شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸

در دومین دوره «از تبار قلم» قم مطرح شد؛

اعتلای فرهنگ فصل مشترک تمامی دستگاه های فرهنگی استان قم

از تبار قلم قم

دومین دوره آیین تجلیل از نویسندگان بومی با عنوان «از تبار قلم» در استان قم با تجلیل از محمدعلی رکنی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، به مناسبت روز قلم، دومین دوره ویژه برنامه «از تبار قلم» در استان قم با تقدیر از محمدعلی رکنی ۲۰ تیرماه، با حضور امیرعلی عموزاده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم؛ سرهنگ حسن عبدالرضایی، رئیس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی فرمانده انتظامی قم؛ سرهنگ هادی بادینلو، معاون فرهنگی هنری سپاه قم و جمعی از نویسندگان و فعالان فرهنگی استان در سالن غدیر اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار شد.

در ابتدای این نشست سرپرست کتابخانه های عمومی استان قم ضمن تبریک فرارسیدن روز قلم و عید قربان گفت: مفتخریم که امروز دومین سالگرد تشکیل محافل ادبی نهاد کتابخانه های کشور را با برگزاری رویداد از تبار قلم گرامی می داریم.

وی افزود: محفل ادبی پروین اعتصامی در سال ۱۳۹۹ در استان قم برگزار شد و توانست نقشی بی بدیل در رونق فعالیت های فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان ایفا کند.

عمرانی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های فرهنگی محافل ادبی استان قم گفت: امروز کتابخانه‌های عمومی استان قم با گذر از رویکرد سنتی و معمول خود تبدیل به قطب فعالیت های فرهنگی در محیط پیرامونی خود شده‌اند و برگزاری بیش از ۲۰۰۰ برنامه فرهنگی در سال گذشته و ۷۰۰ برنامه در سه ماهه اول امسال گوشه‌ای از این موفقیت و گواهی بر این مدعا است.

وی همچنین اظهار داشت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور با تشکیل محافل ادبی به دنبال ایجاد حلقه اتصال بین نویسندگان، شاعران و خالقان آثار ماندگار با نسل جدید کتابخوان است. اگر تا دیروز صرفا آثار بزرگان زینت بخش کتابخانه های ما بود، امروز مفتخریم که آثار صاحبان قلم و اندیشه های ماندگار آن ها زینت بخش کتابخانه‌های ما هستند و این اتفاق مهمی است.

اعتلای فرهنگ فصل مشترک تمامی دستگاه های فرهنگی استان قم


وی در ادامه تصریح کرد: جناب آقای رکنی نویسنده ای زبردست و توانا است که آثار و نوشته هایش هر مخاطبی را جذب خود می کند. از جمله معیارهای ما برای این انتخاب، داشتن تعداد تالیفات اثرگذار، شناخته شده بودن و قابل اعتماد بودن در حوزه موضوعی و مورد استقبال بودن آثار نویسنده بود که همه این ویژگی ها در جناب آقای رکنی نمود داشته است.

وی تصریح کرد: همکاری و هم افزایی دستگاه های متولی امر فرهنگی در سطح کشور به صورت عام و در استان قم به صورت خاص، ضامن موفقیت و پیشرفت برنامه های فرهنگی خواهد بود.

عمرانی در پایان گفت: امروز خوشبختانه شاهد حضور فردی دغدغه مند در حوزه فرهنگ به عنوان سکان دار استان قم هستیم و می توانیم شاهد رشد چشمگیر فعالیت های فرهنگی و رسیدن استان قم به جایگاهی که برازنده آن است باشیم؛ چراکه فصل مشترک تمامی دستگاه های فرهنگی استان، اعتلای فرهنگ و قلب همه آن ها ترویج کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری است.

در ادامه محمدرضا جوان آراسته گفت: بسیاری از ما که در فضای ادبیات بوده‌ایم دریافتمان از ادبیات داستانی، ادبیات داستانی وارداتی و وام‌دار فضای فکری متفاوتی است و آن چیزی که از این ادبیات داستانی به ما منتقل شده از جنس دغدغه ها و جهان فکری ما نبوده است.  

وی افزود: ما نباید مستاجر فکری دیگران باشیم و آقای رکنی نویسنده‌ای است که در جهان فکری دیگر مستاجر نیست؛ بلکه صاحب خانه جهان فکری خودش  است؛ یعنی جهان فکری که همه ما در آن زندگی می کنیم و نسبتی با ارزش های دینی و ملی ما دارد و وارداتی است.

اعتلای فرهنگ فصل مشترک تمامی دستگاه های فرهنگی استان قم


نویسنده کتاب «کربلا به روایتی دیگر» در ادامه گفت: آشنایی من با جناب رکنی نه از طریق کتاب های ایشان بلکه در مسیر نویسندگی ایشان بوده است و برای شهر قم افتخار است که چنین نویسنده ای را در خود جای داده است.

جوان آراسته خاطرنشان کرد: در ادبیات داستانی ما گاهی سوژه و مضمون خوب است و فرم و ارائه خوب نیست و به همین دلیل اثر قابل اعتماد نیست؛ به عبارت دیگر حرف ها خوب است اما خوب زده نشده است؛ اما نکته مهم درباره آثار آقای رکنی، ارزشمندی فرم در آثار ایشان است.

این نویسنده و فعال فرهنگی در پایان تاکید کرد: بعد از مدت ها سرافکنده بودن ما در مجامع ادبی، با وجود انبوه داستان هایی که نوشته شده است، کتاب های ایشان به خصوص کتاب «پیامبر بی معجزه» مایه سرافرازی جریان فکری ما در بین ادبیات دوستان بود.

سپس محمدعلی رکنی، نویسنده و منتقد ادبی در این همایش گفت: زمانی که من در ابتدای راه نویسندگی بودم، بزرگی حرفی به من زد و آن این بود که ما باید جهانی حرف بزنیم و به داشته ها، سنت و کتاب و احادیث خودمان ایمان و باور داشته باشیم و من در این مسیر سعی کردم به این نکته پایبند باشم.

نویسنده کتاب «یک لبخند بی انتها» در ادامه افزود: سال ها ما را ترساندند که اگر از معنویت، معجزه و دین صحبت کردید، یعنی دارید شعار می دهید؛ در حالی که ادبیات غرب پر است از وام گرفتن از کتاب مقدس و متاسفانه برخی از ما بلندگوی آن ها شده ایم.

اعتلای فرهنگ فصل مشترک تمامی دستگاه های فرهنگی استان قم


وی در پایان در توصیه ای به نویسندگان جوان، گفت: قبل از آنکه نگران معنا باشیم، باید تکنیک داستان نویسی و ادبیات را یاد بگیریم تا سوژه ها را هدر ندهیم.  مشکلی که بسیاری از نویسندگان با آن روبه رو هستند حلقه مفقوده بین نویسندگان و خوانندگان است که امیدوارم ارگان های فرهنگی همچون نهاد کتابخانه های عمومی بتوانند حلقه واسط بین ما و خوانندگان باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم دیگر سخنران این همایش، گفت: در کتاب وحی یعنی قرآن، تعداد محدودی آیات در مورد فقه، چند آیه در مورد فلسفه است که دستمایه علم فلسفه اسلامی شده است. قریب ۱۵ آیه پیرامون عرفان و حدود ۱۵۰۰ آیه درباره داستان است که در قالب بیش از ۸۰ داستان در قرآن آورده شده است و این نشان از اهمیت داستان و ادبیات داستانی دارد.

اعتلای فرهنگ فصل مشترک تمامی دستگاه های فرهنگی استان قم


وی همچنین افزود: داستان ها ما را از عالم دنیا جدا و به عالم ملکوت هدایت می کنند و داستانی که این کار را نکند ارزش چندانی ندارد.

عموزاده در پایان تاکید کرد: از مجموعه اداره کل کتابخانه های عمومی استان و جناب آقای رکنی و خانواده محترمشان برای برگزاری این برنامه تشکر می کنم و آرزوی موفقیت دارم.

در پایان این همایش، از محمدعلی رکنی و نیره خداداد شهری (مسئول محافل ادبی استان قم) تقدیر شد.

اعتلای فرهنگ فصل مشترک تمامی دستگاه های فرهنگی استان قم

اعتلای فرهنگ فصل مشترک تمامی دستگاه های فرهنگی استان قم

اعتلای فرهنگ فصل مشترک تمامی دستگاه های فرهنگی استان قم

اعتلای فرهنگ فصل مشترک تمامی دستگاه های فرهنگی استان قم

اعتلای فرهنگ فصل مشترک تمامی دستگاه های فرهنگی استان قم

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 8 =