دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴

در استان البرز برگزار شد؛

آیین تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی

تكريم البرز.

آیین تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی استان البرز با حضور جمعی از کتابداران و مسئولین، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی البرز، مراسم تکریم کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی استان البرز، یکشنبه ۷ آذرماه جاری با حضور عزیز اکبریان و جواد کولیوند، نمایندگان مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا در مجلس شورای اسلامی؛ حجت‌الاسلام فلاح، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی، فرمانداران و ائمه جمعه، روسای حوزه علمیه شهرستان و کتابداران در باشگاه میلاد شهرداری کرج برگزار شد.

در این مراسم، کولیوند، نماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا با اشاره به اهمیت کتاب و کتابداری تصریح کرد: وجود رشته کتابداری در دانشگاه‌ها حاکی از نقش مهم این سرفصل در مقوله کتاب و کتابخوانی است.

وی با اشاره به ضرورت آگاهی جامع کتابداران از علوم روز، افزود: مسئولیت کتابداران، بزرگ، حساس و همه‌جانبه است و یک کتابدار باید با اشراف به آخرین کتاب‌های روز در سرفصل‌های مختلف، کتابخوانان را به نحوی مطلوب، راهنمایی کند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به امر ترویج کتابخوانی در جامعه، ادامه داد: کتابخانه‌ها مراکز فعال فرهنگی و ارکانی مهم در ترویج فرهنگ کتابخوانی بوده و مهد پرورش نخبگان، عالمان و پیشکسوتان به شمار می‌آیند.

در ادامه اکبریان، دیگر نماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا با اشاره به اهمیت قرارگیری کتاب در اولویت نخست جامعه و تأثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی، گفت: ما نباید به کتاب به‌عنوان وسیله نگاه کنیم، بلکه کتاب دوستی است که تجارب مختلف را در اختیار ما می‌گذارد.

رئیس کمسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، پیشرفت و آبادانی کشور را درگرو اهمیت دادن به پژوهش و مطالعه دانست و تصریح کرد: توسعه و گسترش کمی و کیفی مطالعه کتاب باید در دستور کار همه اقشار جامعه قرارگرفته و همه مردم باید از مزایای مطالعه مفید بهره‌مند شوند.

وی با تأکید بر تأثیر کم‌سوادی جامعه در پذیرش تهاجم فرهنگی، گفت: با بالا بردن سرانه مطالعه و فرهنگ مردم یک کشور، می‌توان جلوی هجمه‌های فرهنگی را گرفت و ناهنجاری‌ها را به هنجار تبدیل کرد.

اکبریان اضافه کرد: کتابداران، کتاب‌ها را با دستان پرمهر خود به کتابخوانان می‌دهند و عاملی مهم در تشویق و حضور اقشار مختلف در کتابخانه‌ها به‌شمار می‌آیند.

قنبر زمانی، معاون استاندار و فرماندار ویژه کرج نیز در این مراسم با اشاره به وضعیت نامطلوب سرانه مطالعه در کشور، عنوان کرد: ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه، موجب ایجاد اثرات مستقیم و غیرمستقیم در ارتقاء فرهنگ در ابعاد مختلف و پیشگیری از انواع تخلف، جرم و بزه است.

وی، ترویج فرهنگ مطالعه و تقویت رکن فرهنگ جامعه را وظیفه همه نهادها دانست و اظهار کرد: همه ما به‌ویژه کتابداران و اصحاب رسانه در برابر ایجاد تغییرات مثبت در جامعه مسئول هستیم و باید برای بهبود شرایط فرهنگی جامعه تلاش کنیم.

در بخش دیگری از این برنامه، حجت‌الاسلام فلاح مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز، ضمن تقدیر از خادمین کتاب و کتابخوانی با ارائه گزارشی از عملکرد کتابخانه‌های عمومی استان البرز گفت: ۴۳ باب کتابخانه عمومی در این استان دایر است و بیش از ۱۲ هزار نفر از مردم البرز در ۲۴ آبان ماه جاری به‌صورت رایگان به عضویت کتابخانه‌های عمومی استان درآمدند.

فلاح بااشاره به ارتقاء خدمات کتابخانه‌های عمومی در دوره جدید مدیریتی، گفت: بهترین مشاورین و روانشناسان با مدارک تخصصی در بخش‌های مختلف همچون مرجع بومی، کودک و پژوهشی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های البرز با اعلام حمایت از نویسندگان بومی و خرید کتاب‌های آن‌ها در این استان گفت: در حوزه کتابخوانی و مطالعه با توجه به وجود بخش پژوهشی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از تمامی دانشجویان و دارندگان مدارک کارشناسی ارشد و دکترا برای حمایت از آثارشان، استقبال می‌کنیم.

فلاح با اشاره به وجود ۶۸ باب کتابخانه عمومی در استان البرز گفت: ۴۳ کتابخانه باب از این کتابخانه‌ها، نهادی هستند و تقویت زیرساخت‌های آن‌ها نیازمند تلاش مسئولین و کمک‌های خیرین استان است.

 گفتنی است؛ تقدیر از کتابخانه‌ها، کتابداران و اعضای برتر، همچنین نویسندگان برجسته استان، پایان‌بخش این برنامه بود.