یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱

هر روز یک آیه/ ۱۵

عظمت جایگاه پدر و مادر در نزد خداوند

هر روز یک آیه -15

(روز پانزدهم ماه مبارک رمضان)

عظمت جایگاه پدر و مادر در نزد خداوند

وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا (اسراء:۲۳)
و به پدر و مادر نیکی ‌کنید.

توضیح:

در آیات و روایات، چه بسیار بشارت‌ها که برای رعایت‌کنندگان حقوق والدین بیان شده و چه بسیار هشدارهای تکان‌دهنده که در خصوص عدم رعایت این حقوق ذکر شده است. اما در مرحله عمل (به خصوص برای کسانی که والدین چندان مطلوبی ندارند و ای بسا از سوی والدینشان به ایشان ظلم‌ شده و حق و حقوقی از ایشان ضایع گشته) مشاهده می‌شود که رعایت این حقوق تا چه اندازه می‌تواند سخت و دشوار باشد.
از بین انبوه این بشارت‌های نیکی به والدین تنها به عنوان تذکر به نقل یک مورد فرمایشات معصومین علیهم‌السلام بسنده می‌شود که می‌فرمایند: نیکی به والدین و کسب رضایت ایشان، سریع‌ترین عبادتی است که موجب جلب رضایت الهی می‌شود و سریع‌ترین پاداش را نیز در همین دنیا برای انسان در پی دارد.

حدیث:

حضرت امام سجاد علیه‌السلام در مقام دعا برای والدینی که در حق انسان مرتکب ظلم شده‌اند چنین بیان می‌دارند:
خداوندا، هر ظلم و تجاوزی که در گفتار یا کردار بر من روا داشته‌‏اند و هر حقی که از من تباه کرده‌‏اند و هر قصور که در وظایف خود نسبت به من ورزیده‌‏اند، همه را به ایشان بخشیدم‏... چرا که حق ایشان بر من واجب‌تر و احسانشان در حق من دیرینه‌‏تر از آن است که من بخواهم و یا بتوانم که به عدالت قصاص کنم... که اگر چنین کنم، پس آن‌همه سال‌ها که در پرورش من به‌سر بردند و آن‌همه رنج که در نگهداری من بر خود هموار ساختند و آن همه سختی که به جان خریدند تا من در آسایش باشم، چه خواهد شد؟ (صحیفه سجادیه: فرازی از دعای ۲۴)
 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 8 =