سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸

مسئول کتابخانه عمومی شهدای روستای علویه مطرح کرد؛

ظرفیتی برای گسترش طرح‌های خلاقانه به نفع مناطق محروم

سمانه رستمي باباعربي

سمانه رستمی باباعربی، مسئول کتابخانه عمومی شهدای روستای علویه ضمن تشریح طرح‌های برگزیده خود در «جایزه ملی خدمات برون کتابخانه ای»، برگزاری این مسابقه را زمینه‌ای برای گسترش طرح‌های خلاقانه به نفع مناطق محروم دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سمانه رستمی باباعربی، مسئول کتابخانه عمومی شهدای روستای علویه از شهرستان جهرم استان فارس که با ارائه ۲ طرح «جمعه های کودکی» و «پیشخوان کتابخانه‌ای» به «جایزه ملی خدمات برون کتابخانه ای» مقام دوم این مسابقه ملی را به خود اختصاص داده، طی گفتگویی به تشریح طرح‌های خود پرداخت.

سمانه رستمی باباعربی با اشاره به وضعیت و امکانات محدود فرهنگی در بخش‌هایی از شهرستان جهرم، درباره فعالیت خود در کتابخانه عمومی شهدای روستای علویه گفت: من از سال ۱۳۹۲ به عنوان یک نیروی بومی در این کتابخانه عمومی مشغول فعالیت و ارائه خدمات فرهنگی به مردم روستای علویه شدم. اما در میان روستاهای بخش کردیان شهرستان جهرم، ۷ روستای محروم وجود دارند که فاقد کتابخانه هستند. همچنین در این مناطق عشایر هم زندگی می‌کنند که از سال ۱۳۹۶ به ارائه خدمت در میان این عزیزان نیز مشغول هستم.

وی درباره اجرای طرح «جمعه های کودکی» گفت: جرقه اولیه اجرای این طرح در سال ۹۷ زده شد. زمانی که تصمیم گرفتم روزهای جمعه به یکی از این روستا های بخش کردیان بروم و برخی خدمات فرهنگی و کتابخوانی را به آنها ارائه کنم. در گام اول اقدام به راه اندازی انجمن بهیاران حامی کتاب در این روستاها کردیم تا بتوانیم فعالیت های فرهنگی را بصورت پیوسته و ادامه دار در این روستاها داشته باشیم. بر این اساس در قالب یک گروه ۶ متشکل از اقای امیر بخشنده، شاعر و نویسنده، خانم سحر سامانی، مجری طرح توانمند سازی بانوان، خانم فاطمه میرزایی، همسر روحانی سابق روستای علویه، خانم فاطمه آرشیا، مربی نقاشی کتابخانه شهدای علویه و بنده راهی این روستاها می‌شدیم و با معرفی کتاب، خوانش حکایت های گلستان، قصه خوانی، بازی ها و چالش های مختلف و در نهایت اهدای کتاب، پیوندی میان مردم روستا و کتاب، ایجاد می‌کردیم.

ظرفیتی برای گسترش طرح‌های خلاقانه به نفع مناطق محروم

ظرفیتی برای گسترش طرح‌های خلاقانه به نفع مناطق محروم

مسئول کتابخانه عمومی شهدای روستای علویه افزود: هدف ما در این طرح ترویج کتابخوانی و معرفی کتابخانه و خدمات آن بود. اما این فعالیت به قدری با استقبال هراه شد که رفته رفته مسئولین، فعالان فرهنگی و خیرین  شهرستان هم بدون دعوت به این برنامه‌ها می آمدند و مشارکت می‌کردند که در ادامه این طرح با برگزاری جشنواره روستایی با محوریت کتاب، شکل گسترده‌تری به خود گرفت. خوشبختانه این طرح در سال ۱۳۹۸ در برخی استان‌های دیگر نیز مورد استقبال و توجه همکاران کتابدار قرار گرفت و اجرایی شد.

وی برنامه‌های کتاب محور همچون خوانش کتاب، بازی های محلی بومی، غذاهای محلی بومی، طراحی و رنگ آمیزی کتاب روی دیوارهای روستا، حکایت گویی توسط ریش سفیدان روستا را از جمله برنامه‌های اجرا شده در این جشنواره روستایی عنوان کرد.

سمانه رستمی همچنین درباره اجرای طرح «پیشخان کتابخانه‌ای» گفت: در تابستان سال ۱۴۰۰ در تمام روستاهای فاقد کتابخانه بخش کردیان پیشخوان کتاب ایجاد کردیم. برای این منظور کار را از فروردین ۱۴۰۰ با راه اندازی پویش جمع آوری کتاب برای مناطق محروم روستاها شروع کردیم. در این پویش همه افراد سرشناس و مسئولین شهرستان هم مشارکت کردند و این پویش را تبلیغ کردند که بر این اساس در حدود یک ماه ۹ هزار کتاب از سراسر کشور جمع آوری شد.

ظرفیتی برای گسترش طرح‌های خلاقانه به نفع مناطق محروم

ظرفیتی برای گسترش طرح‌های خلاقانه به نفع مناطق محروم

مسئول کتابخانه عمومی شهدای روستای علویه ادامه داد: پس از آن از تیر ماه سال گذشته که مصادف با روز قلم بود، از ظرفیت‌های محدود موجود در روستاها بازدید کردیم و با رایزنی با آموزش پرورش یک کلاس از هر مدرسه روستایی را در اختیار گرفتیم و آن را به شکل کتابخانه درآوردیم. در این پیشخوان کتابخانه‌ای بخش های مختلفی ایجاد شد و هر هفته با حضور امام جمعه و مسئولان روستا و شهرستان، یکی از این پیشخوان‌ها را افتتاح می کردیم. پیشوان کتابخانه‌ای در میان عشایر و مناطق عشایری نیز ایجاد شد تا کودکان و نوجوانان و همچنین جوانان و بزرگسالان از آن استفاده کنند.    بر این اساس جمعا ۹ روستا و ۳ عشایر پیشخوان صاحب کتابخانه‌ای شدند.

وی ضمن اشاره به استقبال عموم مردم و همچنین مسئولان از این طرح گفت: ابتدای شروع کار حتی بسیاری از بچه های مناطق محروم کتاب قصه ندیده بودند. اما امروز همه آنها کتاب قصه دارند و با کتابخانه عمومی و فعالیت های کتابخانه ای آشنا هستند. برخی از آنها حتی از قصه گویی خود با کتاب فیلم می گیرند و برای ما ارسال می‌کنند. در واقع تاثیر اجرای این طرح را به وضوح در روستاها می‌توان دید به طوری که بچه‌ها و بزرگسالان روستاها به شدت پیگیر آمدن ما برای برگزاری برنامه های فرهنگی هستند.

سمانه رستمی با تقدیر از برگزار کنندگان «جایزه ملی خدمات برون کتابخانه ای» گفت: این مسابقه باعث می شود ما  از طرح‌ها و روش هایی که سایر کتابداران در منطقه خود اجرا می‌کنند مطلع شویم و آنها را در منطقه خود اجرا کنیم. امروز من بسیار خوشحال هستم وقتی می‌شنوم که طرح «جمعه‌های کودکی» در مناطق دیگری از کشور در حال اجرا است. ما در این زمینه هیچ قصد رقابت و یا ثبت انحصاری طرح به نام خود نداریم. چرا که هدف ما گسترش استفاده از طرح های اینچنینی به نفع بچه ها و مردم مناطق محروم است.

ظرفیتی برای گسترش طرح‌های خلاقانه به نفع مناطق محروم

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 1 =