پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹

در هفتمین پنل همایش بین‌المللی طراحی و توسعه کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها؛ تجربه ها و ایده‌ها مطرح شد؛

بازنگری در خدمات کتابخانه عمومی در دنیای پس از کرونا

پنل هفتم

هفتمین پنل همایش بین‌المللی طراحی و توسعه کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها؛ تجربه ها و ایده‌ها روز صبح چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه برگزار ‌شد. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، در این نشست «آن گولدینگ»، استاد مدیریت اطلاعات دانشگاه ویکتوریا ولینگتون نیوزیلند؛ محمد ابویی اردکان، دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران؛ «ویکی مک‌دونالد»، مدیر اجرایی کتابخانه ایالتی کوئینزلند استرالیا؛ «جان ریچاردز» از استرالیا، فیضه بشیر، استادیار و رئیس گروه علوم کتابداری کالج تحصیلات تکمیلی دولتی برای زنان لاهور پاکستان و آمارا مالک سخنرانی کردند.
در ابتدای این نشست آن گولدینگ به ارزیابی خدمات کتابخانه های عمومی و تحولات پرداخت و بیان کرد: داستان‌سرایی کمک بسیاری به فرآیندها و طرح دیجیتال می‌کند و از آن برای شواهدسازی استفاده کنیم و با دستیابی به اطلاعات و داده‌ها در جهت ارائه خدمات مورد نظر به کاربر، تصمیمات آگاهانه بهتر، نتایج و ارزیابی بهتری از آن داشته باشیم. 
وی اظهار کرد: در حقیقت در داستان‌سرایی تمرکز و توجه خود را از مصرف‌دهنده به ارائه خدمت منتقل کنیم که این اقدام موجب می‌شود تا قدم‌های بعدی محکم و با ثبات‌تر برداشته شود. 
گولدینگ به سه هدف اصلی قضاوت، بهبودبخشی و تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد و افزود: یک کتابدار در هنگام جمع‌آوری اطلاعات باید در مورد داده‌های جدید اندیشه بسیاری داشته باشد تا بتواند در خصوص آنها تصمیم هوشمندانه‌ای بگیرد. 
وی همچنین به نتایج ارزیابی سیستماتیک اشاره و بیان کرد: این نتایج می‌تواند به ما بگوید که در کدام گروه‌های هدف می‌توانیم  بهبودها را قوّت دهیم و به دانش خود بیافزایم.
او ادامه داد: باتوجه به پیشرفت‌های عظیمی که طی ۱۵ ساله گذشته در کتابخانه‌های عمومی ایجاد شده است در هنگام ارزیابی سیستماتیک این سؤال مطرح می‌شود که چرا ارزیابی‌ها را انجام می‌دهیم و آیا این اقدام منجر به پیشرفت می‌شود. 
گولدینگ اضافه کرد: در طی سالیان متعدد مطالعات زیادی در عرصه بین‌الملل انجام شده که چگونه ارزش کتابخانه‌های عمومی را بسنجیم.
وی ابراز کرد: در کتابخانه‌ها می‌توانیم ورودی‌ها را اندازه‌گیری کنیم ممکن است تا حدودی این اقدام سخت باشد اما جمع‌آوری این داده‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند در ارائه خدمات مثمر ثمر باشند و کارکنان از دیدن نتیجه کار خود انگیزه بیشتری بگیرند.
او یادآور شد: آنچه که اهمیت دارد، این است که خروجی برای مخاطبین چه میزان است و این میزان خروجی تا چه حد مفید باشد. 
گودلینگ گفت: تلاش ما این است که جامعه نیوزلند را بررسی کنیم که کتابخانه‌ها از جنبه کیفی چه تاثیری در زندگی افراد جامعه داشته‌اند.
او اضافه کرد: تک تک افراد در این رهیافت برای ما اهمیت دارند و با دانستن اطلاعات به یک اثبات می‌رسیم که آیا به هدف خود رسیده‌ایم و به پاسخ این سوالات که آیا به برنامه اصلی و دستاورد خود رسیده‌ایم و دلیل موفقیت ما چه بوده است و باید در خصوص آن بیاندیشیم.
طراحی خدمات انسان‌محور در کتابخانه‌های عمومی عنوان ارایه محمد ابویی اردکان بود که در اولین نشست تخصصی روز دوم همایش بین‌المللی طراحی و توسعه کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها؛ تجربه ها و ایده‌ها بیان شد.
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران که پژوهشی با عنوان «طراحی خدمات انسان محور در کتابخانه‌های عمومی» دارد، گفت: امروزه فضاهای فرهنگی برای افراد جذاب است که خدمات را در خود قرار می‌دهند.
ابویی اردکان، ادامه داد: امروزه اپلیکیشن‌هایی که در اختیار افراد است به طراحی آن بستگی دارد. به طور معمول طراحی یک اپلیکیشن در جذب مخاطب اهمیت دارد. در تعاریف جدید دیزاین بر اساس نظر «تیم براین» طراحی عبارت از انسان در کانون توجه از راه نوآوری است. 
وی سپس این مقدمه را به موضوع کتابخانه پیوند داد و تصریح کرد: در سازمان‌ها(اینجا کتابخانه‌های عمومی) به طور معمول یک موضوع از پیش تعریف شده است. نیازهای انسانی در دیزاین کانون توجه است و افراد باید تجربه‌های لذت‌بخش داشته باشند. مهمترین رمز موفقیت با تجربه‌های لذت‌بخش به محیط خدمات باز می‌گردند.
به گفته ابویی، برای اینکه یک محیط لذت‌بخش را در کتابخانه‌ها فراهم کنیم ۵ نوع فاصله را باید کاهش دهیم. اولین فاصله فیزیکال است. به کمک آموزش‌های مجازی این فاصله کاهش می‌یابد و تجربه‌های جالبی ایجاد می‌کند.
فاصله‌های اقتصادی یکی دیگر از فاکتورهایی بود که ابویی به آن اشاره کرد و افزود: یکی از نمونه‌های این فاصله، اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیک است که تجربه لذت‌بخش از کتابخوانی به این وسیله فراهم می‌شود. اما سومین فاصله شناختی است. در این فاصله فرد با واقعیتی که در پیرامون درک می‌کند با آنچه در اصل است متفاوت است. 
به گفته رییس گروه پژوهشی مدیریت راهبردی و عملکرد «راچونه» که یک استارت آپ است، در فاصله رفتاری تجربه باغ کتاب تهران بهترین نمونه است که همه این تجربه‌ها را فرد در یک محیط به دست می‌آورد. آخرین فاصله که حساس است فاصله عاطفی است. به طور معمول در یک کتابخانه فکر می‌کنیم که باید یک کتاب امانت بگیریم و در نهایت آنرا بخوانیم و برگردانیم اما در سرویس های آینده می‌توان فاصله را با واسطه به حداقل رساند.
بازنگری خدمات کتابخانه عمومی در دنیای پس از کرونا از دیگر موضوعات مطرح شده در همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی بود و ویکی مک‌دونالد در خصوص آن گفت: در دنیای امروز اجرای برنامه استراتژیک به ما کمک می‌کند تا قدم‌های مثبتی را برداریم. 
وی افزود: در یک برنامه استراتژیک یکی از هدف‌ها توزیع چشم‌اندازها است و ما می‌خواهیم دانش و خلاقیت را به مردم یاد و تصویری از آینده خلاق را به مردم نشان دهیم. 
مک‌دونالد گفت: این موضوع بسیار مهم است در کتابخانه‌ای که در آن فعالیت‌های خلاقانه‌ای انجام می‌شود از آن پاسخ مثبت هم دریافت کنیم. همچنین بر فرصت‌ها، دستورالعمل‌ها و نتایجی که می‌تواند برای ما مفید باشد متمرکز شویم. 
او ادامه داد: یکی از موارد مهم در برنامه‌ریزی استراتژیک اینست که چه مواردی می‌تواند به ما کمک کند و چه مواردی به عنوان منابع برای ما اهمیت دارند.
ویکی مک‌دونالد اضافه کرد: باتوجه به گسترش تکنولوژی، باید این اطلاعات در خصوص میزان دسترسی کاربران به فضای آنلاین و فضای حضور فیزیکی جهت ارائه خدمات بهتر واکاوی شود. 
وی همچنین خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی استراتژیک یک ابزار مناسب جهت دستیابی به اهداف است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 1 =