سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹

در کارگاه خدمات کتابخانه های عمومی مطرح شد؛

کتاب هسته مرکزی خدمات کتابخانه ای 

کارگاه دوم

کارگاه خدمات کتابخانه های عمومی؛ مبانی، الگوها، نمونه های موفق با  ارائه ایان آنستیس، با عنوان «حتی بیشتر از کتابخانه ها؛ کتابخانه های عمومی در ۲۰۲۲» برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ در ادامه کارگاههای همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی، عصر امروز ۲۵ اردیبهشت،  کارگاه «خدمات کتابخانه های عمومی؛ مبانی، الگوها، نمونه های موفق» با  ارائه ایان آنستیس، کتابدار و مدیر کتابخانه های عمومی از سال ۱۹۹۴، برنده جایزه حرفه ای اطلاعات سال ۲۰۱۱ و خدمات مشتری وینسفورد «اسکار» ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴، همکار افتخاری CILIP در سال ۲۰۱۵، قهرمان سال کتابخانه CILIP ولز در سال ۲۰۱۶،  با عنوان «حتی بیشتر از کتابخانه ها؛ کتابخانه های عمومی در ۲۰۲۲» برگزار شد
ایان آنستیس در این کارگاه با اشاره به اینکه کتابخانه ها چه کاری را انجام می دهند و چه اهدافی را دنبال می کنند، عنوان کرد: کتابها هسته مرکزی (Core) خدمات کتابخانه ها هستند. خیلی از کتابخانه های عمومی از این عنوان استفاده می کنند اما تا چه حد به آن عمل می کنند، مشخص نیست.
وی ادامه داد: کتابخانه های عمومی در سراسر دنیا خدمات متنوعی انجام می دهند، امانت رایگان کتاب، فراهم سازی سالن مطالعه، دسترسی به کامپیوتر و در اختیار دادن منابع آنلاین از جمله این خدمات است که در انگلستان نیز انجام می شود. نشست های هفتگی، دسترسی به کتابهای الکترونیکی و صوتی نیز از دیگر خدمات کتابخانه های عمومی ا ست
آنستیس تصریح کرد: برگزاری کلاس های تابستانی برای کودکان و نوجوانان از جمله خدمات کتابخانه های عمومی انگلستان است که باعث می شود مطالعه و یادگیری را در ایام تعطیلات ادامه دهند. 
این مدیر کتابخانه های عمومی با اشاره به فضای مجازی عنوان کرد: کتابخانه های انگلستان در فیسبوک و توییتر داستان های آنلاین را به مخاطبان خود ارائه می دهند. همچنین بزرگسالان علاوه بر دسترسی به کتاب می توانند از کلاسهای مختلفی که برای آنها برگزار می شود استفاده کنند. در همین راستا؛ فستیوال هایی هم برگزار می شود که در صورت رایگان نبودن، مورد استقبال قرار می گیرد.
آنستیس به جریمه کتاب های تاخیری اشاره کرد و گفت: همواره این تفکر حاکم است که جریمه کتابهای تاخیری باعث برگشت کتاب می شود اما در انگلستان نتیجه برعکس است یعنی اگر برای تاخیر کتاب جریمه ای درنظر گرفته نشود، کتابها به موقع به کتابخانه برگشت داده می شود. باید به این نکته توجه داشت که خدمات کتابخانه ها فقط امانت کتاب نیست. برای دیده شدن باید تغییر کرد.
برنده جایزه حرفه ای اطلاعات سال ۲۰۱۱  به مدیریت کتابخانه های عمومی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کتابخانه ها این مدیر است که تصمیم گیرنده است و این دست کارکنان را برای انجام کارهای خلاقانه می بندد. تغییر باید در تمام سطوح شکل بگیرد و به نفع کتابخانه باشد.
این مدیر کتابخانه های عمومی به بودجه اشاره کرد و گفت: همه چیز به بودجه و وضعیت مالی بستگی دارد. اگر در کتابخانه قرار است خدمات خوبی ارائه شود، باید منابع مالی خوبی تامین شود. در کشور انگلستان در حال حاضر ۴۰ درصد بودجه کتابخانه های عمومی کاهش یافته است. در سالهای مالی عادی، کتابخانه ها شاهد یک سری افزایش بودجه هستند که باعث می شود برنامه ریزی برای سال آینده راحت تر باشد.
آنستیس به تغییرات اشاره کرد و گفت: وقتی خدماتی که نیاز به تغییرات زیاد دارند در حال اتفاق افتادن است، مدیران زمان می برد که با آن کنار بیایند. لازم به ذکر است هزینه نگهداری کتابخانه از ساختن یک کتابخانه بیشتر است. مدیران باید هنگام یک تغییر بزرگ به همه ی موارد توجه کنند .
وی به نقش کتابخانه های عمومی اشاره کرد و بیان کرد: کتابخانه های عمومی نقش مهمی در جامعه ایفا می کنند. باید از مردم پرسید که آیا از خدمات کتابخانه راضی هستند و آیا کتابخانه کار خود را به خوبی انجام می دهد یا خیر؟ خیلی مهم است که کتابخانه ها با مردم فعالانه در ارتباط باشند و مردم باید به کتابخانه ها بگویند به چه چیزی نیاز دارند که کتابخانه ها بر اساس نیاز مخاطبان و مردم تغییرات را اعمال کند. با نظرسنجی می توان به نتایج خوبی برای تغییرات رسید.
این کتابدار و مدیر کتابخانه های عمومی به تغییرات تکنولوژی اشاره کرد و گفت: کتابخانه ها همواره تغییرات تکنولوژی را مدنظر داشته باشند. هر چند کتابخانه ها گاهی برای در اختیار داشتن یک تکنولوژی جدید هزینه زیادی می کنند اما آن تکنولوژی خیلی مثمرثمر واقع نمی شود. باید کتابخانه ها صبر کنند و تکنولوژی جدید را در موقع مناسب آن خریداری و استفاده کنند.
وی در ادامه گفت: کتابخانه ها نباید به جای جامعه تصمیم بگیرند، زیرا ممکن است کتابخانه ها تصمیمی بگیرند که مورد قبول جامعه نباشد. اگر بودجه کم شود، خدمات کتابخانه نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. 
آنستیس اشاره کرد: کتابخانه ها باید از مردم بپرسند که خدماتی که در حال حاضر انجام می دهند مورد رضایت جامعه هست یا خیر؟ که این از طریق نظرسنجی امکان پذیر است. نظرسنجی می تواند به عنوان یک اهرم برای تبلیغ استفاده شود. انتقاد و پیشنهاد هم می تواند به این امر مهم کمک کند. همچنین آمارگیری هم از روش های دیگر است که می تواند نشان دهد استفاده از خدمات کتابخانه افزایشی است یا کاهشی. 
آنستیس ضمن اشاره به پویایی کتابخانه ها تاکید کرد: اگر کتابخانه ای سال های سال، ساکت مانده است، نشان دهنده ی این است که خدمات آن کتابخانه باید تغییر کند. نظرسنجی ها باید صادقانه انجام شود. دوستان و همکاران انتقادی که در زمینه مشترک کار می کنند نیز می توانند به ما کمک کنند. با توجه به استانداردها می توان فهمید که خدمات خوب انجام شده است یا خیر. نظرسنجی درون سازمانی هم از جمله مواردی است که به شناخت اقبال مردم از خدمات کتابخانه منجر می شود.
ایان آنستیس به مهم بودن خدمات کتابخانه اشاره کرد و تصریح کرد: خدمات کتابخانه های عمومی می تواند در کشورهای مختلف متفاوت باشد اما بعضی از این خدمات قابل اجرا در تمام کشورها است که می شود از تجربیات کشورهای موفق استفاده کرد. باید مراقب باشیم، سازمانی که هستیم سکون نداشته باشد و با تغییرات همراه باشد و در نهایت بی طرفی سازمان خود را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.
در پایان کارگاه به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 3 =