جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰

با حضور خانواده شهیدداریوش‌رضایی‌نژاد و فرزندان‌شهدای‌مدافع‌حرم بلباسی و رجایی‌فر؛

نشست کتاب‌خوان تجلی‌بصیرت برگزار شد

نشست کتاب‌خوان تجلی بصیرت

نشست کتاب‌خوان تجلی بصیرت با هدف معرفی کتاب‌هایی که به تبیین ماهیت فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی می‌پردازند، با حضور خانواده شهید داریوش رضایی‌نژاد و فرزندان شهدای مدافع‌حرم بلباسی و رجایی‌فر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران، نشست کتابخوان تجلی بصیرت به مناسبت سالروز حماسه ۹ دی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان مازندران با حضور دکتر شهره پیرانی همسر و آرمیتا رضایی نژاد فرزند شهید داریوش رضایی نژاد از شهدای والامقام هسته ای، فاطمه بلباسی و مهدیه رجایی‌فر فرزندان شهدای مدافع حرم، در جمع کارکنان بسیجی ادارات کل، کارکنان اداره کل کتابخانه‌های عمومی کانون پرورش فکری استان مازندران و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

آرزو ولی پور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در این نشست در سخنانی، ضمن گرامیداشت حماسه ۹ دی با تاکید بر زنده نگه داشتن این روز تاریخی، هدف از برگزاری این نشست فرهنگی را معرفی کتاب‌هایی دانست که به تبیین ماهیت فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی می‌پردازند و در کسب بصیرت که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، تاثیر زیادی دارند.

وی در ادامه بر لزوم مطالعه وقایع مهم تاریخ انقلاب مانند فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی، بیانات مقام معظم رهبری و آثار اندیشمندان و محققان با بصیرت تأکید کرد و این کار را یکی از گام‌های اساسی برای حرکت صحیح در مسیر آرمان‌های انقلاب برشمرد. 

ولی پور در ادامه کتاب شعری از خود با نام «چشم های خیس خدا» را معرفی و یکی از شعرهای این مجموعه با موضوع بصیرت را برای حاضران خواند.

در ادامه این نشست، ۷ کتاب با محوریت بصیرت و بازخوانی فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی توسط میهمانان در نشست از جمله دکتر پیرانی و آرمیتا رضایی نژاد همسر و فرزند شهید رضایی نژاد و همچنین فاطمه بلباسی فرزند شهید محمد بلباسی با حاضران به اشتراک گذاشته شد.

حجت الاسلام احمد اسلامی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور مازندران کتاب «نقشه نقش بر آب» مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون فتنه سال ۸۸ را با حاضران به اشتراک گذاشت و در معرفی این کتاب گفت: در این کتاب دیدگاه های مقام معظم رهبری با موضوع فتنه ی سال ۸۸ در ۵ محور، که در سال های ۸۸ و ۸۹ در دیدارها، سخنرانی ها و خطبه های نماز جمعه بیان شده است، جمع آوری و با مقدمه ای از دکترمحمدحسین صفارهرندی در اختیار علاقه مندان قرار گرفت. «دهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری»، «مواضع رهبری پس از انتخابات تا نماز جمعه ۲۹ خرداد»، «حوادث پس از انتخابات»، «کسب بصیرت» و «جنگ نرم»، پنج فصل این کتاب ۲۵۰ صفحه ای را تشکیل می دهند.

دکتر عبدالرضا بابایی عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس دانشکده سما ساری نیز با معرفی کتاب «کالبد شکافی فرهنگی فتنه ۸۸» نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی میرباقری گفت: نویسنده در این کتاب معتقد است انتخابات دهم صحنه رو در روئی سه دیدگاه بود که در یک نگاه کلان از اسلام در بین مسلمان ها وجود دارد: یکی قرائت سکولاریست های مسلمان از اسلام است، که غرب را دربست قبول دارند، جبهه دوم طرفداران مدرنیته ذاسلامی هستند، کسانی که تجدد را قبول دارند، یا لااقل وجه هایی از تجدد را قبول دارند اما آن را فاقد یک اخلاق و معنویت قابل قبول می دانند و می خواهند ترکیبی از معنویت و اخلاق اسلامی با دستآوردهای تجدد بسازند ایده آلی که برای دنیای اسلام ارائه می دهند ایجاد یک ژاپن را توام با اخلاق و معنویت اسلامی داشته باشد.جبهه سوم جبهه طرفداران تمدن اسلامی است که معتقد به مدنیتی متمایز با جریان تجدد است؛ مدعی است که اسلام می تواند تمدن جدیدی را مبتنی بر فرهنگ، معنویت، اخلاق و ایدئولوژی اسلام بنا گذارد.

حسین حسین زاده نوری، معاون قرارگاه خاتم الانبیا مازندران سومین فردی بود که در این نشست کتاب «نگاه از بیرون» نوشته حمیدرضا غریب رضا را ارائه کرد و گفت: بازخوانی، نقد و تحلیل فتنه ۸۸ از زبان منتقدان داخلی کشورهای عربی بسیار خواندنی است و ابعاد ناشناخته بین‏ المللی این فتنه فراگیر را آشکار می کند. با توجه به اهمیت ثبت تاریخ مبارزات و حوادث انقلاب اسلامی برای آیندگان و تحلیل درست از آنها، گزیده نظرات اندیشمندان و روزنامه‏ نگاران خاورمیانه در خصوص حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ ایران اسلامی، در رسانه های عربی گردآوری و زیرنظر حجت ‏الاسلام غریب‏رضا (مدیر موسسه گفتگوی دینی و فعال در عرصه جهان اسلام) ترجمه شده است.

نرگس ابوطالبی، کارشناس فرهنگی دانشگاه فرهنگیان نیز در این نشست کتاب «نامیرا» نوشته صادق کرمیار با حاضران به اشتراک گذاشت و گفت: بیش از هر چیز اسم کتاب است که خواننده را مشغول می کند؛ ابتدا به ذهن می رسد «نامیرا» فقط اسمی هنری است که برای جلب مخاطب انتخاب شده و یا ناشر و نویسنده خواسته اند ابهام داستان را زیاد کنند. وقتی کتاب را تا انتها می‌خوانیم متوجه می‌شویم «نامیرا» ریشه در مفهوم «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» دارد. مفهومی که می گوید پهنه سرزمین کربلا به اندازه کل زمین وسعت پیدا کرده و عاشورا همیشه نامیراست. «نامیرا» داستانی شخصیت محور است؛ رمانی با خرده روایت هایی از تغییر روش، هدف، آرزو و عاقبت آدم ها. این روزگار است که آدم ها را در محک انتخاب شدن و انتخاب کردن می گذارد و نویسنده نامیرا فقط تصویرساز صادق این رویدادهاست. نویسنده کتاب را به سبک رمان های کلاسیک با شروعی آرام آغاز می کند، تصویرسازی می کند، شخصیت ها را یک به یک وارد داستان می کند، آن ها را معرفی می کند و با داستان پیش می برد.

کتاب «کالبدشکافی داعش» نوشته سید علی نجات پنجمین کتابی بود که توسط دکتر شهره پیرانی، همسر شهید داریوش رضایی نژاد معرفی شد. وی در معرفی این کتاب گفت: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران کتابی را تحت عنوان «کالبد شکافی داعش» (ماهیت، ساختار تشکیلاتی، راهبردها و پیامدها) به قلم «سید علی نجات» پژوهشگر مهمان پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه منتشر کرده است. امروز داعش علاوه‌ بر تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی، تهدیدی جدی نیز برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود. در همین راستا، شناخت و پیگیری ماهیت این گروه از ‌نظر منافع حیاتی و امنیت ملی برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت بسیار است؛ از همین‌رو، کتاب حاضر در قالب ۹ فصل سعی دارد به بسیاری از پرسش ها در این زمینه پاسخ دهد. به نظر من انتشار این کتاب گام محکمی در نظریه‌پردازی و درک عمیق‌تر جریان‌های افراط‌گرا در خاورمیانه است.

در ادامه این نشست آرمیتا رضایی نژاد کتاب داستان «حلزون من گم شده» داستان کودکی ناشنوا در بحبوحه جنگ تحمیلی که در خرمشهر زندگی می‌کند را معرفی کرد. این کتاب از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

همچنین فاطمه بلباسی فرزند شهید مدافع حرم محمد بلباسی نیز به معرفی کتاب شعر کودک «پاهای تو منهای یک» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت.

گفتنی است در این مراسم از ترانه‌ای حماسی با موضوع ۹ دی با اجرای خواننده مازندرانی، حسن محمودزاده رونمایی شد.