سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷

زهرا ناصری، دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی مطرح کرد؛

تمرکز بر ارائه‌ ساختار یک حرکت خوب و جهشی برای کتابخانه های عمومی است  

کارگاه همایش

یک پژوهشگر حوزه بازاریابی محتوایی گفت: باتوجه به اینکه بازار تولید محتوا به اشباع رسیده است باید بر روی ارائه‌ ساختار تمرکز کرد چرا که این موضوع می تواند یک حرکت خوب و جهشی برای کتابخانه های عمومی باشد. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، کارگاه «بازاریابی خدمات در کتابخانه‌های عمومی؛ از مفهوم تا عمل» با حضور زهرا ناصری، دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دانشگاه تهران(مدیریت اطلاعات) و مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه بازاریابی محتوایی به صورت مجازی و حضوری برگزار شد.‌

در این کارگاه آموزشی ناصری بیان کرد: اگر آن چیزی را که مردم بخواهند، ارائه بدهیم بازاریابی خدمات در کتابخانه های عمومی  انجام شده است. 

وی به مشکلات پیش روی کتابخانه ها پرداخت و عنوان کرد: با تصویر ذهنی که از کتابخانه ها دارم شاهد این موضوع هستم که در حوزه کتابخانه ها از نظر دیدگاه کاربران این سؤال مطرح می شود “ که چرا کتابخانه ها کم رونق هستند و تنها درصد کوچکی از خدمات مورد قبول است.” این در حالیست که ریشه کار در بازاریابی و جذب مخاطب نیست بلکه بایستی موانع اصلی را بررسی کرد. چرا که معتقدم یا خدمات را به خوبی ارائه نمیدهیم و یا خدماتی را که داریم جوابگوی مخاطب و جذب آنها نیست. 

ناصری خاطر نشان کرد: در کتابخانه هاباید کاری انجام بشود که جذب مخاطب صورت گیرد و تمرکز مان تنها بر تولید محتوا نباشد. چرا که اگر نیازهای مخاطب را پوشش ندهیم نه تنها باعث دلسردی فرد می شود بلکه موجب هدر رفت وقت و هزینه خواهد شد.

تمرکز بر ارائه‌ ساختار یک حرکت خوب و جهشی برای کتابخانه های عمومی است  

حوزه خدمات وجود شکاف از دیگر موضوعات مورد بحث در این کارگاه بود و دکتر ناصری در این خصوص بیان کرد: اگر بخواهیم تصویر ذهنی مخاطب را بهبود بدهیم باید به شکاف های موجود توجه کنیم چرا که این شکاف ها مانع از ایجاد رضایت در مخاطب می شود.

او افزود: یکی از این شکاف ها کاهش کیفیت است و این آنچه چیزی است که کاربر از ما انتظار دارد. لذا هر چقدر بتوانیم با کاربران ارتباط بیشتری داشته باشیم شکاف های موجود کمتر و کیفیت خدمات و ارتباط با خدمات بهتر خواهد شد. 

خدمات و بازاریابی خدمات از دیگر موضوعات مورد گفت و گو در این کارگاه آموزشی بود و ناصری در خصوص آن بیان کرد: چهار چالش جداناپذیری، ناملموسی، ناهمگنی و نابود شدنی خدمات را تحت تأثیر قرار دادند. 

وی به مفهوم بازاریابی اشاره کرد و افزود: بازاریابی به معنای شناسایی، شناساندن و رضایت است و دارای دو رویکرد بازاریابی درونگرا و برونگرا می باشد. 

ناصری افزود: بازاریابی محتوایی می تواند جایگزین شیوه تبلیغاتی باشد که قدرت آن کاهش یافته و تاثیر پذیری آن نزد مخاطب افت کرده است چرا که در بلند مدت نمی تواند مخاطب را نگه دارد. از سوی دیگر در بازاریابی باید محتوا به گونه ای بارگزاری شود تا جذب بیشتری از مخاطب به کتابخانه ها صورت گیرد. 

گفتنی است استراتژی محتوا از دیگر موضوعاتی بود که دکتر ناصری به آن اشاره و بیان کرد: انتظار می رود در این استراتژی، محتوای مناسب، کاربردی ‌و مناسب یا یک تجربه خاص تولید،گردآوری و به مخاطبان ارائه شود. چرا که استراتژی محتوا بیشتر جنبه برنامه ریزی دارد.  

تمرکز بر ارائه‌ ساختار یک حرکت خوب و جهشی برای کتابخانه های عمومی است  

ناصری همچنین به نقش پلت فرم های اجتماعی و ارتباطی اشاره کرد و گفت : باتوجه به کارکرد هر یک از شبکه های اجتماعی و ارتباطی باید ترویج و توزیع هریک از محتوای تولید شده در هر شبکه را مشخص کرد. چرا که هدف ترویج اطلاع رسانی است اما در توزیع 
تکنیک و مخاطبان مدنظر هستند.  

وی با تأکید بر اینکه با در نظر گرفتن نیازهای هر گروه سنی دستیابی به اهداف مدنظر آسان‌تر خواهد بود، گفت: باید بتوانیم ارزشهای جدید را ایجاد کنیم تا جنبه اعتماد پذیری مخاطب جهت کسب تجربه جدید حضور در کتابخانه ها صورت بگیرد.  
شایان ذکر است مباحثی همچون، خدمات و  بازاریابی خدمات، مدل، مزیت و تحلیل شکاف در کیفیت خدمات، راهبرد و فنون بازاریابی محتوایی پیرامون بازنمایی خدمات از دیگر موضوعات ارائه شده بود. همچنین در پایان پرسش هایی پیرامون این موضوع از سوی حاضرین مطرح شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 9 =