سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶

به کوشش اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار:

نشست کتاب‌خوان ویژه شعر و ادبیات فارسی برگزار شد

كتاب‌خوان شعر و ادبيات شهرستان بهار

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار از برگزاری نشست کتاب‌خوان ویژه «شعر و ادبیات فارسی» خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی همدان، مهدی خوش‌خوان رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار از برگزاری نشست کتاب‌خوان ویژه «شعر و ادبیات فارسی» در راستای برگزاری سلسه نشست‌های کتاب‌خوان و اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده‌شده خبر داد.

این نشست که با حضور محمدرضا شفیعی بخشدار مرکزی بهار؛ حسن عرفانی مقدم، معاون مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان و جمعی از روسای ادارات، نویسندگان، شعرای بومی، فعالین فرهنگی و کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان در کانون میعاد شهرستان بهار برگزار شد، پنج عنوان کتاب به شرح زیر را با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشت:

«راهنمای ادبیات فارسی معاصر» نوشته سیروس شمیسا/ معرفی توسط: مریم عباسی(کارشناس ارشد ادبیات و عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر بهار)

این کتاب گزیده‌ای از اشعار پنج شاعر معاصر شامل: نیما یوشیج، فروغ فرخزاد، اخوان ثالث، سپهری و شاملو است. بررسی تاریخچه‌ شعر نو و ارائه مباحثی از نگاه تاریخ ادبیات در آغاز کتاب از بخش‌های دیگر این اثر است.

«روییدن از رویاها» نوشته محمد خلیلی/ معرفی توسط: محمد صفایی(استاد زبان و ادبیات فارسی)

این کتاب، مجموعه‌ای از شعرهای کوتاه محمد خلیلی، شاعر بومی شهرستان بهار است که مشتمل بر اشعاری پیرامون حس وطن‌پرستی بوده و توسط انتشارات ابتکار نو در سال ۱۳۸۹ به چاپ رسیده است.

«چشمه در کوه» نوشته محمود محمدی/ معرفی توسط: نویسنده اثر(کارشناس ارشد ادبیات)

این کتاب با بهره‌گیری از داستان‌های عاطفی شاهنامه، کوشیده است تا هنر فردوسی در خلق داستان‌های عاطفی را در کنار اشعار حماسی به تصویر کشیده و شاهنامه را از این بعد، موردنقد و بررسی قرار دهد. این اثر، ذهن مخاطب را به توجه بیشتر و بهتر به اشعار عاطفی شاهنامه مانند: داستان بیژن و منیژه و سیاوش، معطوف می‌کند.

«داستان دگردیسی روند دگرگونی‌های شعر نیما یوشیج» نوشته: سعید حمیدیان/ معرفی توسط: مرضیه سهرابی(استاد زبان و ادبیات فارسی)

نویسنده در این کتاب، شعر نیما یوشیج را از سه منظر کلی رمانتیسم، رئالیسم و سمبولیسم نقد و بررسی کرده و سیر تحولی نیما را در چند خط یا خصیصه کلی، از آغاز تا پایان هریک، دنبال کرده است.

«سیلنامه همدان» نوشته: جواد حسینقلی‌پور/ معرفی توسط: نویسنده اثر(کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی)

کتاب سیلنامه همدان، منظومه‌ای است به زبان ترکی که به وقوع سیلی در همدان و روستاهای اطراف می‌پردازد. این متن شیرین و جالب، گذشته از بیان یک واقعه تاریخی، سندی ارزشمند از وضعیت فکری، فرهنگی و اجتماعی شهر همدان و حومه آن و اطلاعاتی ارزشمند از اسامی افراد و اماکن در ۱۵۰ سال پیش است.