چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷

با مشارکت علاقه‌مندان به قصه‌گویی؛

کارگاه قصه‌گویی «از قصه تا قصه‌گویی» در اهواز برگزار شد

کارگاه قصه گویی اهواز

کارگاه قصه‌گویی «از قصه تا قصه‌گویی» با تدریس زینب موسوی به صورت مجازی در اهواز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، با هدف برگزاری شایسته دومین دوسالانه جشنواره قصه گویی نهال امید، کارگاه قصه گویی «از قصه تا قصه گویی» با تدریس زینب موسوی، مدرس قصه گویی به صورت مجازی برگزار شد.

در این کارگاه با حضور بیش از ۹۰ نفر، مهارت‌ها و تکنیک‌های قصه‌گویی شامل نفس‌گیری، پوشش قصه‌گو، زبان و گویش، محیط و لحن قصه‌گویی آموزش داده شد.

زینب موسوی، مدرس این کارگاه گفت: قصه‌گو در هر قامتی، چه کتابدار و چه مادر، باید از یک سری شیوه‌ها برای قصه‌گویی استفاده کند که نخستین نکته حائز اهمیت در این شیوه‌ها شناخت مخاطب است؛ قصه کودک با قصه نوجوان متفاوت است؛ چراکه هر کدام دغدغه خاصی دارند و در مرحله خاصی از رشد هوش و مراحل تربیتی هستند.

وی افزود: پس از انتخاب قصه برای گروه سنی خاص و گزینش محتوا، باید کارها و عملیاتی روی محتوا انجام شود که آماده قصه‌گویی شود و صرف انتخاب یک قصه کافی نیست بلکه باید فرایندهایی روی این محتوا انجام شود.

موسوی با بیان اینکه باید عناصر پرورنده قصه را بشناسیم و آنها را روی قصه پیاده کنیم، گفت: برای پرداخت به قصه فاکتورهای بسیاری را مدنظر قرار می‌دهیم و با لهجه و روش خاصی آن را می‌پرورانیم.

این قصه‌گوی خوزستانی ادامه داد: هر داستانی می‌تواند قصه شود اما قصه‌گو باید با پروراندن آن داستان و استفاده از عناصر مختلف اثر انگشت خود را روی آن قصه بگذارد. مقدمه‌چینی و پایان‌بندی، مهارت‌هایی است که قصه‌گو می‌تواند برای جذاب‌تر کردن قصه خود به کار ببرد. پوشش و ابزار و وسایل قصه‌گو، زبان بدن و جاری کردن زبان بدن، فن بیان و نقش کلام و زبان و لحن در روایتگری از دیگر فاکتورهای حائز اهمیت است. 

موسوی بیان کرد: تعامل با مخاطب رکن اساسی در هر ارتباطی است. اگر بخواهیم کودک را کنجکاو و مشتاق نگه داریم باید با وی تعامل چشمی و رفتاری داشته باشیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 4 =