سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸

استاد مطالعات کتابداری و اطلاعات دانشگاه آلاباما آمریکا:

در دسترس بودن اطلاعات آموزشی از حقوق مهم جامعه است

پنل پنجم همایش 27 اردیبهشت 1401 (2).jpeg

در ادامه برنامه‌های «همایش بین‌المللی طراحی و توسعه کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها؛ تجربه ها و ایده‌ها» پنجمین پنل با حضور مهمانان خارجی و داخلی برگزار شد که استاد مطالعات کتابداری و اطلاعات دانشگاه آلاباما آمریکا خطاب به شرکت‌کنندگان گفت: در دسترس بودن اطلاعات آموزشی از حقوق مهم جامعه است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، در پنجمین پنل همایش «همایش بین‌المللی طراحی و توسعه کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها؛ تجربه ها و ایده‌ها» «ریچارد ایوانز» دانشیار نوآوری دیجیتال دانشگاه دالهاوز کانادا؛ «بهارات مهرا» استاد مطالعات کتابداری و اطلاعات دانشگاه آلاباما آمریکا؛ لیلی سیفی، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند سخنرانی داشتند و مراد دستاران، زهره میرحسینی و زهرا اباذری نیز به ارائه مقاله خواهند پرداخت.
در این نشست ریچارد ایوانز دانشیار نوآوری دیجیتال دانشگاه دالهاوز کانادا در سخنانی گفت: برای اینکه بتوانیم خدمات نوآورانه را ارائه بدهیم باید قدم به قدم نیازهای مخاطب را بشناسیم و آنها را اجرا کنیم. 
وی افزود: در کتابخانه‌ها می‌توانیم تجربه‌های که کاربران با آن مواجه بودند را به مشارکت بگذاریم. 
ایوانز همچنین به موضوع احساس ارزش کاربر در یک سازمان اشاره و بیان کرد: زمانی که کاربر می خواهد یک خدمات را دریافت کند باید حس ارزش‌گذاری برای او ایجاد شود. لذا در این امر، ارتباط با کاربر بسیار حائز اهمیت است. 
او اضافه کرد: هنگام ارائه خدمات مطلوب به کاربر، این خدمات قابل انتقال از سوی کاربر به سایرین است که در آینده انتظارات از ارائه خدمات بهتر بالا می رود. لذا در این خصوص باید دقت لازم را بکار ببریم. 
گسترش خدمات در حوزه طراحی تفکر از دیگر موضوعات ارائه شده از سوی ایوانز بود و وی در این خصوص، گفت: موارد زیادی وجود دارد که بتوانیم طراحی تفکر و تفکر خلاق را گسترش بدهیم. از سوی دیگر تعریف دقیق‌تر از انواع خدمات می‌تواند مفهوم بهتری به کاربر انتقال دهد و خیال‌پردازی که می‌تواند ایده را گسترش و به شکل واقع‌بینانه باشد، ارائه نماید. 
دانشیار نوآوری دیجیتال دانشگاه دالهاوز کانادا همچنین گفت: در طراحی تفکر نمونه آزمایشی باید کشف کنیم که کاربر دقیقا چه چیزی را می‌خواهد تا پس از آن با داده‌هایی که جمع‌آوری کردیم خدمات مورد نیاز را ارائه دهیم. 
ایوانز همچنین اضافه کرد: ما با ایده‌پردازی می‌توانیم خدمات را کشف و آنرا به جامعه مخاطب تعمیم بدهیم. 
بهارات مهرا استاد مطالعات کتابداری و اطلاعات دانشگاه آلاباما آمریکا نیز در این نشست مجازی در سخنانی معتقد است: یک کتابخانه می‌تواند بر دایره‌ای از عدالت اجتماعی تاثیرگذار باشد. 
وی اظهار کرد: کتاب‌های مورد استفاده در فضای کتابخانه می‌تواند حس عدالت اجتماعی را انتقال دهد. 
مهرا بیان کرد: باید دسترسی به اطلاعات در شهرهای کوچک و بزرگ بررسی شود و اگر این اطلاعات انتقال وجود ندارد باید بستر انتقال  برای کاربران فراهم شود. 
او عنوان کرد: تلاش ما این است که سواد اطلاعاتی را افزایش دهیم و اطلاعات آموزشی که یکی از حقوق مهم جامعه است در دسترس همگان باشد. 
مهرا با بیان اینکه کتابخانه یک مکان قابل رشد است، گفت: ما باید خدمات توسعه سواد در خصوص مهاجران جدید و تسهیل حوزه شهروندی را فراهم کنیم و در این راستا کتابخانه‌های عمومی در اجرای این مهم، گام بزرگی بر می دارند. 
شایان ذکر است، همایش بین‌المللی طراحی و توسعه کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها؛ تجربه ها و ایده‌ها تا چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه جاری در شیراز به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس برگزار ادامه دارد.
استاد مطالعات کتابداری و اطلاعات دانشگاه آلاباما آمریکا همچنین یادآور شد: باید در جهت استفاده از فرهنگ‌های مختلف یک مشارکت اجتماعی را میان شهروندان در دسترسی به عدالت اجتماعی ایجاد کنیم. از اینرو فراهم کردن زیرساخت‌های دسترسی آسان به اطلاعات و عدم سانسور می‌تواند در ارائه اطلاعات مفید به کاربران مؤثر باشد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 5 =