پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱

در نهمین پنل همایش طراحی و توسعه کتابخانه‌های عمومی عنوان شد؛

عصر تحقیقات کتابخانه‌ای به پایان رسیده است

پنل نهم

دانشیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه اصفهان در پایان نشست های تخصصی همایش طراحی و توسعه کتابخانه‌های عمومی به میزبانی شیراز اعلام کرد: عصر تحقیقات کتابخانه‌ای به پایان رسیده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، محمدرضا قانع، رییس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران شاخه جنوب رییس پنل پایانی همایش بین‌المللی طراحی و توسعه کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها؛ تجربه ها و ایده‌ها که عصر چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه جاری برگزار شد.
در این نشست که با حضور بو اسکات، دانشیار علوم فرهنگی دانشگاه لینئوس سوئد؛ مهرداد چشمه‌سهرابی، دانشیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه اصفهان؛ رضا محمدکاظمی، دانشیار کارآفرینی دانشگاه تهران؛ مریم چهرقانی، ماریا مک کاولی، رئیس منتخب انجمن کتابخانه‌های عمومی و مدیر کتابخانه‌های عمومی کمبریج؛ لسا پلایو لوزادا، رئیس منتخب انجمن کتابداری آمریکا و مصطفی آهنگر برگزار شد، 
در ابتدای این نشست بو اسکات، دانشیار علوم فرهنگی دانشگاه لینئوس سوئد به مهارت های انتشار دیجیتال در کتابخانه های عمومی اشاره کرد و به دانمارک دیجیتال پرداخت و گفت: کشور فوق بعنوان کشور پیشرو تکنولوژی در اروپا شناخته می شود.
وی افزود: آخرین دستاوردهایی که داشتیم کمپین هایی بود که به ارایه خدمات می پردازد. با استفاده از دیجیتال سازی و همچنین نرم افزارهای خدمات رسان به ارایه برنامه می پردازیم.
اسکات به گستردگی تکنولوژی در کشور دانمارک اشاره کرد و گفت: در تلاشیم که کسانی که می توانند به کسانی که امکان استفاده از امکانات دیجیتالی ندارند، کمک کنند. خدمات کتتبخانه های عمومی در جهت همسان و منسجم حرکت می کنند و انگیزه بخشیدن به شهروندان است. چشم‌انداز ما حمایت از شهروندان در دست یافتن به آرزوهایشان است. 
به گفته دانشیار علوم فرهنگی دانشگاه لینئوس سوئد، کتابخانه های عمومی در تلاش هستند بتوانند دید بازتری در شبکه بوجود بیاورند و به شهروندان آموزش بدهند. در کشور دانمارک کتابخانه در سیستم رسمی وجود ندارد. 
وی به علوم انسانی دیجیتالی اشاره کرد و گفت: در کتابخانه‌های دانمارک فعالیت‌های آکادمیک انجام نمی شود و صرفا به دانشگاه‌ها ارتباط دارد. کتابخانه های عمومی توزیع داده ها، اطلاعات و دانش و فرهنگ را برعهده دارند. 
یکی دیگر از مواردی که اسکات به آن اشاره کرد تعامل دیجیتالی بود که در کتابخانه های دانمارک مورد نظر قرار گرفته است. ما به فعالیت های بازاریابی هم نیاز داریم البته تمامی کارمندان کتابخانه ها این موضوع را درک نمی کنند و نیاز دارد روی آن کار شود.
وی استفاده از خدمات کتابخانه‌های عمومی را نیازمند سادگی دانست و گفت: باید یکپارچگی در خدمات را ببینیم.
در این همایش همچنین مهرداد چشمه‌سهرابی، دکترای علوم و ارتباطات از اصفهان موضوع طراحی خدمات خلاقانه و نوآورانه در کتابخانه‌های عمومی با استفاده از تکنیک‌های داده کاوی و کلمات پرسشی را ارائه کرد. 
وی اظهار کرد: بسیاری از افراد هنوز برای انجام تحقیقات به کتابخانه ها روی می آوردند اما اکنون عصر تحقیقات کتابخانه‌ای به پایان رسیده است و تحقیقات به صورت مجازی و رومیزی انجام می‌شود. 
چشمه‌سهرابی با بیان اینکه این یک جریان است که به تازگی آغاز شده است، گفت: کتابخانه‌های ما در حال حرکت به سوی فضای مجازی است و ما باید این واقعیت را بپذیریم و راهی جزء بازنگری در این حوزه نداریم. لذا در این راه بهره‌گیری از دو روش تکنیک چیستی داده کاوی و روش‌ها و تکنیک‌های داده کاوی پیشنهاد می‌شود.
کتابداران در هر کتابخانه، تصویر و ارزش موجود از آن را می‌سازند

در این همایش همچنین موضوع بررسی روش‌های ترویج و بازاریابی خدمات کتابخانه‌های عمومی توسط رضا محمدکاظمی ارائه شد. 
وی معتقد است: کتابخانه‌ها به عنوان گنجینه و انبار دانش می‌باشند. 
محمدکاظمی همچنین به ضرورت نیاز بازاریابی در کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: این فضا یک نهاد اجتماعی است و هر گونه افزایش خدمات می تواند به افزایش رضایت کاربر منجر شود. 
او اضافه کرد : کتابداران و کتابخانه داران در حال تلاش برای پیدا کردن روش های متناسب جهت پاسخ دادن به نیازهای مهم و به روز مراجعین اعم از دانش آموزان، دانشجویان و پژوهشگران برای رسیدن به اهداف خود و پاسخگویی به نیازهای کاربران بالقوه هستند. 
وی افزود: کتابداران در هر کتابخانه، تصویر و ارزش موجود از آن را می سازند. لذا مقررات محدود بودجه و ظهور تکنولوژی جدید و کاربرد آن در کتابخانه ها چشم انداز نوینی را جهت بازاریابی منابع کتابخانه، محصولات و خدمات آن فراهم نموده اند و در صورتی که کتابخانه ها و متخصصان ذیربط نتوانند از فرصت های موجود استفاده نمایند، تاجران و متخصصان فناوری از فرصت ها استفاده خواهند کرد.
همچنین در پایان این نشست ماریا مک‌کاولی، رئیس منتخب انجمن کتابخانه‌های عمومی و مدیر کتابخانه‌های عمومی کمبریج درباره «روندها در کتابخانه‌های عمومی آمریکا و اهمیت انجمن‌ها و شبکه‌ها در توسعه حرفه‌ای به ارایه پرداخت.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 0 =