چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸

جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان البرز برگزار شد

جلسه انجمن البرز

هجدهمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان البرز با حضور جمعی از مسئولان استانی، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی البرز، هجدهمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان، هم‌زمان با ۲۲ آذرماه سال‌جاری با حضور سید حمید طهائی، استاندار البرز؛ فتح‌الله حقیقی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری؛ ذبیح‌الله قائمی، رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و بودجه؛ سید محمدحسن موسوی، مشاور عالی استاندار؛ حجت‌الاسلام فلاح، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی البرز؛ سید موسی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز و جمعی از مسئولین در سالن اجتماعات استانداری البرز برگزار شد.

در ابتدا این جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به مصوبات جلسه قبل به ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان با موضوع تعداد کتابخانه‌ها، زیربنا، منابع، عضو، امانت و جایگاه استان در سطح کشور پرداخت.

 در ادامه، سید حمید طهائی استاندار البرز باتأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و ترویج کتاب و کتابخوانی در استان گفت: انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در حال‌حاضر، تصویری جامع از وضعیت کتابخانه‌ها و سرانه‌های آن در البرز دارد و تمام تلاش خود را برای توسعه فضای کتابخانه‌ای به‌کار گرفته است.

وی ضمن اشاره به پیگیری مسئولین برای تخصیص قطعه زمینی به ‌منظور احداث کتابخانه مرکزی و لزوم تأسیس و تأمین زیرساخت‌های مطالعه در استان افزود: تحقق سهم نیم درصدی بودجه شهرداری‌ها جهت توسعه سرانه‌های فرهنگی در شهرها از اقداماتی است که چراغ کتابخانه‌های عمومی را در نقاط مختلف روشن نگه می‌دارد. تشویق خیرین برای ترویج امر کتابخوانی نیز از برنامه‌های این انجمن برای گسترش کتابخوانی در استان به‌شمار می‌رود.

استاندار البرز همچنین با اشاره به گسترش محافل کتابخوانی در دنیا با سبک و سیاقی جدید، گفت: ایران اسلامی با قدمت تاریخی خود، همواره مبنای مطالعه و علم و دانش بوده است. در نزدیک‌ترین اعصار تاریخی این سرزمین نیز شاهد شکل‌گیری محافلی مانند: شاهنامه‌خوانی و شمایل‌خوانی بوده‌ایم که مصداق همین گردهمایی‌های امروزی در فضاهای مجازی است و تنها شیوه و سبک آن تفاوت یافته است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به فضاهای روشنفکری مبتنی بر دانش در جامعه افزود: در آن دوران، راه‌های ارتباط مردم در تعامل با همین محافل ادبی و... گسترش پیدا می‌کرده است و امروزه با بهره‌گیری از شیوه‌های جدید، شاهد شکل‌گیری کافه کتاب‌ها و محافل ادبی هستیم که می‌تواند نسل جوان را به تازه‌های روز دنیا، تجهیز کند.

وی افزود: تغییر فرهنگ مطالعه از محیط حقیقی به فضای مجازی، موضوعی قابل‌توجه است و برداشتن گام‌هایی برای مطالعه در این فضای نیز با توجه به شرایط امروز، مهم به‌نظر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه «آگاهی نسل نو، مبنای اداره بهتر جامعه در آینده خواهد بود»، افزود: با توسعه فضای مطالعه و گسترش محافل کتابخوانی، جاذبه مطالعه علمی برای نسل جدید، بیشتر خواهد شد و به فراخور آن تصمیمات آتی جامعه نیز با آگاهی بیشتری همراه خواهد بود.

در ادامه، سید محمدحسن موسوی، مشاور عالی استاندار البرز، نیز بابیان اینکه «نبود کتابخانه مرکزی یکی از محرومیت‌های اصلی این استان است»، گفت: باید از خیرین برای ساخت کتابخانه‌های عمومی ‌ و اهدای کتاب در سطح استان البرز، کمک گرفت.

وی افزود: وجود کتابخانه‌های مناسب‌ یکی از مهم‌ترین مسائل استان است، چراکه این مراکز فرهنگی، زمینه‌ای برای رشد جوانان محسوب می‌شود. فعالیت‌های این بخش نیز باید به‌صورت یکپارچه و با همکاری همه دستگاه‌ها انجام شود.

موسوی ادامه داد: می‌توان با ایجاد کتابخانه‌های عمومی در مناطق آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشین در توسعه فرهنگی مردم این مناطق، تأثیر زیادی گذاشت.

حجت‌الاسلام فلاح، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در بخشی از این نشست گفت: در دو سال اخیر، شاهد اجرای بیش از ۹۰درصد از مصوبات این انجمن بوده‌ایم و سایر مصوبات نیز، انشاالله به‌زودی اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه «یک میلیون و ۱۸۰ هزار نفر در کتابخانه‌های استان البرز عضو هستند» افزود: کتابخانه معین مهرشهر با ۸ هزار عضو به دنبال اخذ سند برای ممانعت از تخلیه بوده و این کتابخانه اولین کتابخانه سند دار است که به همت استاندار البرز به سرانجام می‌رسد.

وی اظهار کرد: طالقان با جمعیت قریب به ۲۶ هزار نفر، تنها شهرستان فاقد کتابخانه است و البته در همراهی شهرداری برای اخذ بودجه نیم درصدی از محل درآمد آنها با مشکل مواجه هستیم و بحث سهم نیم درصدی شهرداری ها برای کتابخانه ها در استان البرز و مرکز آن محقق شده است اما برخی از شهرداری‌ها همکاری لازم را ندارد.

در پایان این جلسه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز با معرفی کتاب «حماسه حسینی» نوشته شهید مرتضی مطهری، اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی البرز را به مطالعه این اثر ارزشمند دعوت کرد و گفت: این کتاب که در دو جلد به چاپ رسیده، مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و یادداشت‌های مرتضی مطهری از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۲ است و مطالعه آن، خواننده را ترغیب می‌کند تا سنجش در گفتار را سرلوحه رفتارش قرار دهد.