دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲

دبیرکل نهاد در دیدار با خانواده شهید مدافع حرم:

شهدا از ما و این مملکت نگهبانی می‌کنند

دیدار دبیرکل نهاد با خانواده شهید حسینی - قم

دبیرکل نهاد در سفر به استان قم، ضمن بازدید از کتابخانه امام علی(ع) شیخ‌آباد و شرکت در نشست‌های کتاب‌خوان و جمع‌خوانی بخش کودک این کتابخانه، با حضور در منزل سیدابراهیم حسینی از شهدای مدافع حرم قم با فرزندان و خانواده این شهید نیز دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی محمدهادی ناصری مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد و حجت‌الاسلام والمسلمین امیر عطاءالله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم همزمان با سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س) در نشست جمع‌خوانی اعضای بخش کودک کتابخانه امام علی(ع) شیخ‌آباد حضور پیدا کرد.

در آغاز این نشست کبری‌سادات حسینی عضو نوجوان این کتابخانه و یکی از فرزندان شهید سیدابراهیم حسینی از شهدای مدافع حرم تیپ فاطمیون با اشاره به خاطره‌ای از روزهای اعزام پدرش به سوریه گفت: «15 فروردین بود که پدرم تصمیم گرفت به سوریه برود. هنگام اعزام گفته بود کاری کنید که من زودتر بروم. از بچه‌ها و خانواده نیز خواست که دعا کنند زودتر برود. آن روز چند ساعت قبل از اینکه برود ما را دور خودش جمع کرد و گفت: اگر من رفتم و برنگشتم نگران نباشید، اگر جسمم نباشد روحم همیشه نگهبان شماست. ساعت 11 صبح وقتی می‌رفت حتی پشت سرش را هم نگاه نکرد.»

پس از بازگو کردن این خاطره توسط این فرزند شهید مدافع حرم؛ اعضای بخش کودک کتابخانه امام علی(ع) به معرفی کتاب‌هایی در این زمینه پرداختند که معرفی کتاب «بصیرت و استقامت» (فرمایشات مقام معظم رهبری در فتنه 88) توسط سمانه عرب‌لو عضو 12 ساله این کتابخانه از نکات جالب نشست بود.

طیبه قزبانی‌رضوان مسئول این کتابخانه با اشاره به معرفی این کتاب «بصیرت و استقامت» توسط این عضو کتابخانه گفت: سمانه عرب‌لو یکی از اعضا فعال و قدیمی کتابخانه است که با تسلط کامل بر کتاب «بصیرت و استقامت» آن را معرفی کرد. او از یک هفته پیش از نشست به صورت مداوم در کتابخانه حضور داشت و یادداشت‌های زیادی را نیز برای معرفی کتاب برداشته بود.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در ادامه این نشست با اشاره به خاطره‌ای که از شهید حسینی نقل شد، گفت: «همانطور که پدرتان گفت روحش نگهبان شماست. در واقع روح او نگهبان همه ماست. پدر شما و امثال پدر شما از این کشور، این مملکت و از همه شما دسته‌های گل نگهبانی می‌کنند. بعضی وقت‌ها انسان‌ها نگهبانانی در دنیا دارند که فقط محافظ بدن آدمی‌اند. دوره‌ای هستند و پیر می‌شوند. این نگهبانان فایده‌ای ندارند. انسان باید نگهبانانی داشته باشد که تمام عمر از او مراقبت کنند.

وی افزود: «انسان با تمام این توانایی‌ها خلق نشده است که عمری محدود داشته باشد و بعد از دنیا برود. افرادی مانند شهیدحسینی کمک می‌کنند که ما در آخرت بتوانیم سعادتمند و خوشبخت باشیم. برای همین پدر شما و امثال او خیلی به گردن ما حق دارند. اینطور فکر نکنید که ما جمع شده‌ایم تا به شما دلداری بدهیم. بگویید پدرمان محافظ دین و آزادی‌هاست. شما چقدر زود توانستید این افتخار را پیدا کنید. شما در زندگی به نوری دست پیدا کردید که همیشه همراهتان خواهد بود. باید قدردان باشید. حتماً همانطور که پدرتان گفته مراقب شما خواهد بود. شما برای همه ما الگو و مایه افتخار خواهید بود.»

 علیرضا مختارپور بعد از پایان این نشست، با حضور در  منزل شهید سیدابراهیم حسینی که بخش کودک کتابخانه امام علی(ع) نیز به نام ایشان مزین شده است، با فرزندان و خانواده این شهید به گفتگو پرداخت. 

وی در این دیدار ضمن تفقد و دلجویی از خانواده شهید حسینی، اظهار داشت: خانواده معزز شهدا مایه مباهات و افتخار کشور هستند.

دبیرکل نهاد همچنین خطاب به مهدیه‌‍سادات و کبری‌سادات حسینی فرزندان این شهید مدافع حرم گفت: دعای خیر شما و دیگر شهدا حافظ ما و نظام اسلامی است.

مسئول کتابخانه امام علی(ع) نیز در این دیدار با اشاره به حضور فرزندان این شهید در کتابخانه گفت: مهدیه‌سادات و کبری‌سادات حسینی دو عضو فعال و قدیمی کتابخانه امام علی(ع) بودند که بیشتر برای استفاده از سالن مطالعه و شرکت در برخی از برنامه‌ها به کتابخانه می‌آمدند.

وی اضافه کرد: از اوایل تابستان امسال درگیر تجهیز بخش کودک کتابخانه بودیم که متوجه شدیم پدر بزرگوار مهدیه و کبری به شهادت رسیده‌اند. به همین خاطر بعد از مکاتباتی که با نهاد داشتیم پیشنهاد شد که نام بخش کودک این کتابخانه به نام این شهید نامگذاری شود.

قزبانی‌رضوان افزود: از زمانی که بخش کودک کتابخانه به نام این شهید راه‌اندازی شده است هم فعالیت‌های ما بیشتر شده است و هم مهدیه سادات و کبری سادات با علاقه فراوان در این بخش حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: حضور صمیمانه آقای مختارپور و تقدیری که از فرزندان این شهید انجام دادند به قدری روحیه‌بخش بوده که انصافاً تحولی در زندگی آنان به جود آورده و مایه خیر و برکت شده اشت. در واقع با صمیمیت ایجاد شده در میان فرزندان این شهید، آنها دیگر در کتابخانه احساس غریبی نمی‌کنند.

مسئول کتابخانه امام علی(ع) با اشاره به اینکه کتابداران در جذب کودکان و علاقمند کردن‌ آنها به کتاب و کتابخوانی نقش زیادی دارند گفت: در چند سال گذشه متوجه شده‌ام کتابدار باید ذوق و جوشش درونی داشته باشد و مخاطبان را نیازسنجی کند و بر همین اساس برنامه‌ریزی انجام دهد. کتابخانه امام علی(ع) در یکی از محروم‌ترین نقاط شهر قم واقع شده و از نظر فرهنگی منطقه بسیار ضعیفی است. همین مسئله موجب شده است که کتابخانه در این منطقه یکی از پایگاه‌های تاثیرگذار و مورد مراجعه اهالی باشد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر برنامه‌های خوبی در نهاد برای بهره‌گیری از ظرفیت مراجعان به کتابخانه تهیه شده که ظرفیت فرهنگی کتابخانه‌ها را بیشتر از قبل کرده است. امروز اعضاء غیر از حضور در سالن مطالعه و استفاده از کتاب‌های مخزن، حضور فعالی در برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌ها پیدا کرده‌اند.

گفتنی است دبیرکل نهاد در ادامه سفر خود به قم از برخی دیگر از کتابخانه‌های عمومی این استان دیدن و از فعالیت‌های کتابداران به ویژه در بخش نابینایان و تولید کتاب بریل بازدید کرد.