پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴

به منظور بزرگداشت مفاخر ادبیات و ترویج فرهنگ کتابخوانی؛

کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی میزبان برنامه‌های فرهنگی شدند

image-20220816111909-3.jpeg

کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی به منظور بزرگداشت مفاخر ادبیات و ترویج فرهنگ کتابخوانی مجری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، کتابخانه های عمومی استان به منظور بزرگداشت مفاخر ادبیات و ترویج فرهنگ کتابخوانی مجری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب شدند.

کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی میزبان برنامه‌های فرهنگی شدند

آیین بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی در رباط تهمینه تربت حیدریه

آیین بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی به همت محفل ادبی «ستاره قطب» کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرستان تربت حیدریه در رباط تهمینه برگزار شد.

در ابتدا جعفر علمداران، دکترای ادبیات و استاد دانشگاه گفت: شهاب‌الدین یحیی سهروردی، از فلاسفه مشهور ایرانی است. این فیلسوف بزرگ اهل سهرورد استان زنجان است و طبق شرایط و اعتقاداتی که داشت، در طول زندگی و بعد از مرگ، القاب مختلفی برای او به کار برده‌اند. به ‌دلیل احاطه سهروردی بر فلسفه مشرق زمین و بنیان‌گذاری اصول فلسفه او بر اندیشه ایران قدیم، به او لقب «شیخ اشراق» داده‌اند.

وی افزود: از دیگر القاب سهروردی «شیخ مقتول» و «شیخ شهید» است. اعطای این القاب به شهاب‌الدین سهروردی به‌ دلیل سرنوشتی است که در پایان عمر داشت. به ‌قول منابع تاریخی، شهاب‌الدین سهروردی به ‌دلیل اعتقاداتی که داشت در هنگام بحث در یک جلسه مناظره، به او اتهام کفر زدند و او را کشتند؛ از این رو، لقب شیخ شهید گرفت.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: سهروردی در قرن ششم هجری که یکی از قرن‌های مهم در تاریخ است و شعله عرفان از سوی عقلانیت در حال خاموشی بود، یک تنه در مقابل این جریان ایستاد و فلسفه و حکمت را از آن حملات سنگین نجات داد.

وی با اشاره به اینکه برای شیخ اشراق جایگاه تمدنی قائل هستند، افزود: سهروردی اندیشمندی است که زبان او با تمثیل درآمیخته و این جایگاه تمثیلی، استعداد وسیعی ایجاد می‌کند تا هنرمندان وارد عرصه معرفی اندیشه، آثار و رویکردهای سهروردی شوند.

علمداران تصریح کرد: سهروردی به علوم غریبه و سحر و جادو نیز مسلط بود و گفته می‌شود یکی از دلایل به قتل رسیدنش نیز همین مسئله بود. سهروردی پایه‌گذار مکتب فلسفی اشراق است. در واقع مکتب فلسفه اشراق سهروردی دو جنبه فلسفه و عرفانی دارد؛ چراکه او در مکتب خود به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی‌داند. همچنین مکتب سهروردی از این جهت عرفانی است که کشف و شهود و فلسفه اشراق را با اهمیت‌ترین مرحله شناخت می‌داند.

وی با اشاره به اینکه از سهروردی به عنوان فیلسوف نیز یاد می‌شود، گفت: اشعاری به عربی و فارسی از وی به یادگار مانده که بیشتر در قالب قطعه و رباعی است. اشعار سهروردی اغلب روایتی داستان‌گونه دارند و معارف دین و قرآن و فلسفه در اشعار سهروردی به خوبی نمایان است.

گفتنی است، در پایان چند تن از شاعران به خوانش برخی از اشعار شیخ شهاب‌الدین سهروردی پرداختند.

کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی میزبان برنامه‌های فرهنگی شدند

نشست کتاب‌خوان به منظور آشنایی بیشتر با فریضه امر به معروف و نهی از منکر

نشست کتاب‌خوان به منظور آشنایی بیشتر با فریضه امر به معروف و نهی از منکر به همت کتابخانه عمومی شهید هاشمی‌نژاد بیدخت شهرستان گناباد برگزار شد.

نشست کتاب‌خوان با معرفی ۴ کتاب «از یاد رفته ۲» به همت جنبش حیات توسط عفت جزائری، مسئول کتابخانه؛ «ده درس پیرامون امر به معروف و نهی از منکر» نوشته محسن قرائتی توسط نرجس آزموده، «بزرگترین فریضه» نوشته محمدتقی مصباح یزدی توسط فاطمه نظام‌زاده و «آموزش ملی امر به معروف و نهی از منکر» نوشته محمداسحاق یعقوبی توسط سارا محمدی از اعضای کتابخانه عمومی شهید هاشمی‌نژاد بیدخت برگزار شد.

کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی میزبان برنامه‌های فرهنگی شدند

آیین شعرخوانی «سایه» به همت محفل ادبی مشکات در کتابخانه زنده‌یاد فرامرز ناوی

آیین شعرخوانی «سایه» با هدف گرامیداشت امیرهوشنگ ابتهاج به همت محفل ادبی مشکات در کتابخانه عمومی زنده‌یاد فرامرز ناوی شهرستان سبزوار برگزار شد.

در ابتدا جواد جعفری‌نسب، دبیر محفل ادبی «مشکات» در خصوص غزلیات شاعر فقید امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به سایه گفت: غزل سایه، غزلی ریشه‌دار و در راستای سنت و سبک غزلسرایی حافظ با طراوت غزل معاصر است. سایه، این شاعر برجسته ایرانی اسفند ماه سال ۱۳۰۶ در رشت دیده به جهان گشود. او کودکی‌اش را در رشت گذراند و برای ادامه تحصیل در دوران دبیرستان به تهران مهاجرت کرد.

وی افزود: ابتهاج از عنفوان جوانی سرودن شعر را آغاز کرد و در این حین با موسیقی نیز آشنا شد. نخستین اثر هوشنگ ابتهاج به نام «نخستین نغمه‌ها» در سال ۱۳۲۵ منتشر شده است.

در ادامه حسن نصر از اعضای محفل ادبی مشکات نیز با اشاره به پیروی سایه از نیما یوشیج در سرایش غزلیات، به خوانش غزلی از او پرداخت:

نشود فاش کسی آنچه میان من و توست

تا اشارات نظر نامه رسان من توست

گوش کن با لب خاموش سخن می‌گویم

پاسخم گو به نگاهی که زبان من و توست

روزگاری شد و کس مرد ره عشق ندید

حالیا چشم جهانی نگران من و توست

گرچه در خلوت راز دل ما کس نرسید

همه جا زمزمه عشق نهان من و توست

گو بهار دل و جان باش و خزان باش، ارنه

ای بسا باغ و بهاران که خزان من و توست

این همه قصه فردوس و تمنای بهشت

گفت و گویی و خیالی ز جهان من و توست

نقش ما گو ننگارند به دیباچه عقل

هرکجا نامه عشق است نشان من و توست

سایه زآتشکده ماست فروغ مه و مهر

وه از این آتش روشن که به جان من و توست

در ادامه هر یک از حاضرین در جلسه به خوانش غزلیات از امیرهوشنگ ابتهاج پرداختند.

نشست جمع‌خوانی با محوریت امر به معروف و نهی از منکر

نشست جمع‌خوانی و معرفی کتاب کتاب «عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی» نوشته شهید مرتضی مطهری با حضور جمعی از عزاداران حسینی روستای خیرآباد شهرستان تربت حیدریه به همت کتابخانه عمومی آیت‌الله کاشانی برگزار شد.

کتاب «عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی» مجموع هفت جلسه سخنرانی استاد شهید آیت ‌اللّه‌ مطهری تحت عنوان «عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی» است که در محرم ۱۳۹۰ هجری قمری برابر با اسفند ۱۳۴۸ و فروردین ۱۳۴۹ هجری شمسی در حسینیه ارشاد ایراد شده است.

کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی میزبان برنامه‌های فرهنگی شدند

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 13 =