یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷

در نشست «از تبار قلم» قزوین عنوان شد؛

نویسندگان پاسداران تمدن و فرهنگ بومی هستند

از تبار قلم

آیین تجلیل از نویسندگان بومی با عنوان «از تبار قلم» در قزوین برگزار و از «مهدی مردانی» نویسنده ادبیات کودک و نوجوان تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین، به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان، دومین دوره ویژه برنامه «از تبار قلم» با تجلیل از خدمات مهدی مردانی، با حضور فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه های استان؛ محمدحسین فائزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمدرضا امام قلی، رئیس حوزه هنری قزوین؛ ناهید السادات حیاتی، دبیر محافل ادبی استان، اعضای محفل ادبی علامه قزوینی و تعدادی از دوستداران فرهنگ و ادبیات، در سالن کتابخانه علامه رفیعی (قدیمی ترین کتابخانه عمومی قزوین) برگزار شد.

فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه های قزوین در ابتدای این نشست عنوان کرد: نویسندگان پاسداران تمدن و فرهنگ بومی هستند که با قلم رسای خود توانسته اند در حفظ و اعتلای ادبیات و هنر تلاش های ارزشمندی انجام دهند که جای تقدیر دارد.

وی افزود: تجلیل از پیشکسوتان می تواند به کشف و تشویق نسل جدید و کسانی که به تازگی قلم به دست گرفته اند نیز کمک کند و فرصت برابری برای همه علاقه مندان مهیا کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی قزوین تصریح کرد: امروز بهانه ای است تا در این ویژه برنامه از کسانی که قلم به دست گرفتند و این ودیعه الهی را که خداوند به آن سوگند خورده در مسیر تعالی دیگران استفاده کرده اند، تجلیل کنیم.

وی در رابطه با محافل ادبی بیان کرد: محافل ادبی که به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادارات کل استانی تشکیل شده اند، حلقه واسط کتابخانه ها و نویسندگان واهالی شعر و ادب هستند که برنامه های متعدد فرهنگی به همت ایشان و اساتید برجسته در مناسبت های مختلف  برگزار شده و این برنامه ها نقش مهمی در رونق فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی دارند.

محمد بیگی اظهار داشت: امروز افتخار داریم از یکی از چهره های ادبی که آثارش در آسمان بی انتهای فرهنگ و ادب ایران زمین می درخشد و به خاطر غزلهایش شناخته شده و در زمینه شعر کودک و نوجوان، شعر اجتماعی و شعر آیینی قلم فرسایی می کند، تقدیر می کنیم تا نسل جوان نیز قدران این اساتید باشند.

IMG_2550-Medium-.JPG

محمدحسین فائزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در بخش دیگری ز این مراسم توضیحاتی در رابطه با شخصیت و آثار مهدی مردانی ارائه داد و گفت: مردانی از نویسندگانی است که آثاری ارزشمند دارد و از انسان های زلالی است که نوشته ها و اشعار روح نوازش الهام بخش بسیاری از کودکان و نوجوانان برای امید بیشتر به زندگی است.

وی تصریح کرد: مردانی در نوشته های خود، شکل و سیاق منحصر به فردی پیش گرفته و در این شیوه با حساسیت و دقت عمل کرده است.

فائزی ضمن تشکر از نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای راه اندازی برنامه های مفید فرهنگی، اظهار داشت: نوشتن برای مخاطب کودک یک توان و خلوص ویژه می خواهد روح لطیف لازم دارد و در این عرصه باید قدردان هنرمندانی چون مهدی مردانی باشیم که با عشق و علاقه در این عرصه فعالیت می کنند.

مهدی مردانی، شاعر و نویسنده و منتقد ادبی استان گفت: من سعی کرده ام که در آثارم کودکان را با امید انس دهم و از ایجاد ناامیدی در آن ها جلوگیری کنم.  در گذشته پدر و مادرها کودکان را امیدوار بار می آوردند و نسبت به زندگی خوش بین می ساختند؛ زیرا تربیت و آموزه های خانوادگی نقش مهمی در شکل گیری شخصیت افراد در بزرگسالی دارد.

مردانی اضافه کرد: امروزه ادبیات کودک و نوجوان حلقه مفقوده پرورش کودکان و نوجوانان است، من معتقدم اگر کسی بخواهد در این وادی ورود کند، باید خیلی حرفه ای و متخصص باشد و به تخیلات و تفکرات کودکان اهمیت بدهد.

وی گفت: باید به حوزه زبانی کودکان و نوجوانان نزدیک شویم و تفاوت های فرهنگی و فکری بین نسل آن ها را درک کرده و بشناسیم تا آثاری که برای آن ها ارائه می دهیم برای آن ها قابل هضم و ملموس باشد.

شعرخوانی مهدی مردانی و محمد شفیعی فر، بحث و تبادل نظر در رابطه با آثار مهدی مردانی با حضور نویسنده، شعرخوانی و پخش کلیپ از دیگر بخش های این مراسم بود.

این برنامه با تقدیر و اهدای لوح به مهدی مردانی، نویسنده و شاعر؛ بتول نوروزی، مسئول محافل ادبی استان و ناهیدالسادات حیاتی، دبیر محافل ادبی استان قزوین به پایان رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 5 =