یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

هر روز یک آیه/ ۸

قطره‌ای از دریای رحمت و کَرَم الهی

قطره‌اي از درياي رحمت و كَرَم الهي

 (روز هشتم ماه مبارک رمضان)

قطره‌ای از دریای رحمت و کَرَم الهی:

مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَ مَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یُجْزَی إِلَّا مِثْلَهَا (انعام:۱۶۰)
هر کس کار نیکی بجا آوَرَد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر کس کار بدی انجام دهد، جز بمانند آن، کیفر نخواهد دید.

توضیح:

وقتی آدم علیه‌السّلام آنچه را خداوند به ابلیس عطا کرد مشاهده کرد گفت: خدایا تو شیطان را در خون و پوست من جاری کردی، برای فرزندانم چه عوضی قرار دادی؟ خدا در پاسخ به او فرمود: کسی حسنه بیاورد، ده برابر به او می‌دهیم، کسی گناه کرد همان یک گناه. تازه آن گناه را هم هفت ساعت مهلت می‌دهند، که شاید توبه کند، مَلَک دست راست به مَلَک دست چپ می‌گوید، آن هفت ساعت را ننویس بلکه توبه کند. بشر چقدر باید بی‌همت باشد که با این وضع، باز هلاک شود.  
یک کار حسنه ما را، ‌ ده برابر می‌نویسند. نیت آن کار خوب را بکنیم، یک برابرش را ثواب می‌نویسند. گناه که می‌خواهیم بکنیم، برای نیتمان چیزی نمی‌نویسند. باز اگر فریب خوردیم، ‌ توبه را گذاشته‌اند، حتی بعضی گناهان، حدیث هست که اگر بعد از چند سال به یاد شخص بیافتد و در دل خود از آن احساس پشیمانی کند، از نامه عملش محو می‌شود.
گذشت چقدر؟ معنی کَرَم خدا یعنی این.

حدیث:

وقتی حضرت امام سجاد علیه‌السلام شنیدند که حسن بصری می‌گوید: اگر کسی هلاک شود جای تعجّب ندارد که چرا هلاک شده است،   بلکه اگر کسی نجات یابد، باید تعجب کرد؛ فرمودند: اما من می‌گویم:  اگر کسی نجات یابد جای تعجّب ندارد که چگونه نجات یافته است،   بلکه اگر کسی هلاک شود جای تعجّب دارد که با وجود رحمت گسترده خداوند، چگونه به هلاکت افتاده است!؟ (بحارالأنوار (علامه مجلسی) : ج۱۷، ص۱۵۳)

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 14 =