یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷

سید احمد میرزاده، شاعر، نویسنده و محقق مشهدی در دومین ویژه برنامه «از تبار قلم» خراسان رضوی:

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

image-20220717134238-6.jpeg

دومین ویژه برنامه «از تبار قلم» به منظور تجلیل از سید احمد میرزاده، شاعر، نویسنده و محقق مشهدی با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، مدیر عامل به نشر وجمعی از شاعران و نویسندگان برجسته در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، دومین ویژه برنامه «از تبار قلم» به منظور تجلیل از سید احمد میرزاده، شاعر، نویسنده و محقق مشهدی با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ حسین سعیدی، مدیرعامل شرکت به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)؛ محمد کاظم کاظمی، شاعر افغانستانی؛ جواد نعیمی، نویسنده و شاعر، عباسعلی سپاهی یونسی، خبرنگار و شاعرو نویسنده حوزه کودک؛ امیر سعادتی، سردبیر روزنامه قدس، خانواده نویسنده  و جمعی دیگر از شاعران و نویسندگان برجسته در مشهد مقدس برگزار شد.

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

حرکت به سمت ایران کتابخوان 

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با بیان حدیثی از حضرت علی(ع) گفت: ایشان می فرمایند «هرکه با کتاب آرامش یابد، هیچ آرامش را از دست نداده است» و در حدیث دیگری می فرمایند «کتاب ها بوستان های دانشمندان اند» این نشان از آن است که اگر کتاب منبع آرامش در فرد است، خالق آن نیز به همان اندازه ارزشمند و گرانبها است. به عبارت ساده تر نویسنده یک اثر، خالق آرامش برای خواننده اثر است.

وی با اشاره به برگزاری دومین دوره از ویژه برنامه «از تبار قلم»، افزود: یکی از اهداف اصلی نهاد کتابخانه های عمومی کشور حرکت به سمت ایران کتابخوان و تلاش برای ایجاد جامعه ای کتابخوان است. ما در مجموعه کتابخانه های عمومی برای پیشرفت و حرکت سریعتر در این مسیر ابتدا باید دغدغه کتاب را داشته باشیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با تاکید بر این امر که باید از همه افرادی که در حوزه کتاب فعالیت می کنند، تقدیر شود، اظهار داشت: این باعث افتخار ما است که در آستانه فرا رسیدن عیدسعید غدیرخم، میزبان سید احمد میرزاده، شاعر، نویسنده و محقق مشهدی هستیم. نویسنده ای که خالق بالغ بر ۲۴ اثر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است و همیشه در تلاش بوده تا با قلم خود درک صحیح و مناسبی از شرایط موجود برای کودکان و نوجوانان به عنوان وفادارترین قشر در هر زمینه ای را فراهم سازد.

وی با اشاره به وجود روحیه لطیف نویسندگان در آثارشان، گفت: سید احمدمیرزاده در جایی گفته است «من کتاب خواندن را به تماشای فیلم، نوشتن را بر صحبت کردن، قدم زدن در طبیعت را به زندگی شهری، کوهنوردی را به فوتبال، صبوری را به شتاب و مادرم را به همه دنیا ترجیح می دهم» و این جلمه به تنهایی سندی مستدل و محکم بر اثبات روحیه لطیف وی است.

علی اکبر سبزیان یکی از مهمترین ویژگی های آثار سید احمد میرزاده را ارادت وی به ساحت اهل بیت (ع) به ویژه حضرت رضا(ع) و حضرت مهدی(عج) عنوان کرد و افزود: توسل همیشگی ایشان به اهل بیت(ع) در خصوص تبیین افکار و سیره زندگی آنان باعث برداشتن گامهای موثری در این حوزه شده است.

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

در ادامه محمدکاظم کاظمی، شاعر افغانستانی ضمن خوانش سروده ای از خود، گفت: اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینکه انسان تنها باید وارد یک حوزه به صورت تخصصی شود، اما سید احمد میرزاده با فعالیت خود در چندین حوزه توانسته است، این نظریه را به چالش بکشد. هم افزایی توانمندی های ایشان در حوزه های مختلف باعث رقم خوردن رویدادهای موثر و مفیدی شده است.

وی با بیان اینکه هم پوشانی نویسندگی، شاعری و پژوهشگری وی در خلق آثار برتر کاملا مشهود است، افزود: پژوهشگری باعث می شود فرد در سرایش اشعار خود و خلق داستانهای خود از درک بهتری برخوردار شود.

کاظمی با اشاره به سوابق مدیریتی سید احمد میرزاده، تجربه اندوزی وی در مسائل مدیریتی همچون ارتباط با سایر ناشران، نویسندگان و ... را در تسهیلگری در امر تولید محتوا برای قشر حساس کودک و نوجوان را یکی از ویژگی مهم او برشمرد.

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

عباسعلی سپاهی یونسی، شاعر حوزه کودک نیز ضمن تشکر از برگزاری آئین تجلیل از نویسندگان بومی، گفت: نهایت هدف و آرزوی هر نویسنده ای علاوه بر خلق یک اثر، رسیدن آن به دست مخاطب و دریافت بازخورد آن از سوی جامعه است.

وی خطاب به جوانان نوقلم در عرصه ادبیات، افزود: موفقیت سید احمد میرزاده در گرو سالها تلاش و ممارست با وجود تمامی سختیها و مشکلات در این حوزه است. امروز میرزاده توانسته است با گذر از تمام سختی های راه با بهره گیری از تجربیات و استاندارهای موجود در ادبیات کودک و نوجوان خالق آثار موثر و مفیدی باشد.

سپاهی موفقیت در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را در گرو تلاشهای میرزاده برای هموار سازی این مسیر عنوان کرد.

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

محمدرضا سرشار، نویسنده در پیام تصویری خود با اشاره به برخی از فضائل اخلاقی سیداحمد میرزاده گفت: بنده در وهله اول شیفته ملکات اخلاقی این جوان شدم. در وجود این جوان صفا، صمیمت، خوشرویی، ادب، ولایی بودن نسبت به مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و سلامت اخلاقی و سیاسی بدون هیچ نوسانی را دیدم.

وی صداقت توأم با ملاحت و به ویژه بی حاشیه بودن او را یکی از نقاط قوت میرزاده دانست و افزود: ایشان نه تنها شاعر، نویسنده بلکه محقق و مدیری فعال و موثر در صنعت نشر است. در زمان مدیریت ایشان در انتشارات به نشر در خصوص استفاده از ظرفیت نویسندگان و شاعران در این انتشارات، چنان انقلابی بر پا شد که می توان با مراجعه به یکی از فروشگاه های به نشر این تفاوت را به خوبی احساس کرد.

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

امیر سعادتی، سردبیر روزنامه قدس با بیان اینکه یکی از مهمترین سرمایه های جامعه در حوزه علم وادبیات، نیروی انسانی است، گفت: ادبیاتی که توسط نیروهای پرتلاش در دهه ۶۰  شکل گرفت، پایه و اساس موفقیتهای امروز است.

وی ضمن اشاره به برخی از آثار سید احمد میرزاده، تجربه، روحیه و نگاه ویژه او را در حوزه های دین، حماسه، طبیعت و ... را یکی از عوامل موفقیت وی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان عنوان کرد.

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

جواد نعیمی، شاعر و نویسنده مشهدی در آستانه عید سعید غدیرخم به معرفی دو نویسنده برتر در این حوزه اشاره کرد و گفت: جورج سمعان جرداق، نویسنده، پژوهشگر، نمایشنامه نویس و شاعر مسیحی لبنانی که از ارادتمندان واقعی حضرت علی(ع) هستند وکتابی با نام «امام علی  صوت العداله الانسانیه» را با محوریت نحوه آشنایی او با نهج ابلاغه نوشته است. نویسنده دیگر در این حوزه علامه امینی است که خالق اثر معروف الغدیر هستند و متاسفانه برای نسل جوان جامعه خیلی شناخته شده نیستند.

وی همچنین خواستار توجه به هنرمندان بومی و برگزاری چنین برنامه هایی را از عوامل موثر در خصوص ایجاد انگیزه در نویسندگان و شاعران دانست و از اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برای برگزاری این برنامه تشکر کرد و افزود: این قبیل برنامه ها باید سر لوحه اقدامات فرهنگی در سایر دستگاه های فرهنگی برای حمایت از نویسندگان بومی باشد.

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

مصطفی رحماندوست، شاعر حوزه کتاب ضمن تشکر از برگزاری این آئین توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور، گفت: احمد میرزاده تنها یک مدیر، نویسنده و محقق نیست بلکه شاعری توانمند نیز است که می توان گفت عاطفه و روحیه شاعریش به جنبه های دیگر او برتری دارد.

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

سیده حدیثه حسینی از شاگردان سید احمد میرزاده ضمن خوانش یکی از سروده های وی گفت: من از کوچکترین شاگردان ابشان هستم که در روزهای سرکشی و ایام نوجوانی برایم پدری ها کرده است. آن روزها در کلاس صدایم را بالا می بردم و مزاحهای آبکی و بی مزه می کردم، لبخند گرمی می زدند و هیچ نمی گفتند. آرام صحبت می کردند تا برای شنیدن حرفهایشان سکوت کنیم. داستانهای کوتاه و بی قاعده مان را با افتخار می خواندیم، آرام نقد می کرد و اشتباهاتمان را به رخمان می کشید و کمک می کرد به خامی خود پی ببریم و این همه از پدرانگی او بود.

وی افزود: من افتخار داشتم سه ماه از محضر ایشان استفاده کنم اما حال آرزویم این است که استاد بیاید و بنشیند و اول از همه رب شرح لی صدری را بگوید و بعد ما را ببرد میان صفحات کتاب گم کند. من با افتخار شاگرد استاد سید احمد میرزاده هستم.

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

ادبیات لایه پنهان رسانه های تاثیرگذار جهان است

در پایان سید احمدمیرزاده، شاعر، نویسنده و محقق حوزه ادبیات کودک و نوجوان ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر خم گفت: اگر من در زندگی مایه و برکتی دارم تنها در مهر علی(ع) است و دستاویز من در تمامی سختیهای زندگی توسل به آن حضرت بوده است. همانطور که برگزاری این آئین در چنین روز فرخنده ای را از کرامات ایشان نسبت به خود می دانم.

وی با بیان اینکه در سنین نوجوانی با سختی های فراوان از مشهد به خدمت شاعرانی بزرگی همچون قیصر امین پور، محمدرضا سرشار و ... می رسیدم، افزود: امروز روی صحبت من با مسئولین فرهنگی از شهر مقدس مشهد است، شهری که در شرق کشور قرار گرفته است و هنرمندان آن بعضا به دست فراموشی سپرده می شوند و لاجرم برای دیده شدن دست به مهاجرت می زنند.

سید احمد میرزاده تصریح کرد: مشهد شاهراه، پایگاه و خاستگاه زبان فارسی است. زبانی که حامل تمدن، فرهنگ و آموزه های تشیع است و از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی در رابطه با حوزه ادبیات کودک و نوجوان در جامعه، اظهار داشت: دوای هر درد فرهنگی در توجه به حوزه ادبیات کودک و نوجوان است. در واقع ادبیات لایه پنهان رسانه های تاثیرگذار جهان است. ما باید در این حوزه نگاه منظومه ای و بلند مدتی داشته باشیم، به این معنا که به همه ابعاد جهان بینی برای کودکان پاسخی زیبا و جامع بدهیم اگر توانستیم این منظومه بلند مدت را در ادبیات کودک و نوجوان ایجاد کنیم، می توانیم اثرگذاری لازم را انتظار داشته باشیم.

 نویسنده و شاعر مشهدی با بیان اینکه کار باید به دست متخصص امر سپرده شود، گفت: ادبیات کودک مسئله ای تزئینی نیست و باید توجه و سرمایه گذاری لازم در این حوزه صورت پذیرد. نباید به دنبال کارهای شعاری باشیم چرا که یکی از راه های نفوذ دشمنان، ادبیات دینی است. اگر امروز ما قبول داریم که در نبرد فرهنگی با دشمن هستیم، به تمام توان نیروهای خودی در این جبهه نیاز داریم.

وی در پایان خواستار توجه به نویسندگان بومی، جلوگیری از مهاجرت نخبگان فرهنگی و ایجاد فضایی برای رشد و نمود آنان در شهر مقدس مشهد شد.

گفتنی است، آئین رونمایی از کتاب «در هفت آئینه: نقد و بررسی کتابهای نظری شعر کودک و نوجوان در ایران» اثر سید احمد میرزاده برگزار شد. این کتاب در سال ۱۴۰۰ توسط انتشارت نشر طلایی تهران در ۲۷۲ صفحه با محوریت نقد و بررسی کتابهای نظری شعر کودک و نوجوان در ایران از سالهای ۱۳۵۲ تا ۱۳۹۵ به چاپ رسیده است.

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

سید احمد میرزاده متولد ۱۳۵۴ در شهر مشهد و دارای رتبه دو کنکور سراسری دکترای زبان و ادبیات فارسی در سال ۱۳۹۵ است. وی  عضو هیات علمی جشنواره شعر فجر در سال ۱۴۰۰، سرگروه داوران بخش شعر کودک جشنواره قلم زرین در ۳ دوره، عضو هیات مدیره انجمن قلم ایران، عضوانجمن نویسندگان کودک و نوجوان، معاون تولید انتشارات آستان قدس رضوی و مدرس دانشگاه امام رضا (ع) است.

وی خالق ۲۴ اثر وقتی شنیدم آن خبر را، کتابهای پروانه، چاپ دوم، ۱۳۸۰؛ فرشته های مجروح، کتابهای پروانه، چاپ دوم، ۱۳۸۲؛ شبی که ماه خندید، کتابهای پروانه، چاپ سوم، ۱۳۸۱؛ دختر بهار، کتابهای پروانه، چاپ هفتم، ۱۳۹۳؛ میمونی که تماشای دعوا را دوست داشت، کتاب های پروانه، چاپ چهارم، ۱۳۹۰؛ آخرین شب پلنگ، کتابهای پروانه، چاپ دوم، ۱۳۸۲؛ کبوترها و آهوها، کتاب های پروانه، چاپ سوم، ۱۳۸۷؛ پلکانی از نور، موسسه چاپ و نشر عروج، چاپ اول، ۱۳۸۸؛ نمی توان کلاغ ماند، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چاپ اول، ۱۳۸۸؛ مهربان مثل باران، موسسه بوستان کتاب، چاپ اول، ۱۳۹۰؛ چه مهمان عزیزی، انتشارات سوره مهر، چاپ اول، ۱۳۹۳؛ عاشقانه های ببر زخمی، انتشارات آهنگ قلم، چاپ اول، ۱۳۸۶؛ خانه فانوسی، نشر جلیل، چاپ اول، ۱۳۸۱؛ خیابان بهار، سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد، چاپ سوم، ۱۳۸۷؛ ببرها هنوز نعره می کشند، نشر تکا، چاپ دوم، ۱۳۸۹؛ مثل مهتاب و ستاره، کتابهای پروانه، چاپ اول، ۱۳۸۴؛ با کبوترهای گنبد، کتابهای پروانه، چاپ اول، ۱۳۸۳؛ روح سبز ما بهار ما سلام، کتابهای پروانه، چاپ اول، ۱۳۸۲؛ یک سبد بوی بهشت (به همراه هادی بزدی ثانی)، چاپ اول، ۱۳۸۷؛ با هدیه های آسمان (با جواد محمد زاده مقدم)، انتشارات آهنگ قلم، چاپ دوم، ۱۳۸۶؛ روباه و سه دختر، انتشارات سوره مهر، ۱۳۹۹؛ گربه چرا عقب رفت؟، انتشارات سوره مهر، ۱۳۹۹؛ شب نرم نرم از پشت کوه آمد، نشر گویا، ۱۳۹۹ و در هفت آینه (بررسی کتابهای  پژوهشهای شعر کودک در ایران)، نشرطلایی، ۱۴۰۰ است.

میرزاده موفق کسب جوایز همچون کسب رتبه برگزیده در نخستین جشنواره کتاب سال دینی کودک و نوجوان به خاطر کتاب کبوترها و آهوها، سال ۱۴۰۰؛ دریافت نشان هدهد سفید به خاطر کتاب دختر بهار  ۱۳۹۸؛ دریافت لوح تقدیر از جشنواره میراث مکتوب به خاطر کتاب کبوترها و آهوها، ۱۳۹۸؛ دریافت لوح تقدیر از دهمین جشنواره کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان. به خاطر کتاب آخرین شب پلنگ. ۱۳۸۱؛ دریافت دیپلم افتخار از نخستین جشنواره کتاب سال رضوی. به خاطر کتاب کبوترها و آهوها. ۱۳۸۴؛ دریافت لوح زرین و دیپلم افتخار از چهاردهمین  جشنواره کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خاطر کتاب نمیتوان کلاغ  ماند. ، ۱۳۸۹؛ دریافت لوح تقدیر از جشنواره کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران به خاطر کتاب نمی توان کلاغ ماند، اسفند ۸۸؛ دریافت رتبه اول شعر نوجوان در سیزدهمین جشنواره سلام  برای کتاب نمی توان کلاغ ماند، ۱۳۸۹؛ دریافت رتبه ی اول چهارمین جشنواره ادبی یار و یادگار، اسفند ۱۳۸۹؛ دریافت لوح تقدیر از ششمین جشنواره ی شعر فجربا امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسفند ۱۳۹۰؛ دریافت لوح تمجید قلم زرین از سیزدهمین جشنواره قلم زرین برای کتاب چه مهمان عزیزی، تیرماه ۱۳۹۴؛ دریافت سه‌لاک‌پشت ِپرنده از چهاردهمین دوره انتخاب لاک پشت پرنده برای کتاب "چه مهمان عزیزی"، مهرماه ۱۳۹۴؛ دریافت لوح تقدیر از مدیرعامل  کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به دلیل جوایز دریافتی کتاب نمی توان کلاغ ماند ۱۳۹۰؛ راهیابی به مرحله ی نهایی  نهمین جشنواره مطبوعات، ۱۳۸۱، نامزد بخش ادبیات کودک و نوجوان و راهیابی به مرحله ی نهایی چهارمین دوره انتخاب کتاب سال ماهنامه های پوپک و سلام بچه ها برای کتاب وقتی شنیدم آن خبررا، ۱۳۸۰(به استناد بیانیه هیات داوران منتشرشده درشماره ۱۳۴ ماهنامه سلام بچه ها، اردیبهشت ۱۳۸۰) شده است.

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

راه حل مشکلات فرهنگی در گرو توجه به ادبیات کودک و نوجوان است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 12 =