سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی شریف:

کتابخوانی از فرایض مؤکد در اسلام و بخش اصلی زندگی انسان است

نماينده دفتر رهبري در دانشگاه صنعتي شريف

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی شریف گفت: کتابخوانی و مطالعه از فرایض مؤکد در دین مبین اسلام، قرآن کریم، احادیث و گفتار بزرگان دانش است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی همدان، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله‌تعالی) در دانشگاه صنعتی شریف، اظهار کرد: مطالعه و کتابخوانی در دین اسلام دارای جایگاه رفیعی است؛ تا جایی که معجزه پیامبر اکرم(ص) از نوع کتاب است و اولین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل‌شده نیز با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم، توأم شده است.

وی تفکر و اندیشه را از نتایج مطالعه دانست و با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) درباره اهمیت تفکر و مطالعه، افزود: رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «یک ساعت تفکر از ۷۰ سال عبادت بهتر است.» این تأکید، دلالت بر اهمیت اندیشه و تفکر دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمی، تولد اسلام را تولد کتاب دانست و عنوان کرد: وجود بیش از ۲۰ کاتب در صدر اسلام، نشان‌دهنده اهمیت بالای کتاب و کتابخوانی بوده و در سیره پیشوایان دین نیز به مطالعه و کتابخوانی، بسیار سفارش شده؛ لذا مراجعه به متون دینی و فرهنگ مطالعه، بخش اصلی زندگی انسان را تشکیل می‌دهد.

وی بیان کرد: اهمیت کتابخوانی در اسلام به‌اندازه‌ای است که در هدایت، رستگاری و پیشرفت علمی و فرهنگی انسان‌ و جامعه، نقشی بی‌بدیل دارد. رهبر انقلاب نیز توصیه کرده‌اند که هر فردی به هنگام خوابیدن، کتابی در بالای سرخود داشته باشد و با مطالعه کردن به خواب رود؛ این امر حاکی از اهمیت و نقش سازنده کتاب و کتابخوانی در رشد و تعالی فکری و اجتماعی انسان و جامعه است.

وی افزود: کتابخوانی و تحصیل علم و دانش از فرایض مؤکد در دین مبین اسلام، قرآن کریم، احادیث و گفتار بزرگان دانش است؛ به همین دلیل، توجه به بسترسازی‌های لازم و ایجاد مراکز کتابخوانی و کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ مطالعه، امری لازم و ضروری است که باید موردتوجه همه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد.

وی در ادامه در خصوص مطالعه مفید، اذعان کرد: هر متنی شایسته مطالعه نیست؛ چراکه انسان باید توسط مطالعه به اهداف متعالی نزدیک شود و کتابخوانی پراکنده، وی را از هدف اصلی دور می‌کند. در این میان، کتاب‌های فرق ضاله ازجمله کتبی هستند که برای انسان، همانند سم مضر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمی درباره راهکارهای ترویج کتابخوانی و مردمی کردن آن، ضمن ضرورت بررسی دو بخش فرهنگی و اقتصادی در آسیب‌شناسی مطالعه گفت: محدودیت‌های معیشتی خانواده‌ها، یکی از عوامل کم‌توجی آنان به کتاب و حذف آن از سبد خرید خانوار است.

وی تشریح کرد: شرایط جامعه اسلامی باید به‌گونه‌ای باشد که همه خانواده‌ها در یک سطح قرار بگیرند و امکان قرارگیری کتاب به‌عنوان یک ضرورت، در سبد همه خانوارها، فراهم شود.

وی با ارائه پیشنهادی مبنی بر اختصاص یارانه، جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه، گفت: اختصاص یارانه به ناشر، فروشنده یا خریدار کتاب از مواردی است که پس از بررسی کارشناسانه و اجرا، می‌تواند منجر به ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه شود.

رستمی با اشاره به اولویت توسعه بخش فرهنگی نسبت به بخش اقتصادی در ترویج کتابخوانی، افزود: خانواده‌ها باید کتابخوانی را از ضروریات زندگی خود بدانند و تحقق این امر مستلزم فرهنگ‌سازی است.

وی بابیان اینکه «ایجاد فرهنگ مطالعه عمومی با کار و پیگیری مداوم، محقق می‌شود»، گفت: در ترویج فرهنگ کتابخوانی باید همه دستگاه‌ها ازجمله، نظام آموزشی تلاش کنند و با استفاده از ابزارهای ارتباط‌جمعی و رسانه‌های تأثیرگذار در راستای دعوت عمومی به کتابخوانی، قدم بردارند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شریف در پایان با تأکید بر نقش بی‌نظیر کتابداران و کتابخانه‌ها در نهادینه کردن کتابخوانی در جامعه، گفت: کتابخانه‌های گسترده و مجهزی در سطح کشور وجود دارد که در مهجوریت قرار گرفته‌اند و متأسفانه استفاده مناسبی از آن‌ها نمی‌شود.

وی افزود: کتابداران، باغبان بوستان کتاب هستند و حضور مراجعه‌کنندگان باعث دلگرمی آنان و ثمر دهی زحماتشان می‌شود؛ لذا مردم فرهنگ دوست ایران اسلامی، نباید از کتاب غافل شوند.