چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲

برنامه‌های متنوع کتابخانه مرکزی همدان برای جذب اقشار مختلف

برنامه هاي كتابخانه مركزي همدان

رئیس کتابخانه مرکزی همدان از برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی در راستای جذب اقشار مختلف جامعه به کتاب، کتابخوانی و کتابخانه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی همدان، سیده منصوره حسینی‌شعار، رئیس کتابخانه مرکزی همدان با اشاره به ضرورت پاسخگویی کتابخانه‌های عمومی به همه اقشار جامعه گفت: جلسه نقد کتاب «شما که غریبه نیستید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی و جمع‌خوانی کتاب «صوفی و چراغ جادو» با حضور اعضای نوجوان کتابخانه و نویسندگان استانی از برنامه‌های متنوع این کتابخانه در ماه گذشته بود.

وی افزود: برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان در کتابخانه مرکزی و مدارس شهرستان و معرفی کتاب‌های خوانده‌شده توسط اعضا و دانش‌آموزان از دیگر فعالیت‌های این کتابخانه عمومی در ماه گذشته بود.

حسینی شعار ادامه داد: «مدرسه در کتابخانه» عنوان برنامه دیگری بود که در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی در چهار زنگ برگزار شد.

وی افزود: زنگ اول این برنامه مفرح فرهنگی شامل معرفی خدمات و منابع اطلاعاتی ویژه نابینایان، شیوه جانمایی منابع بریل و آرشیوسازی منابع صوتی و الکترونیکی بود. زنگ دوم این برنامه به معرفی جدیدترین سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای ویژه نابینایان و کم‌بینایان اختصاص داشت. زنگ سوم شامل برگزاری نشست کتاب‌خوان ویژه کودکان و نوجوانان بود و زنگ آخر نیز به برگزاری مسابقه تندخوانی خط بریل و جمله‌سازی با کتاب اختصاص داشت.

رئیس کتابخانه مرکزی همدان با تأکید بر اهمیت برگزاری برنامه‌هایی برای نابینایان به عنوان قشری فعال در جامعه، تصریح کرد: نقد و جمع‌خوانی کتاب مجموعه اشعار سید حمیدرضا برقعی (شاعر آئینی جوان کشور) با حضور تعدادی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته ادبیات در بخش نابینایان از دیگر برنامه‌های این بخش بود.

وی اضافه کرد: بازدید مقاطع مختلف مدارس، حوزه علمیه، کارکنان ادارات دولتی و برگزاری کارگاه آموزشی استفاده از نرم‌افزار سامان و جستجو در منابع برای کارکنان، دانشجویان، دانش‌آموزان و معرفی پایگاه‌های اطلاعاتی نیز بخشی از برنامه‌های متعدد فرهنگی این کتابخانه در ماه گذشته را به خود اختصاص داد.

حسینی‌شعار، تأکید کرد: برگزاری برنامه‌های پویا و جذاب در محیط کتابخانه در گرایش به مطالعه و شکوفایی استعداد و افزایش آگاهی در کودکان مؤثر خواهد بود و به همین منظور بخش کودک کتابخانه مرکزی، میزبان بیش از ۳۰ گروه بازدید از مدارس و مهدهای مختلف استان در ماه گذشته بود.

وی ادامه داد: ازجمله برنامه‌های فرهنگی اجراشده برای این گروه‌ها، بازدید و آشنایی با بخش‌های مختلف کتابخانه، معرفی خدمات متنوع کتابخانه و آشنایی با نحوه بهره‌گیری از این خدمات، تبلیغ عضویت در کتابخانه، توزیع بسته‌های فرهنگی و همچنین برگزاری برنامه قصه‌گویی و مسابقه نقاشی برای کودکان بود.