دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸

تبادل‌نظرِ بین‌المللی پژوهشگران کتابداری برای فرداهای کتابخانه‌ها

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

همایش بین‌المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها وایده‌ها» با اشتراک‌گذاری تجربیات و پژوهش‌های جمعی از اساتید برجسته کتابداری در اقصی‌نقاط جهان، نقشه‌ها و استراتژی‌های کتابخانه‌های عمومی در قرن جدید را بررسی می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، جمعی از اساتید دانشگاهی و پژوهشگران کتابداری و کتابخانه‌های عمومی با ارسال پیام‌هایی، از برگزاری همایش «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها» استقبال و همه دغدغه‌مندان این حوزه را به اشتراک ‌نظرِ دیدگاه‌ها و بررسی امکان ظهور ایده‌های خلاقانه و نوآورانه در کتابخانه‌های عمومی دعوت کردند.

در ادامه دعوت‌ها و پیام‌های‌ شماری از اساتید همایش بین‌المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها وایده‌ها» را مرور می‌کنیم:

آن گلدینگ

عضو کمیته علمی همایش «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها»

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

کتابخانه‌ها در دو سال اخیر با رویدادهای بی‌سابقه‌ای مواجه بودند و باید چه از نظر داخلی در ارتباط با همکاران و چه از نظر خارجی، در ارتباط با مشتریان، جامعه و سایر ذی‌نفعان، خود را با شرایط جدید پیش‌آمده تطبیق ‌دهند. در واقع، کتابخانه‌ها نیاز دارند خود را بازسازی کنند تا بتوانند در شرایط جدید، نیازهای کاربرانشان را به صورت موثرتری برآورند و آن ها را به اهدافشان برسانند. این بازسازی و تطابق، نیاز به خلاقیت و نوآوری بیشتری دارد و به همین خاطر، بیشتر کتابخانه‌ها به خدمات آنلاین و رویکردهای جدید روی آورده‌اند. با وجود اینکه حتی قبل از کرونا و شرایط پاندمی، کتابخانه‌ها همواره نوآور و پیشرو بودند و سعی می‌کردند از تکنولوژی‌ها، روش‌ها و رویکردهای جدید برای برآوردن نیازهای جامعه بهره ببرند؛ امیدواریم در این همایش هم شاهد بروز و ظهور ایده‌های خلاقانه و نوآورانه باشیم.


باربارا لیسون

رئیس فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری مستقل (ایفلا)

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

کنفرانس ها رویدادهای مهمی برای آموزش هستند و یادگیری مسئله مهمی برای کتابداران و همه افراد است. اما من فکر می کنم مهم است که ما خودمان را ارتقا بدهیم و ما می توانیم این کار را با تبادل همکاران و تبادل بهترین تجربه ها انجام دهیم و تمام اینها از طریق برگزاری کنفرانس ممکن می شود. می‌خواهم شما را به یک کنفرانس بین المللی دعوت کنم؛ کنفرانس بین المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی، الگوها، ایده ها و تجربه ها». موضوعات بسیار مختلفی در این کنفرانس مطرح خواهند شد، از جمله برنامه هایی برای گروه های خاص. صحبت درباره فراگیری کتابخانه ها خواهد بود. درباره تبلیغات و بازاریابی صحبت خواهد شد. بنابراین طیف گسترده ای از موضوعات فراهم  است که می توانید یاد بگیرید و با همکارانتان تبادل نظر کنید.


لویدا گارسیا فیبو

 مشاور بین المللی کتابخانه ها و رئیس سابق انجمن کتابداری آمریکا

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

مشتاقانه منتظر کنفرانس بین المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی؛ الگوها، ایدها و تجربه ها» هستم که در ۱۷ و ۱۸ می (۲۷ و ۲۸ اردیبهشت) توسط انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران برگزار می شود. من در مورد اینکه چگونه کتابخانه ها می توانند تغییر را به سمت فردایی بهتر سوق دهند صحبت خواهم کرد. همچنین در پیش کنفرانسی که در ۵ آوریل (۱۶ فروردین) برگزار می شود موضوع «کتابخانه ها برای فردایی بهتر تلاش می کنند، چالش های پیش روی کتابخانه ها در سال ۲۰۲۲»  را ارائه خواهم کرد.


احمد شعبانی

عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

کتابخانه‌های عمومی در طراحی خدمات خود در جوامع بهره‌مند از مشارکت‌های آموزش رسمی و غیررسمی، تعامل در برنامه‌های انتقال فرهنگ‌های نامعهود و پنهان اجتماعی و به نحو طبیعی ارزش افزوده‌های اطلاعاتی، حایز اهمیت بوده که تاکنون کمتر در متون به آن اشاره شده و جلوه‌ این مفاهیم در مباحثات جاری با خوش‌فکری همراه می‌شود. برای نمونه خدمات رسمی کتابخانه چه ابزارهای خلاقیتی را برای کاربران و مراجعین در تبیین اندیشه به دنبال آورده و یا مراجعان از آداب و رسوم پنهان در کنش‌ها و واکنش‌های سازمان‌های فرهنگی چه آموخته‌اند.


محمدجواد هاشم‌زاده

دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه بیرجند

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

کتابخانه‌های عمومی، دروازه‌های بزرگ دانش هستند که در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی و تقویت بنیادهای فردی، آموزشی و دانش‌افزایی مادام‌العمر و کمک به انتخاب منش و روش زندگی سعادتمند در سطوح فردی و گروهی در خدمت جوامع انسانی از دیرباز بوده و خواهند بود. در سرتاسر جهان و مِن‌جمله ایران، این نهادهای اجتماعی، خدماتی عمومی در راستای نیازمندی‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، حرفه‌ای و فردی و همچنین سرگرمی در قالبی کاملاً غیرانتفاعی، بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت مادی عهده‌دار هستند.  از جامعه علمی، کتابداران عزیز و مدیران و دست‌اندکاران این حوزه مجدانه دعوت می‌نمایم تا در راستای ارتقای محورهای احصا شده همایش که مبتنی بر نیازها و انتقادات جوامع مدرن امروزی است، همراهی نموده تا این همایش بتواند در نهایت، گامی مؤثر به سوی سامان‌دهی و توسعه خدمات و ارزش‌های کتابخانه‌های عمومی بردارد.


دافنه کیریاکی مانسی

استاد دانشگاه اتیک غربی یونان

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

بر این باور هستم که همایش طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی، موضوع بسیار مفیدی است که می توان با به واسطه آن با سایر همکاران ارتباط برقرار کرد. کتابخانه های عمومی امروز با چالش های جدی مواجه هستند و با تغییرات چشمگیر روبه‌رو شده اند. تغییرات دیجیتال به مثابه دگرگونی پیوسته درآمده که منجر به تغییر در عملکرد کتابخانه های عمومی شده است. این تغییرات شامل توسعه های جمعی، توزیع و هدف گذاری در کنار سایر عوامل مانند اینکه چطور جامعه جوان و نسل جدید با داده های اطلاعاتی در تماس هستند. این تغییرات در داده های اطلاعاتی، نیازهای اجتماعی را تغییر داده است و نقش کتابخانه ها را نیز دچار دگرگونی کرده است. مانند پاندمی کرونا که منجر به جهش های دگرگون کننده شده و تاثیر زیادی بر روی خدمات ما در کتابخانه ها داشته است. به کار بردن تکنولوژی های نوین منجر به بازنگری نقش ما در اجتماع شده است و جامعه مدرن ما این را می طلبد و دائما در حال تغییر نیازهای خود است، از این رو بر این باور هستند که من و همکاران ایرانی ما همگانی در انتظار این همایش هستیم.


داوود حاصلی

عضو هیأت‌علمی و استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خوارزمی تهران

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

کتابخانه‌های عمومی دارای ظرفیت بی‌نظیری در ارایه خدمات به اقشار مختلف جامعه هستند. این ظرفیت بی‌نظیر، ناشی از نقش کتابخانه‌های عمومی در ارائه‌ی طیف متنوعی از خدمات اطلاع‌رسانی، آموزشی و فرهنگی و اجتماعی برای افراد جامعه است. خدمات کتابخانه‌های عمومی به عنوان پاسخی برای نیازهای زندگی روزمره‌ مردم تلقی می‌شود. از این رو کتابخانه‌های عمومی همواره در جهت پاسخگویی به نیازها، انتظارات و علایق مردم، اقدام به طراحی و اجرای طیف وسیعی از خدمات می‌کنند. اما ما می‌دانیم که نیازها و انتظارات و علایق مردم بسیار متنوع و از گروهی به گروه دیگر، از فردی به فرد دیگر و زمانی به زمان دیگر متفاوت است. این تفاوت‌ها باعث شده که کتابخانه‌های عمومی به صورت مداوم در حال طراحی خدمات جدید و توسعه‌ی خدمات کنونی باشند. از این رو، این همایش بین‌المللی امیدوار است که بتواند الگوها، ایده‌ها و تجربه‌های جدید و نوینی را برای طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی جذب بکند.


کاترژینا ماترسکا

استاد دانشگاه سیلسیا در کاتوویتس کشور لهستان

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

بر این باور هستم که تمامی اعضای گروه های اجتماعی در موضوع طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی دخیل هستند و مشکلات تنها به کتابداران و کتابخانه ها خلاصه نمی شود. در مبحث توسعه کتابخانه های عمومی می توان از طریق خردمندانه ای مانند خلاقیت، نوآوری، به روز رسانی، ایجاد تغییرات، افزایش دانش اطلاعاتی، عادات فرهنگی جدید، فضای مطالعاتی جامعه، مراکز تحقیقاتی مرکز شهر، مراکز کم اقلیت و خیلی موارد دیگر بهره برد. هدف این است که کتابخانه بر افزایش رفاه جامعه انسانی و افزایش امکانات اجتماعی و حمایت از اعضای گروه های اجتماعی به شکل دادن نیازها و خواسته های آن ها بپردازد. من مطمئن هستم در طول همایش، ایده ها و نقطه نظرات جدیدی در زمینه طراحی و توسعه خدمات اجتماعی کتابخانه ها ارائه می شود و این موضوع گردهمایی ماست.


ناریش آگاروال

رئیس انجمن علوم و فناوری اطلاعات (asis&t)

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

انجمن ما (asis&t) یکی از اسپانسرهای همایش «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی؛ ایده ها الگوها و تجربه ها» است که در هفدهم و هجدهم ماه می در شیراز (ایران) برگزار می‌شود. بنابراین این کنفرانس رویدادی بسیار جالب همراه با بحث درباره برنامه‌ریزی به منظور صحبت در مورد قدم‌های پیش رو در آینده‌پژوهی و آینده کتابخانه‌های عمومی است. مشتاقانه منتظر ارائه نکاتی در این کنفرانس هستم.


بهارات مهرا

 استاد دانشگاه و محقق حوزه عدالت اجتماعی در دانشکده علوم اطلاعات در دانشگاه آلاباما

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

بسیار هیجان زده هستم که در این کنفرانس در ایران شرکت کنم و مشتاق هستم شما را در ایران ملاقات کنم و شانس مشارکت درباره ایده های خلاقانه و توسعه دهنده درباره علم اطلاعات و کتابخانه در قرن ۲۱ به دست بیاورم. همچنین در حال برنامه ریزی برای ویرایش یک کتاب برای دست اندر کاران برگزار کننده کنفرانس ها هستم. در واقع من مشتاق هستم تا با شما کار کنم و این شانس را داشته باشم تا با شما در این حوزه و پروژه مشارکت کنم که می تواند فصل هایی از کتاب من از این پروژه و کنفرانس باشد. امیدوارم همکاری هایی با هم انجام دهیم که بتواند به ما برای همکاری های دیگر در آینده کمک کند.


محمدرضا قانع

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه جنوب کشور

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

کتابخانه عمومی یک دارایی قابل اعتماد و ارزشمند جامعه است و به عنوان یک تسهیل گر در تغییرات و توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عمل می کند. از این رو، در مدیرت راهبردی کتابخانه های عمومی با در نظر داشتن چشم اندازها، مطابق با تغییرات اجتماعی و اقتصادی، ارائه برنامه های نوآورانه برای پایداری بلند مدت خدمات کتابخانه ای اثربخش و حیاتی است. این نگرش نیازمند آن است که در جوامع ملی و بین المللی به اشتراک گذاشته شوند تا افراد همفکر از سراسر کشور یا جهان، برای یادگیری، بحث در مورد اندیشه ها، اشتراک گذاری ایده ها، ایجاد ایده های جدید و برانگیختن انگیزه ها تبادل نظر نمایند. مطمئنا بهترین مکان و فرصت برای این رویداد مهم همایش ها هستند. خوشبختانه به برگزاری "همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها" با مدیریت علمی و اجرایی توانمند نزدیک می شویم. شرکت در این همایش بین المللی، برای افرادی که به دنبال توسعه حرفه ای و شخصی خود در رابطه با کتابخانه های عمومی هستند، فرصت مناسبی است. در این رویداد اطلاعات روشنگری در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد که نمی توان به صورت رسمی و سازمانی آموزش داد. بدون شک این همایش، این فرصت را فراهم می کند تا حرفه مندان و متخصصانی که به دنبال ارتقای مهارت و دانش در فعالیت‌های کتابخانه ای خود هستند از این همایش برای کسب دانش حرفه ای بهره کافی ببرند.


سیامک زندرضوی

استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

کتابخانه‌های عمومی امروز نباید فقط محل دریافت کتاب باشند بلکه باید به نوعی مرکز محله‌ها و مرکز شهروندان در مقیاس شهر باشند و بتوانند با همدیگر مراودات اجتماعی خودشان را حول کتاب سازماندهی کنند. غیر از کتاب، باید خدمات دسترسی به اینترنت ارزان و آسان هم وجود داشته باشد و فضاهایی برای بازی کودکان تا مادرانشان بتوانند با فراغ بال به کتاب خواندن و گفت‌وگو کردن پیرامون کتاب بپردازند و بدین‌شکل دانش خودشان را نسبت به محیط، افراد، خانواده و فرزندانشان افزایش دهند. در حقیقت، کتابخانه‌های عمومی، مرکز گفت‌وگوی مؤثر همه شهروندان بایستی باشد. اینجاست که این کتابخانه‌ها مانند یک سپر قدرتمند می‌توانند در مقابل فشارهای بازار و دولت‌ها از شهروندان محافظت کنند و جامعه مدنی را مستحکم و قدرتمند نگه دارند و از دوقطبی شدن جامعه جلوگیری کنند.


اکرم قدیمی

رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم و رئیس انجمن ترویج علم ایران

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

خدمات کتابخانه‌های عمومی باید بر اساس برابری دسترسی برای همگان صرف نظر از سن، نژاد، مذهب، ملیت، زبان یا موقعیت اجتماعی ارائه شود. شاید مهم ترین ویژگی کتابخانه‌های عمومی ایجاد محیطی باشد که در آن اهمیت و لذت خواندن کاملا محسوس است. کتابخانه‌ها که از یادگیری رسمی و غیررسمی و همچنین توسعه ادبیات برای تمام سنین حمایت می‌کنند، در نوع خود موجب ترویج آگاهی نسبت به میراث فرهنگی و کمک به شکل‌گیری جوامع تکثرپذیر و متنوع خواهند شد. خدمات کتابخانه‌ای با توجه به ابزارهای فناورانه، چارچوب‌های گردآوری اطلاعات و نیازهای جامعه متنوع بوده به سرعت در حال تکامل و تحول است. برگزاری همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها، فرصت مغتنمی برای اشتراک دانش و تجربه میان کتابداران، سیاستگذاران و برنامه‌ریزان فراهم می‌آورد.


سعید رضایی شریف آبادی

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

این کنفرانس دو موضوع اساسی را پوشش می‌دهد: طراحی خدمات برای کتابخانه‌های عمومی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی. برخی از موضوعات فرعی شامل این موارد هستند: آموزش طراحی خدمات، نوآوری در طراحی خدمات اجتماعی یا توسعه خدمات توسط فناوری‌های پیشرفته، خدمات تبلیغاتی و بازاریابی. مطمئنم از محتوا و مقالاتی که در کنفرانس ارائه خواهد شد، لذت خواهید برد. همانطور که می‌دانید کتابخانه‌های عمومی در حال تغییر هستند. این روزها، فقط مکانی برای نگهداری کتاب‌ها نیستند. اکنون محیطی برای حضور افراد هستند و این تغییرات، قوانین کتابخانه‌های عمومی را تغییر می‌دهند. کتابخانه‌های عمومی نقش بسیار مهمی در یادگیری رسمی و غیررسمی، دسترسی آسان به فناوری، توسعه محل کار و مشارکت اجتماعی ایفا می‌کنند. امیدوارم به کنفرانس ملحق شوید و بخشی از آن باشید.


امیررضا اصنافی

مدیرگروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

خیلی خوشحالم که این کنفرانس جامع و بین المللی فاخر در حال برگزاری است که حوزه اصلی آن تمرکز بر روی کتابخانه های عمومی است؛ که سمبل ارتباط با جامعه و نشانه آگاهی بخش در جامعه هستند و تلاش می کنند دانستن، تفکر و آموزش را در جامعه ترویج دهند. امیدوارم که از مقالات، سخنرانی ها و به طور کلی  محتوای این همایش استفاده کرده و لذت ببرید و محتوایی که در آن ارائه می شود به طور عملی هم در کتابخانه ها شاهد باشیم و ببینیم بیش از پیش مراجعه کنندگان به کتابخانه های عمومی می آیند و ما در زمینه آگاهی بخشی آن ها داریم تلاش می کنیم.  برای همه برگزارکنندگان این همایش آرزوی موفقیت می کنم و برای شما هم آرزو می کنم که بتوانید از این همایش نهایت استفاده را ببرید.


دیوندرا پوتنس

رئیس گروه ویژه حوزه مسائل اطلاعات بین المللی و دانشیار دانشگاه تنسی در ناکسویل در ایالات متحده

تلاش کتابخانه‌ها برای ساخت فردایِ اندیشـــه

گروه ما خوشحال است از اینکه حامی علمی همایش بین المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی» است. گروه ما شامل بیش از ۶۳۰ استاد دانشگاه و متخصص در حوزه علوم کتابدارای و اطلاعات از سراسر دنیا می شود. ما چهلمین سالگردمان را امسال جشن می گیریم. هم اکنون مدیران ما در حال برنامه ریزی و اجرای چندین طرح نوآورانه مرتبط با تحقیق هستند مانند مسابقه مقاله‌های بین المللی، همکاری با تشکیلات برگزاری دوره های آموزشی، پنل تحقیقاتی و دعوت از سخنران های مهمان. من از همه شما دعوت می کنم به این رویداد پویا در سطح بین المللی بپیوندید و از آن بهره ببرید.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 8 =