس از چند دهه به زبان انگلیسی ترجمه شده است. این کتاب یکی از مهم‌ترین منابع در زمینه نقد ساختارگرایی است اما در کتاب هیچ ‌نامی از ساختارگرایی برده نشده است. ادعای این کتاب بر این است که تمام آثار ادبی و نمایشی جهان تنها در ۳۶ محور دراماتیک از قبیل عشق، جاه‌طلبی، قضاوت اشتباه، بلا، جنون و... قرار می‌گیرند. نویسنده این اثر نیز این ۳۶ شاخه را از گوته گرفته است. در مقدمه نویسنده درخصوص این تقسیم‌بندی توضیح داده و در فصل‌های بعد هر کدام از این شاخه‌های دراماتیک، عوامل تشکیل دهنده و نمونه‌های داستانی آن‌ها را با تفصیل بیان کرده است. در پایان نیز در این خصوص نتیجه‌گیری آورده شده است.

«بوطیقای معماری»، نوشته آنتونی سی آنتونیادس/ ارائه‌دهنده: علی عباسی اسبق (استاد دانشگاه هنر)


کتاب بوطیقای معماری اثر آنتونی سی آنتونیادس به ترجمه احمدرضا آی توسط نشر سروش در دو جلد منتشر است. این کتاب به خوانندگان کمک می‌کند تا راهکارهای خلق محسوس یا نامحسوس هنر را دریابد. در جلد اول این کتاب در هفت گفتار مباحثی همچون راهبردهای نامحسوس به سوی خلاقیت معماری، استعاره، پارادوکس و متافیزیک، راهبرد تغییرپذیری فرم، ابهام ازلی و دست نیافته، شعر و ادبیات و بیگانگی و چندفرهنگی تشریح داده می‌شود. در جلد دوم این اثر نیز مباحث تاریخ و تاریخ‌گرایی، تقلید و برداشت سطحی، هندسه و خلاقیت، تأکید بر مصالح، نقش طبیعت در خلاقیت معماری و زندگینامه معماران به مثابه ابزاری برای خلاقیت فراگیر توضیح داده شده است.

«نقاشی موسیقی»، نوشته رامین کشاورز و زهرا حسین‌آبادی/ معرفی‌کننده: رامین کشاورز (استاد دانشگاه هنر)


کتاب نقاشی موسیقی اثری مشترک از رامین کشاورز و زهرا حسینی است که با محتوای تحلیلی نشانه‌شناسانه بر وجوه موسیقایی نقاشی‌های واسیلی کاندینسکی و پل کله نوشته شده است. موسیقی به عنوان هنری پیشرو در آثار بسیاری از هنرمندان سده بیستم وارد شد و کاندینیسکی و کله نیز از جمله هنرمندانی بودند که با استفاده از عناصر و نشانه‌های موسیقایی کوشیدند تا نقاشی‌ها را از قید و بندهایی سنتی رها کنند و آن را در جهت بیان خودفهمی و درونیات خود بکار گیرند. از این‌رو در این کتاب تلاش بر این بوده است که نموداری ترسیم شود تا بتوان با استفاده از آن آثار هنری انتزاعی به‌ویژه اکسپرسیونیم انتزاعی را از منظر موسیقایی آنالیز کرد.

«نما به نما»، نوشته استیون دی. کاتز/ارائه‌دهنده: بهزاد رحیم‌خانی (بازیگر و صداپیشه پیشکسوت)

کتاب نما به نما نوشته استیون دی. کاتز به ترجمه محمدگذرآبادی بی‌تردید یکی از معتبرترین و مشهورترین منابع آموزش کارگردانی در سراسر دنیاست که نه تنها تکنیک‌های فیلمسازی بلکه سبک‌های مختلف کارگردانی و خلق تصویر را نیز معرفی و نقد می کند. اما آنچه در نگاه نخست نظر خواننده را جلب می‌کند تنوع تصویری بی‌نظیر کتاب است که آن را به اثری نه فقط خواندنی که بیشتر دیدنی تبدیل می‌کند. این کتاب یکی از اولین و بهترین منابع لازم برای کار سینماست و برای کارگردان‌های آماتور و پیشرفته راهگشاست.

گفتنی است این مراسم با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و معرفی کتاب‌های برگزیده انجام گرفت و در پایان با اهدای لوح و هدیه یادبود از جانب مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس به مهمانان ویژه این نشست، از آن‌ها تجلیل و قدردانی به‌عمل آمد.