شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲

نویسنده و مدرس قصه گویی:

قصه تمرینی برای زندگی است

image-20220825082806-3.jpeg

همزمان با جشنواره سراسری قصه گویی «نهال امید»، کارگاه آموزشی قصه گویی با حضور بهاره قانع، نویسنده و مدرس قصه گویی در مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، همزمان با جشنواره سراسری قصه گویی «نهال امید»، کارگاه آموزشی قصه گویی با حضور بهاره قانع، نویسنده و مدرس قصه گویی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در استودیو کتاب برگزار شد.

در ابتدا بهاره قانع، نویسنده و مدرس قصه گویی با بیان اینکه قصه دنیایی است که همه ما با آن آشنایی داریم، گفت: همه ما در زندگی به طرق مختلف قصه گفته ایم و شنیده ایم و در ضمیر ناخودآگاه خود به آن علاقه داریم. در واقع گفتن از خاطرات، تاریخ، نقل قول ها و ... یک نوع قصه گویی است. قصه ها با دنیای رنگارنگ و مختلف در حوزه های مختلف به نوعی تمرین برای زندگی بهتر با استفاده از تجربیات قابل انتقال از طریق آن است.

وی با اشاره به برگزاری دوسالانه جشنواره سراسری قصه گویی «نهال امید»، افزود: روش قصه گفتن در فضاهای مختلف، متفاوت است. وقتی صحبت از جشنواره می شود باید از تکنیک ها و روش های خاص استفاده کرد؛ چراکه بدون شک داوران با در نظر گرفتن آیتم های بسیاری به تماشای قصه شما می نشینند.

قانع قصه گویی را در ۵ گام خلاصه کرد و اظهار داشت: گام اول از سه سوال چه بگویم، برای چه کسی بگویم و چگونه بگویم شروع می شود و این شامل انتخاب قصه، گروه مخاطب با توجه به جنسیت، فرهنگ، سن و ... و نحوه بیان و پوشش شما با توجه به موضوع قصه است. گام دوم، در نظر گرفتن این مهم است که قصه گویی چیست، یک هنر، علم، امری ذاتی و یا اکتسابی است. در جواب به سوال می توان اینگونه گفت که فرد قصه گو می تواند دارای هر یک از خصایص باشد.

وی تصریح کرد: گام سوم به مثلث قصه گویی اختصاص دارد. که سه ضلع آن قصه، قصه گو و مخاطب است.  قصه از نقل قول، تاریخ، خاطرات و ... برگرفته می شود. قصه گو باید بتواند قصه را ساده و دلنشین بیان کند؛ به طوری که مخاطب در سه دقیقه اول قصه دریافت کلی از ماجرا بدست آورد. قصه گو باید بتواند با استفاده از زبان بدن، لباس مناسب و سازگار با قصه، تن صدا و ... رنگ و لعاب مناسب را به قصه بدهد و در انتها مخاطب است که قصه گو باید توجه کافی به مولفه هایی همچون سن، جنسیت، فرهنگ، طبقه اجتماعی، مذهب و ... برای بیان قصه خود داشته باشد.

این نویسنده و مدرس قصه گویی گام چهارم را به بیان ویژگی های قصه خوب اختصاص داد و گفت: قصه باید متناسب با مخاطب، دارای موضوع، جذابیت لازم، کوتاه و کم شخصیت، امکان تخیل ورزی و دارای پیام و هدفی مشخص باشد.

وی به نمودار قصه گویی به عنوان آخرین گام اشاره کرد و گفت: در این نمودار قصه از یک نقطه شروع می شود، پس از مدتی یک حس تعلیق به مخاطب می دهد، او را به نقطه اوج می رساند که در واقع میانه قصه است، شروع به شرح حادثه می کند، گره در قصه می اندازد و در انتها با بیان حقیقت پنهان، ماجرا به پایان می رسد.

بهاره قانع در انتها استفاده از ابزار را در قصه گویی یکی از عوامل موثر دانست و تاکید کرد: البته نباید خود را وابسته به ابزار کنیم و همیشه این مسئله را در نظر داشته باشید که ابزار اصلی یک قصه گو بیان، تن صدا، کلمات، زبان بدن و ... است.

وی همچنین آشنایی با نرم افزارهای تهیه پادکست و فیلم را در پیشرفت قصه گویی و نمایش کار مهم و موثر عنوان کرد.

قصه تمرینی برای زندگی است

قصه تمرینی برای زندگی است

قصه تمرینی برای زندگی است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 6 =