دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷

در کارگاه «آموزش عملی طراحی خدمت برای کتابخانه های عمومی» مطرح شد؛

تجربه نهایی بر اساس میلیون ها گام‌ شکل می گیرد/ داستان‌سرایی را فراموش نکنید

جو جی مارکز

کارگاه «آموزش عملی طراحی خدمت برای کتابخانه های عمومی» از مجموعه برنامه های همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی به میزبانی شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، کارگاه «طراحی خدمت برای کتابخانه‌های عمومی» صبح دوشنبه با تدریس جو جی. مارکز به صورت مجازی برگزار شد و او بر اهمیت سناریو در طراحی خدمات کتابخانه‌ای تاکید کرد.

در این کارگاه مارکز با توجه به این پرسش که طراحی خدمت چیست؟ به اسلایدهایی از تصاویر کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: طراحی خدمت یک فرآیند است. یکی از ابزار طراحی خدمت صحبت با کاربران کتابخانه است. دیدن پترن ها و الگوهای فکری همراه با صحبت است.

وی، تصریح کرد: کتابخانه‌ها در یک وضعیت دائمی در حال تکامل هستند زیرا ما خدمات را برای برآورده کردن بهتر نیازهای کاربران تنظیم می‌کنیم.

این استراتژیست طراحی خدمات رهبری با بیان اینکه می شود جهت همراهی با کاربر تصویرسازی کرد به نتایج بدست آمده از این فرآیند اشاره کرد و افزود: باید بتوانیم کاربر را بفهمیم و نشانشان دهیم که به آنها اهمیت می دهیم.

مارکز با بیان اینکه تمام پروژه‌های طراحی خدمات باید تغییری ایجاد کند، ادامه داد: به این معنا که به عنوان پتانسیلی به جهت ایجاد تغییر باشند.

وی به دسته‌بندی، تجربه‌نگاری ها، تحلیل اکتشافی اشاره کرد و افزود: آماده کردن طرح اولیه و بعد از آن شروع طراحی و مشخص کردن چالش‌های موجود به شما در فرموله کردن یاری می رساند. تجربه‌نگاری وقایع بسیار کارآمد است.

تجربه کاربر، اهمیت کاربر در طراحی خدمت و استفاده از امکانات موجود از نکات مهم و بارز کارگاه «طراحی خدمت برای کتابخانه‌های عمومی» بود که توسط جو جی. مارکز به آن اشاره شد.

در ادامه این کارگاه؛ این استراتژیست طراحی خدمات، عنوان کرد: من دانشجویان را تشویق می‌کنم که تجربه‌ها و مستندات خود را بطور دقیق هنگام استفاده از خدمات کتابخانه کامل کنند. ما می‌توانیم از این اطلاعات به جهت داشتن مکالماتی عمیق تر با کاربران استفاده کنیم و متوجه شویم چه احساسی دارند و یا خاستگاه آن احساس چیست؟

وی با بیان اینکه هر تجربه شامل میلیون ها گام متفاوت است و همه این گام‌ها به هم مرتبط‌ هستند، افزود: تجربه نهایی در ذهن کاربر بر اساس تمام میلیون گام‌ها شکل می گیرد.

نویسنده کتاب «طراحی خدمت برای کتابخانه‌ها library service design» در ادامه به میز مرجع در کتابخانه اشاره کرد و گفت: من برای این منظور در خانه از یک جعبه بزرگ به عنوان میز مرجع استفاده کردم تا به نتایجی دست پیدا کنم. ما میز مرجع را روی چرخ های کوچک قرار دادیم و موفق شدیم آنرا به راحتی در کتابخانه جابجا کنیم تا در نهایت بهترین مکان برای آن پیدا شد.

مارکز با بیان اینکه بکارگیری طراحی خدمت در کتابخانه زمانی اتفاق می افتد که تیمها تشکیل شوند، افزود: از شما می خواهم به موارد خاص مانند متخصصین اجرایی فکر کنید. وقتی افراد تشکیل دهنده تیم، مشابه تیم تحقیق باشد؛ می توانند جامعه هدف را هم معرفی کنند.

وی خطاب به کتابداران، عنوان کرد که بدانید هدف ایجاد تیم معرفی کننده کتابخانه و همچنین ایجاد یک استراتژی تحقیق است.

مارکز در ادامه این کارگاه به نقشه «سفر مشتری» اشاره کرد و گفت: داستان سرایی را در کنار ابزار خدمات نباید فراموش کرد. این سیستم و مکانیزم را بر اساس شرایط محیط تطبیق دهید.

وی در بخش دوم این کارگاه با استفاده از نرم‌افزار میرو Miro به تدوین سناریو در این نرم‌افزار کاربردی اشاره کرد و به آموزش طرح اولیه به شرکت‌کنندگان پرداخت.

نویسنده کتاب «طراحی خدمت برای کتابخانه‌ها library service design» خلق ایده در این نرم افزار را به شرکت کنندگان در این کارگاه توصیه کرد.

در ادامه کارگاه، مارکز به امکانات نرم افزار میرو Miro متناسب با نیاز کتابخانه و به آموزش عملی این نرم افزار پرداخت و سپس در بخش پایانی ویدیو آموزشی این کارگاه با مثال زدن از ساختن یک ماشین به نمونه‌سازی اشاره کرد.

همچنین فرزانه پارسا، رئیس اداره آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در کارگاه «آموزش عملی طراحی خدمت برای کتابخانه‌های عمومی» به اقدامات مورد نیاز در نرم افزار میرو Miro پرداخت و گفت: از خدمت جدید می توانیم به توسعه بپردازیم.

وی چکیده ای از آنچه جو مارکز در قالب ویدیوها ارایه کرده بود را مورد اشاره قرار داد و خدمات نرم‌افزار فوق را معرفی کرد.

رئیس اداره آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه برای این کارگاه آزمون نهایی برگزار نخواهد شد، گفت: معیار ما برای این کارگاه حضور شرکت کنندگان است.

پارسا در پایان به جمع‌بندی آنچه مدرس کارگاه ارایه کرد، پرداخت و گفت: تمامی آنچه جو مارکز بیان کرد نیاز به تمرین و چکش‌کاری ایده دارد.

یادآور می شود، «همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها» در روزهای ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ماه به میزبانی شیراز برگزار می‌شود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 7 =