پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲

مهدی مردانی، نویسنده و محقق حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد:

بسیاری از ناهنجاری‌های کودکان از طریق قصه‌گویی درمان می‌شود

مهدی مردانی

کارگاه آموزشی مهارت‌های قصه‌گویی با تدریس مهدی مردانی و بیان نکاتی در خصوص داستان‌گویی و قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، مهدی مردانی نویسنده و محقق حوزه کودک و نوجوان در کارگاه آموزشی مهارت‌های قصه‌گویی که در بستر فضای مجازی برگزار شد، با تشریح و تبیین عوامل مؤثر در داستان‌گویی، شیوه‌های داستان‌گویی، شرایط قصه‌گویی و لزوم و اهمیت انتخاب داستان‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان پرداخت.

مردانی در بخش‌هایی از صحبت‌هایش در این نشست بیان کرد: کودکی بهترین زمان برای یادگیری و به دست آوردن تجربیات جدید است. قصه‌گویی و خواندن کتاب داستان برای کودکان، بهترین راه برای نزدیک شدن به آنها است و بسیاری از ناهنجاری‌های کودکان را از طریق قصه‌گویی درمان می‌کند.

این نویسنده و محقق قزوینی همچنین اضافه کرد: موضوع مهم دیگر که تأثیر زیادی بر فرایند اجتماعی‌شدن کودک دارد قصه‌ها است؛ پیام‌هایی مفید و ارزش‌هایی را به مخاطب خود منتقل می‌کنند و کودک در اثر شنیدن، تکرار شنیدن و حتی فکر کردن به قصه می‌تواند این پیام‌ها را جذب کند و ارزش‌های خانوادگی، اجتماعی و انسانی را بگیرد. غیرمستقیم بودن این پیام‌ها موجب می‌شود که برای کودک دلنشین‌تر، جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قصه‌گویی می‌تواند یک روش عالی برای انتقال مفهوم خوب و بد و مفاهیم پیچیده اخلاق و فضیلت به کودک باشد. اصول اخلاقی آموزش داده شده در پایان هر داستان به کودکان کمک می‌کند درک بهتری از اخلاقیات داشته باشند و به مدت طولانی‌تری آنها را به ذهن بسپارند.

مردانی همچنین به اهمیت خریداری کتاب از انتشارات معتبر اشاره کرد و افزود: انتشارات نقش مهمی در تولید کتاب‌های مفید و ارزشمند دارد و باید به‌ویژه در زمینه تهیه کتاب برای کودکان و نوجوانان به آن توجه شود.

این نویسنده خاطرنشان کرد: داستان‌ها رنگین‌کمان احساسات هستند؛ شما می‌توانید احساساتی مانند: شادی، نشاط، غم، احساس از دست دادن، ترس، حسادت، عشق، نفرت و… را در داستان‌ها پیدا کنید. داستان‌ها روش خوبی برای تقویت تخیل و خلاقیت در بچه‌ها هستند. کودک همه چیز را در حین روایت داستان، تصور می‌کند.

گفتنی است مردانی در پایان به سؤالات شرکت‌کنندگان در این نشست مجازی در رابطه با شیوه‌های مؤثر قصه‌گویی و انتخاب قصه و داستان مفید پاسخ داد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 8 =