دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵

هر روز یک آیه/ ۱۶

طلب عزّت از غیر خدا، فرمول انسان‌های بی‌خِرَد

طلب عزّت از غير خدا، فرمول انسان‌هاي بي‌خِرَد

 (روز شانزدهم ماه مبارک رمضان)

طلب عزّت از غیر خدا، فرمول انسان‌های بی‌خِرَد

وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللهِ آلِهَةً لِیَکُونُوا لَهُمْ عِزًّا (مریم:۸۱)
و آنان غیر از خدا، معبودانی را برای خود برگزیدند، تا مایه‌ی عزّتشان باشد.

توضیح:

عزّت‌خواهی در فطرت انسان است، ولی او در مصداق اشتباه می‌کند و سراغ یگانه منبع حقیقی عزّت نمی‌رود. (مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا (فاطر:۱۰) هر که طالب عزّت است (بداند که) تمام عزّت تنها برای خدا (و از) خدا است.)
قسمتی از توضیحات رهبر معظّم انقلاب حفظه‌الله در خصوص این آیه شریفه: «فرمولی که انسان‌های بی‌خِرَد، دستگاه‌های بی‌خِرَد، انسان‌های غافل در دنیا انتخاب می‌کنند، این‌جور در قرآن کریم رسوا شده‌است. به جای اینکه به خدا پناه ببرند، به جای اینکه ولایت الهی را قبول بکنند، به ولایت شیاطین، به ولایت دشمنان اسلام و بشریت متمسّک می‌شوند؛ برای اینکه برای خودشان عزّت درست کنند و [طبق فرمایش و تصریح خداوند در آیه بعد، با این تمّسک به ولایت طاغوت، به طمع عزت نیز نه تنها] این عزت به دست آن‌ها نمی‌آید [بلکه همان طاغوت‌ها دست آخر بر ضد این‌ها عمل می‌کنند (کَلا سَیَکفُرونَ بِعِبادَتِهِم وَ یَکونونَ عَلَیهِم ضِداً). باید از این بیان درس گرفت و راه را درست شناخت.

حدیث:
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: عبادت تنها به رکوع و سجود نیست، بلکه اطاعت از مردم نیز عبادت است؛ و هرکس به جهت اطاعت از مخلوق، خالق را نافرمانی و معصیت کند، در واقع او را پرستیده است. (وسائل الشیعة (شیخ حر عاملی) : ج۱۶، ص۱۵۵)

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 11 =