پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵

هر روز یک آیه / ۵

چرا نام اهل بیت علیهم السلام در قرآن ذکر نشده است؟!

دعای روز پنجم

 (روز پنجم ماه مبارک رمضان)

چرا نام اهل بیت علیهم السلام در قرآن ذکر نشده است؟!
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ (نساء:۵۹)
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! خدا را اطاعت کنید! و اطاعت کنید پیامبر و اولو الأمر خود را!

توضیح:

قرآن درباره مفسدان، مسرفان، گمراهان، جاهلان، جبّاران، کفار، منافقان و... دستور «لا تُطِعْ» و «لا تَتَّبِعْ» می‌دهد؛ یعنی نهی صریح مؤمنان از اطاعت و تبعیت از این‌گونه افراد. بنابراین موارد «أَطِیعُوا» باید کسانی باشند که از اطاعتشان نهی نشده باشد و اطاعتشان در تضادّ با اوامر خدا و رسول نباشد؛ همچنین بی‌قید و شرط بودن امر به اطاعت از اولی الامر در کنار امر بی‌قید و شرط به اطاعت از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نیز، دلیل دیگری بر معصوم بودن اولی الامر در این آیه است.

حدیث:

ابا بصیر می‌گوید: به امام صادق علیه‌السلام عرض کردم: مردم می‌گویند: اگر این آیه در شأن حضرت علی و فرزندان ایشان است، پس چرا خداوند از آن‌ها در کتابش نام نبرده است؟ حضرت فرمود: «در پاسخ به آن‌ها بگویید:
نماز هم بر رسول خدا نازل شد، بدون آنکه سه رکعتی یا چهار رکعتی آن معلوم شود. تا اینکه ایشان، خود آن را برای مردم تفسیر نمود. زکات بر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نازل شد، بی آنکه ذکر شود که از هر چهل درهم، یک درهم، کنار گذاشته شود تا اینکه باز خود حضرت آن را تفسیر کرد، و حج نازل شد، امّا نفرمود هفت‌بار طواف کنید و این رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بود که آن را برای مردم، تشریح کرد. و این آیه نیز در حقّ علی و حسنین علیهم‌السلام نازل شد و این‌بار نیز رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در حقّ علی علیه‌السلام فرمود: «بدانید که هرکس من مولای او هستم، این علی هم مولای اوست».
الکافی (ثقة السلام کلینی): ج۱، ص۲۸۶

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 1 =