چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰

بیانیه هیات داوران نخستین دوره جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی

اختتامیه همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سید علی کاشفی خوانساری به نمایندگی از هیئت داوران بیانیه هیات داوران نخستین دوره جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی: خدمات برون کتابخانه‌ای از بخش‌های جنبی همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی: الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها را برای حاضران خواند. 

متن بیانیه به این شرح است:

به نام خالق لوح، قلم و اندیشه

اختتامیه هر رویداد به منزله پایان آن رویداد نیست بلکه طلوعی دوباره برای آغاز فردا هاست. فضایی است برای بحث و تبادل اندیشه‌ها. اشتراک تجربیات، افکار و توان‌مندی‌های متقابل یکدیگر.

برگزاری نخستین دوره جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی: خدمات برون کتابخانه‌ای، فرصت خوبی بود برای مشاهده خدمات ارزنده‌ای که کتابداران گرامی در جای جای میهن عزیزمان ایران با شوق و ذوق متعهدانه و متخصصانه ارائه می‌کنند. در فضایی که عطر صمیمیت و سادگی زندگی روستا و عشایر ایران عزیز همراه با احساس مسئولیت در قبال پیشرفت فرزندانمان را داشت، ساعت‌ها در جادوی کلمه‌ها و خدمات ارائه شده غرق شدیم و دل بر جاذبه هنر و علاقه کتابداران عزیز سپردیم.

نشست آغازین «جایزه خدمات کتابخانه‌های عمومی: خدمات برون ‌کتابخانه‌ای» ویژه کتابداران، ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰برگزار شد. مهلت ارسال مستندات فعالیت‌های جایزه بدلیل استقبال صورت‌گرفته تا ۳۰ دیماه تمدید شد. در این مدت ۱۰۳ اثر به دبیرخانه جایزه ارسال شد.

سپس مستندات برای ارزیابی در اختیار داوران قرار گرفت تا با معیارهای میزان اثرگذاری فعالیت؛ گستره خدمت؛ نوآوری و خلاقیت؛ استمرار و تداوم خدمت؛ اولویت و ضرورت خدمت مورد ارزیابی و داوری قرار گیرند. پس از دو مرحله داوری در نهایت هریک ازداوران ۱۰ طرح برتر خود را اعلام کردند. برای جمع‌بندی نهایی و اجماع بر ده نفر برگزیده، جلسه‌ای با حضور مجازی داوران محترم در ۲۹ فروردین ماه برگزار شد و ده اثر برتر هر یک از داوران به نمایش گذاشته شد. پس از بحث و تبادل نظر بین داوران در نهایت ۱۰ اثر منتخب کلیه داوران مشخص شد.

در ۲۱ اردیبهشت ماه فرصتی به صورت مجازی در اختیار برگزیدگان قرار گرفت تا به ارائه آثار خود بپردازند و در نهایت نفرات اول تا سوم بر اساس ۵۰درصد امتیاز داوران و ۵۰درصد امتیاز تخصیص یافته توسط اعضای پیوسته انجمن انتخاب شدند.

با عنایت به نزدیکی امتیازها با مشورت دبیرخانه جایزه تصمیم بر آن شد تا از ۶ نفر تقدیر شود.

در خاتمه ضمن تبریک و ابراز خرسندی از برگزاری شایسته نخستین دوره جایزه ملی خدمات برون کتابخانه‌ای هیات داوران از همه کتابداران عزیزی که در این جایزه ملی مشارکت فعال داشتند و آثار ارزشمندی ارائه نمودند تشکر می کند و امیدوار است از این آثار در برنامه ریزی های بلند مدت نهاد به شکل شایسته ای استفاده شود.

هیات داوران جایزه خدمات ملی برون کتابخانه ای:

دکتر عصمت مؤمنی (عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی)؛

دکتر منصور کوهی رستمی (رئیس هیئت‌مدیرهٔ انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران)؛

سید علی کاشفی خوانساری (فعال فرهنگی)؛

یوسف عابدی (رئیس گروه برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور)

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 10 =