یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷

با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد ریال؛

کتابخانه عمومی شهید آیت بازگشایی شد

آيت

کتابخانه عمومی شهید آیت پس از طی دوره نوسازی و با اعتباری بالغ‌بر حدود ۴ میلیارد ریال بازگشایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، کتابخانه عمومی شهید آیت واقع در پارک تسلیحات تهران، با قدمتی حدود نیم‌قرن، ‌ پس از اتمام عملیات تعمیر و نوسازی، دوم بهمن‌ماه با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران؛ مدیر و اعضای شورای عالی محله، مسئولین، کتابداران و علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی بازگشایی شد.

علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در این مراسم ضمن ابراز تسلیت به مناسبت شهادت آتش‌نشانان حادثه پلاسکو، گفت: کتابخانه آیت در سال ۱۳۴۸ تأسیس شد، اما این کتابخانه بعد از حدود ۵۰ سال فعالیت، نیاز به تعمیرات جدی داشت. خوشبختانه اعتبار خوبی به تعمیر و نوسازی این کتابخانه اختصاص یافت و همکاران ما در حوزه عمرانی برای تعمیر این کتابخانه زمان زیادی صرف کردند

وی از وجود بخش‌های مستقل مرجع، کودک، مأخذ و دو سالن مطالعه برای بانوان و آقایان در کتابخانه آیت خبر داد و گفت: کتابخانه‌ها نقش بسیار مهمی در ترویج کتاب و کتابخوانی دارند؛ امید است همکارانمان که در این کتابخانه فعالیت می‌کنند همچون سال‌های گذشته با اقدامات پویا و مستمر، سبب جذب اعضای بیشتری به کتابخانه شوند. در حال حاضر ۳۰ هزار کتاب در مخزن کتابخانه آیت وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران تأکید کرد: تمامی کتابخانه‌های فرسوده استان تهران، در دستور کار برای نوسازی قرار دارند و هم‌اکنون نیز ۴ کتابخانه اشرفی اصفهانی، نظامی گنجوی، مطهری و نیروی زمینی در آستانه اتمام تعمیرات هستند. کتابخانه‌های رسالت و طباطبایی نیز در سال آینده به‌نوبت نوسازی و تجهیز خواهند شد.

نیکنام با ابراز تأسف از پایین بودن سرانه مطالعه کتاب در کشور، تصریح کرد: در کتابخانه‌ها، نشست‌ها و مسابقات مختلف فرهنگی برگزار می‌شود؛ باوجود تلاش‌های فراوان همکاران ما در کتابخانه شهید آیت، اما متأسفانه صدای فعالیت کتابداران کمتر به گوش مردم محله می‌رسد؛ بنابراین لازم است فعالیتی همگانی در راستای معرفی خدمات کتابخانه‌ای صورت گیرد؛ تعامل و همکاری بیشتر از سوی شورای عالی محله و شهرداری ناحیه با این کتابخانه این امر را ممکن خواهد کرد.

عباس اکبری، مدیر شورای عالی محله نیز در این مراسم طی سخنان کوتاهی گفت: اگرچه ما طلای نابی به نام کتابخانه آیت در محله داریم اما اگر این کتابخانه، مخاطبی نداشته باشد، بی‌شک کارایی نخواهد داشت. بنابراین لازم است که مخاطب جویی کنیم و به دنبال مخاطبین بیشتری برای این کتابخانه باشیم؛ یکی از راهکارها، تعامل با مدیران مدارس برای حضور دانش آموزان در کتابخانه یا تعامل با امام جماعت مساجد و اعضای بسیج محله است. چراکه ما نیاز داریم «کتاب» را به بهانه‌های مختلف ترویج دهیم.