یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار با کتابداران استان اردبیل عنوان کرد؛

لزوم هم‌عهدی و همدلی مسئولان نهاد و کتابداران

دیدار مهدی رمضانی با کتابداران استان اردبیل (1).jpeg

مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دیدار با کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل بر لزوم هم عهدی، همسوی و همدلی مجموعه نهاد برای حل مسائل و مشکلات پیش رو برای رسیدن به اهداف فرهنگی نهاد، تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی کشور که شنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ برای حضور در مراسم نکوداشت حکیم نظامی گنجوی در استان اردبیل حضور پیدا کرده بود، طی نشستی به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل با کتابداران این استان به صورت مجازی به گفتگو پرداخت.

مهدی رمضانی با اشاره به برگزاری مراسم نکوداشت حکیم نظامی گنجوی در استان اردبیل و دیدار و گفتگو با مسئولان فرهنگی کشور و استانی گفت: خوشبختانه در این دیدارها بسیاری از مسئولان با ظرفیت‌های عظیم کتابخانه‌های عمومی آشنا شدند. چراکه معتقدم باید از هر فرصت برای معرفی ظرفیت عظیمی که در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد، استفاده کرد؛ این ظرفیت‌ها حتماً باید شناسانده شود و پس از آن فضا برای بهره برداری بهتر مردم و جامعه خدمت‌گیر فراهم شود.

پرهیز از تمرکزگزایی در تصمیمات و سیاستگذاری‌ها

وی افزود: همه ما از میزان تاثیرگذاری کتابخانه‌ها در جامعه آگاه هستیم، اما اگر قرار باشد در سازمان و دستگاهی اتفاقی رقم بخورد بسیار ساده انگارانه است که تصور کنیم می‌توانیم در ستاد در تهران بنشینیم و دستوراتی صادر کنیم و سیستم کتابخانه‌ها را با این دستورات زیر رو کنیم! قطعاً چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. اگر ما یک سازمان چندپاره، از هم گسیخته، با اختلاف و فضای منفی بین ستاد و کتابخانه و یا میان ستاد استان و ستاد تهران داشته باشیم، حتی صدها دستور، پیام، دستورالعمل و بخشنامه نیز قطعا کاری از پیش نخواهد برد. ممکن است که ما در پوسته کار دستاوردهایی داشته باشیم، ولی اگر کار آن روح، عمق و اثربخشی را نداشته باشد به نتیجه مورد نظر دست نخواهیم یافت.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: ما نمی توانیم درباره مسائل مالی و معیشتی و رفاهیات کتابداران صحبت کنیم، اما درباره کارکرد محل کاری که در آن مشغول فعالیت هستیم صحبت نکنیم. اگر ما قائل به این هستیم که کتابخانه جای بسیار مهم و اثر بخشی است،  باید این موضوع خود را در عرصه عمل نشان هم دهد.

لزوم هم‌عهدی و همدلی مسئولان نهاد و کتابداران

لزوم هم عهدی و همدلی مسئولان نهاد و کتابداران

وی خطاب به کتابداران گفت: من قائل به این هستم که اکثر کتابداران ما افراد فرهیخته ای هستند که برای کار خود ارزش و اعتبار قائل هستند؛ این موضوع  در ستاد هم به همین صورت است. اگر می خواهید برای حل مشکلات مالی مورد توجه دستگاه ها واقع شویم، باید بدانید که کجا واقع شدیم و چه مسئولیت و رسالتی داریم و باید این مسیر را چطور طی کنیم. تنها با اینکه بگوییم ما موثر هستیم، اتفاقی رخ نمی دهد؛ بلکه باید به آن جنبه عینی ببخشیم و این موضوع در دوره جدید مدیریت نهاد مورد توجه خواهد بود.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید کرد: هیچ رئیس دستگاه، هیچ مدیر و مسئولی علاقه ندارد که همکارانش در تنگنا قرار داشته باشند. ما وظیفه داریم که برای رفع دغدغه معیشتی همکاران تلاش کنیم و در این موضوع شکی نیست. ارتباط ایمیلی با کتابداران که آقای مختارپور در نهاد ایجاد کردند همچنان وجود دارد و من پیام های شما را می‌خوانم.

وی با تاکید بر لزوم همسویی و همفکری و همدلی کتابداران و مسئولان نهاد گفت: همانگونه که به مدیران جدید المنصوب خودم اعلام کردم، ما باید هم عهد باشیم و افق فکری و حساسیت و پیگیری یکسانی نسبت به مسائل مورد نظرمان در نهاد داشته باشیم. اگر من در دسترس و پاسخگو هستم، حتماً مدیر من نیز باید در دسترس و پاسخگو باشد مدیر و ستاد باید با همدیگر هم عهد باشند. البته هم نظر نبودن در برخی موارد طبیعی است.

اهتمام ویژه برای رفع مشکلات معیشتی کتابداران در دوره جدید

مهدی رمضانی افزود: من هیچ تفکیکی میان ستاد استان‌های مختلف قائل نیستم. مهمترین موقعیت مکانی ما در نهاد، «کتابخانه‌ها» هستند و حتماً مهمترین موقعیت کاری ما «کتابداران» هستند که حتماً باید به آن توجه کرد و مشکلاتشان را حل کرد. گاهی اوقات در جریان برخی نکات شخصی کتابداران قرار می گیرم، اما برخی همکاران ما در ستاد پاسخگوی آن کتابدار نیستند که این موضوع روا نیست. اگر مجموعه نهاد به صورت منسجم، همراه و همسو عمل کند، می‌توان موثر باشد و مطالبات به حق خود را مطالبه و احصاء کند.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم سالروز تاسیس نهاد گفت: جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی صراحتا اعلام کرد که بزرگترین شبکه فرهنگی کشور کتابخانه های عمومی هستند و برای بهبود مسائل کتابداران تلاش می‌کنند. علاوه بر این در این مدت تقریباً همه مدیران و مسئولان کشور در سطوح مختلف دولت، مجلس و قوه قضاییه را در جریان مسائل نهاد قرار داده‌ایم. مجموعه این اقدامات نشان می‌دهد که ما برای حل مشکلات معیشتی بصورت جدی در حال پیگیری هستیم و تلاش کرده‌ایم از انتقال برخی اخبار ناخوشایند و التهابات به بدنه نهاد و کتابداران جلوگیری کنیم. 

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مورد برخی مسائل مطرح شده درباره تبدیل نهاد به سازمان و یا فعالیت به عنوان زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ابتدا باید بدانید اساس یک نهاد عمومی غیر دولتی چه هست و جایگاه فعلی نهاد چیست و پس از این تغییر چه اتفاقی رخ خواهد داد. در حال حاضر در استانها یک اداره کل فرهنگ و ارشاد و یک اداره کل کتابخانه های عمومی وجود دارد که ادارات ما از نظر تعداد و مراکز گسترده‌تر نیز هستند. آیا این درست و منطقی است که ادارات کل ما با چنین ظرفیت گسترده‌ای به یکی از دفاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها تبدیل شوند؟

لزوم هم‌عهدی و همدلی مسئولان نهاد و کتابداران

دعوت از کتابداران فعال برای طرح مسائل نهاد و ارائه پیشنهادات

رمضانی تصریح کرد: من مشکلات اقتصادی و فشار اقتصادی بر روی کتابداران را قبول دارم و آن را درک می‌کنم. اما این موضوع نباید باعث شود هر حرفی که مطرح می‌شود را بپذیریم. نباید اجازه بدهیم افرادی از طریق مشکلات موجود، ما را بازی بدهند و بسیاری از موضوعات را وارونه جلوه دهند و سیاه‌نمایی و کج تابی کنند.

وی با ابراز گلایه خود نسبت به سکوت کتابداران در برابر برخی بی انصافی‌ها و هجمه‌ها گفت: من معتقدم که اکثریت قریب به اتفاق همکاران نهاد افراد فعال و زحمتکشی هستند، اما متاسفانه این اکثریت خاموش هستند. حرف من این است که چرا همکاران فعال و زحمتکش ما سردمدار نقد به حق در نهاد نیستند؟ من از اینکه همکاری بیاید و بگوید من با این سابقه و فعالیت نسبت به موضوعی نقد دارم و برای آن پیشنهاد دارم، استقبال می‌کنم.

وی ادامه داد: این مشکلات تمام می شود و ما از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد. ما آمده ایم که کار کنیم. موارد بسیاری باید اصلاح شود؛ همانگونه که حقوق و دستمزد باید اصلاح شود، پیک ساعت کاری ما در پنجشنبه ها که تعطیل شده نیز باید اصلاح شود. چه دلیلی وجود دارد که ساعت فعالیت همه کتابخانه های ما در نقاط مختلف کشور یکسان باشد؟ این شرایط باید با توجه به شرایط بومی و اقلیمی و اجتماعی آن منطقه اصلاح شود. در این مدت ما در حوزه منابع نیز اقدامات خوبی انجام دادیم که برخی از آنها به کتابخانه‌ها ارسال شده و بخشی دیگر در حال ارسال است و همین موضوع در حوزه تجهیزات نیز در حال انجام است.

مهدی رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود فضای تعاملی مناسب میان مجموعه نهاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر چه در مقطعی در دولت قبل برخی اختلافات و مشکلات بین نهاد و وزارت ارشاد وجود داشت، اما امروز ما در ستاد وزارتخانه چنین فضایی را شاهد نیستیم. امروز که با مدیرکل وزارت ارشاد دیدار کردم، اشار می‌کرد که آقای وزیر به آنها تاکید داشته است با مجموعه نهاد به صورت هماهنگ فعالیت کنید. امروز این فضا ایجاد شده که حتی اگر در گذشته اختلافاتی در سطح استان‌ها نیز وجود داشته، برای تحقق اهداف مشترک  با گفتگو و تعامل برطرف شود.

لزوم هم‌عهدی و همدلی مسئولان نهاد و کتابداران

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 14 =