پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴

در حاشیه اختتامیه همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی انجام شد؛

بازدید معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابخانه تاریخی حافظیه شیراز

بازديد فرشاد مهدي پور از كتابخانه حافظيه (3).jpeg

فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اختتامیه همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی از کتابخانه حافظیه شیراز بازدید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، فرشاد مهدی پور که برای حضور در مراسم اختتامیه همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی به شیراز سفر کرده بود، از کتابخانه حافظیه شیراز بازدید کرد. در این بازدید که مهدی رمضانی دبیرکل نهاد وی را همراهی می‌کرد، حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، محمداحمدوند معاون اداری و مالی، عباس نعمتی سرپرست اداره کل امور مجلس و استان‌ها، مهدی توکلیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین ‌الملل، هادی آشتیانی مدیرکل امور فرهنگی و ترویج کتابخوانی، اصغر گودرزی مدیرکل توسعه کتابخانه ها و مشارکت های نهاد و روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس حضور داشتند.

کتابخانه حافظیه شیراز که یکی از مراکز بزرگ حافظ شناسی و جزء قدیمی ترین کتابخانه‌های شیراز است، در سال ۱۳۲۹ به دستور اداره کل فرهنگ فارس در مقبره قاسم خان والی که از بناهای کریم خان زند است ایجاد و تعدادی از کتاب های کتابخانه ملی فارس به این مکان منتقل شد.

در سال ۱۳۴۹ بانو دکتر صورتگر به مناسبت اینکه مرحوم دکتر لطفعلی صورتگر در جوار آرامگاه حافظ مدفون شده بود تعداد ۷۰۰ جلد کتاب آن مرحوم را به کتابخانه حافظیه اهداء کرد. در سال ۱۳۵۰  محمدکاظمی شیرازی (فرزند آیت الله شیخ محمد کاظم شیرازی مجتهد و مرجع تقلید) که علاقه وافری به کتاب داشت همه کتاب های کتابخانه خود را با قفسه ها و مبل و اثاثیه آن به کتابخانه حافظیه اهداء کرد. کتب اهدائی مرحوم کاظمی که متجاوز از ۵ هزار جلد است شامل کتب فارسی و عربی و انگلیسی و روسی است. در میان این کتب کتابهای بسیار نفیس و ارزنده ای وجود دارد که علاوه بر بهای معنوی آن ها ارزش مادی آن ها نیز زیاد است.
در سال ۱۳۵۵ هزار و بیست جلد از کتاب های مرحوم لطفعلی معدل به کتابخانه حافظیه هدیه شد. در همین سال ۵۰۰ جلد کتاب از کتابخانه تخت جمشید به کتابخانه حافظیه منتقل شد. همچنین مرحوم ابوالحسن ورزی مجموعه ای نفیس از کتابخانه شخصی اش را به این کتابخانه اهداء کرد. د

در حال حاضر این کتابخانه با داشتن قریب به ۱۷۰۰۰ جلد کتاب با ارزش به صورت کتابخانه مهمی در آمده است که شاید در فارس کم نظیر باشد. این کتابخانه دارای یک مخزن اصلی، بخش مرجع دربردارنده کتب مرجع و حافظ شناسی، بخش غنی عربی شامل کتب تاریخی، مذهبی و ارزشمند به زبان عربی که اغلب چاپ بیروت است. بخش سعدی شناسی این کتابخانه نیز شامل کتب نفیس سعدی شیرازی و بوستان و گلستان وی در چاپ‌ها، نسخه ها و شرح های مختلف و با ارزشی است. 

بازدید معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابخانه تاریخی حافظیه شیراز

بازدید معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابخانه تاریخی حافظیه شیراز

بازدید معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابخانه تاریخی حافظیه شیراز

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 1 =