پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹

هر روز یک آیه / ۱۹

تنها راه به‌سوی خدا!

هر روز یک آیه - ۱۹

هر روز با ثقلین (روز نوزدهم ماه مبارک رمضان)

تنها راه به‌سوی خدا!

قُلْ مَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ یتَّخِذَ إِلَی رَبِّهِ سَبِیلًا (فرقان:57)
بگو: «من در برابر رسالتم هیچ‌ پاداشی از شما نمی‌طلبم؛ مگر کسی که بخواهد راهی به‌سوی پروردگارش اتخاذ نماید.»

در آیه 42 از سوره شوری، شبیه همین آیه،  با اندکی تفاوت آمده است: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی * بگو من هیچ پاداشی در برابر رسالتم نمی‌خواهم، مگر مودّت با نزدیکانم»
حال ممکن است این سؤال پیش آید که چگونه برای یک مورد، می‌توان دو استثنا برشمرد؟
اگر در یک موضوع، دو استثنا آورده شود مانند: (1) امروز هیچ‌کس خانه ما نیامد؛ الاّ برادرم. (2) امروز هیچ‌کس خانه ما نیامد؛ الاّ حسن. در این صورت اگر بخواهد هر دو مطلب صادق و صحیح باشد، باید بر هم منطبق و یکی باشند و در مثال فوق باید حسن همان برادر گوینده باشد.
حال در قرآن کریم، دو استثنای فوق‌الذکر در موضوع مزد رسالت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله عنوان شده و با توجه به اینکه کذب و اشتباه در کلام خداوند راه ندارد، از این دو استثنا، یک موضوع فهمیده می‌شود و آن این که: مودّت به نزدیکان پیامبر (که شیعه و سنی مصداقش را اهل بیت علیهم‌السلام ذکر کرده‌اند)، تنها راه به سوی خداوند است.

حدیث:
امام زمان عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در فرازی از دعای ندبه:
خداوندا... در کتاب خود، پاداش محمّد صلی‌الله‌علیه‌وآله را دوستی اهل بیتش مقرّر کردی و فرمودی: بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست‌داشتن نزدیکانم [اهل بیتم]». و... در جای دیگر فرمودی: «ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلی رَبِّهِ سَبِیلًا» به‌راستی‌که تنها اهل بیت علیهم‌السلام مسیر منتهی به‌سوی خدا و راه مطمئن برای رسیدن به خوشنودی پروردگار هستند. (إقبال الأعمال (سیدبن‌طاووس): ص۲۹۶)







 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 1 =